Hlavní obsah
Názory a úvahy

Několik slov o skromnosti

Médium.cz je otevřená blogovací platforma, kde mohou lidé svobodně publikovat své texty. Nejde o postoje Seznam.cz ani žádné z jeho redakcí.

Hledal jsem definici tohoto slova na internetu, ale ani strýček Gůgl mi nebyl schopen pořádně odpovědět. Je možné, že by takový pojem nebyl řádně definován? Je možné, že by to nebylo zapotřebí?

Článek

Nu, vzhledem k četnosti jeho používání v poslední době bych se ani nedivil.

Nejsem příznivcem společenských událostí, ale několikrát nebylo vyhnutí a musel jsem se takové akce zúčastnit. Často bývala zakončena rautem nebo jak já spíše říkám žrautem. Ve chvíli, když byl dán hostitelem pokyn k ‚malému občerstvení‘, změnili se dosud důstojní hosté v oblecích a s četnými tituly v divou zvěř a ožily v nich atavistické pudy. Obdivoval jsem od svého stolu vytříbený smysl pro loketní souboj u obložených mís, zkušený šerm vidličkami o nejlepší sousto, ekvilibristické výkony s několika plně naloženými talíři a pološílený výraz hladovějícího vlka. Odcházel jsem ze žrautu do nádražního bufetu na vlašák, hladový a smutný. Žádný z účastníků rautu přitom netrpěl takovou chudobou, aby neměl na kus žvance.

Rovněž je pro mne zcela nepochopitelné, že někdo musí mít to nejlepší, nejznačkovější a nejmodernější. Proč? I když ‚na to mám‘, mohu si koupit méně luxusní zboží a ušetřené peníze použít jinak, prospěšněji.

A tak jsem došel k definici nevynucené skromnosti. Tedy, ne že bych ji z vrozené skromnosti někomu vnucoval. Skromnost je vlastnost, která člověku nedovolí brát si zdarma, či za cenu nepřiměřeně nízkou statky, které mohou být prospěšné potřebnějším, a které si může obstarat svým vlastním přičiněním. A obstarává si pouze ty statky, které jsou pro jeho život nezbytné a hodnotné.

Už vidím ty argumenty, že pro někoho je prostě Lamborgini v garáži vily na Floridě naprostou nezbytností…

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Související témata:

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz

Doporučované

Načítám