Hlavní obsah
Umění a zábava

James Bond je mrtev. Amazon nemá šanci značku oživit správným způsobem

Foto: flicker.com

Daniel Craig je posledním bondovským představitelem, kterého měli diváci rádi. To je jisté.

Agent 007 se ocitl v rukou typického představitele bondovského záporáka, který jej velmi pravděpodobně přivede do záhuby. Historie odkupů filmových značek korporáty totiž mluví neúprosně.

Článek

Jeff Bezos se raduje, my ostatní můžeme plakat. Nadělil si opožděný vánoční dárek, po kterém možná toužil celý svůj život, a neváhal pro něj učinit (rozumějte zaplatit) cokoliv. Bondův osud byl přitom zpečetěn už pár let předtím.

Rodina Broccoli se o Bonda dokázala starat 60 let, Amazon ji zničí během pětiletky

Bezosova společnost Amazon se ke značce dostala do bezprostředního kontaktu již s odkupem filmového studia MGM v roce 2022. Toto studio v Hollywoodu patřilo mezi jedno z nejstarších a nejvlivnějších, v posledních dekádách se ale potácelo ve finančních problémech a Bond byl pro MGM prakticky jedinou výdělečnou franšízou udržující studio při životě, a tak si jej pečlivě vydržovali.

Po fúzi MGM a Amazonu, čímž vzniklo Amazon MGM Studios, Jeff Bezos ovšem získal pouze distribuční práva na bondovky v Severní Americe. Ve zbytku světa se o distribuci obvykle dělila jiná studia jako Sony Pictures nebo Universal. A to mu jednoznačně k naplnění jeho snů nestačilo.

První a poslední slovo nad výslednou podobou bondovek třímali v ruce stále potomci původního producenta a duchovního otce filmového Agenta 007 Alberta „Cubbyho“ Broccoli, jednašedesátiletá dcera Barbara Broccoli a její nevlastní třiaosmdesátiletý bratr Michael G. Wilson.

Že po tatínkovi zdědili kromě 6. nejvýdělečnější filmové ságy v historii a nepředstavitelné jmění, s nímž by do smrti nemuseli pracovat, také správný producentský talent, potvrdili hned první bondovkou „v jejich režii“, Zlaté oko. Když pouze pár měsíců poté, co Pierce Brosnan zazářil na plátně v kulisách postsovětské Moskvy, Cubby umírá, je James Bond plně pod kontrolou těchto dvou.

Brosnanovkovám se podařilo hrdě sekundovat po doznívající vlně osmdesátkových akčních bijáků se Schwarzeneggery a Stallony, které by se daly shrnout jako svaly a samopal, a nastupujícími přízemnějšími hrdiny, kteří krvácejí a nejsou neomylní, jako Bruce Willis, Nicolas Cage, Mel Gibson či Keanu Reeves.

Po mírném neúspěchu s Dnes neumírej vycítili Broccoliovi ideální příležitost Bonda znovu aktualizovat a navázat na další novou, zemitější vlnu s Jamesem Bournem a Etanem Huntem v čele. A tak přišlo Casino Royale, které je dodnes mnohými (i mnou) považované za pravděpodobně tu vůbec nejlepší žánrovku v dějinách.

Korporátní společnosti nemají cit pro umění, řídí se pouze čísly

Toť k výživnému úvodu, ve kterém jsem chtěl záměrně vypíchnout nejzásadnější úspěchy a milníky Barbary s Michaelem, jejichž producentské vedení se rychle osvědčilo a bez nichž by nepřivedli látku k ještě širšímu publiku, což například ukázkově korunují více než miliardové tržby Skyfallu, dosud nejvýdělečnější bondovky.

A nyní je zřejmé, že je všem těmto zářivým časům konec. Po epickém finále s Není čas zemřít, které i přes problematickou produkci s výměnou režisérů a scénáristů (točit ho měl např. Danny Boyle) nebo odklady premiéry kvůli pandemii, se značka ocitla na mrtvém bodě, při kterém obě zainteresované strany (Broccoliovi a Amazon) měli odlišné představy o budoucnosti.

A že tyto představy nemohly být od sebe vzdálenější, nyní víme ze zákulisních historek, které se měly odehrát za zavřenými dveřmi tzv. creative room, ve kterých se nadhazují nápady na velkou tabuli a vymýšlí se co dál. Zatímco Broccolivi chtěli s Bondem pokračovat v tradičním ohledu, jen jej opět aktualizovat např. omlazením agenta 007, Amazon se zachoval jako typická korporátní společnost, kterou samozřejmě je, bez špetky uměleckého citu, pouze čuchu na peníze.

Bezos (ať už se za jeho jménem skrývá libovolný počet producentů, nebo jen on sám) si vysnili svět Agenta 007 jako nový filmový vesmír po vzoru Star Wars, Marvelu, DC, Pána prstenů či Harryho Pottera, kterého podojí nespočtem sequelů, spin-offů a v neposlední řadě seriálů plných vedlejších postav jako Q, M, Felix a nejspíš snad i všech čísel, která předcházejí nula-nula-sedmičce.

Broccoliovým po letech nikam nevedoucího handrkovaní přetekl pomyslný pohár trpělivosti takovým způsobem, že Barbara výstižně označila přítomné producenty za „z*srané idioty s debilními nápady“ a spolu se svým nevlastním bráchou akceptovali (kdoví kolikrát již nabízený) šek na miliardu dolarů, aby definitivně mohli prásknout za Amazonem dveřmi.

Bohužel to také znamená, že se tito dva ke značce už nikdy nevrátí a rodinná tradice tak nadobro vzala za své, přičemž peníze rozhodně nebyly to, co by nutně na stáří potřebovali.

Co se bude dál? Nic pěkného. Amazon nemá s Bondem žádnou autorskou vizi

Nyní, jak víme, je celý osud značky v rukou samotného Jeffa Bezose, který si s ním může dělat, co vždycky chtěl, aniž by ho kdokoliv a cokoliv brzdilo (uf, až mi výjev v hlavě připomíná tuto legendární scénu).

A internet náležitě zuří, protože dobře ví, co ve stejné situaci provedlo Disney se Star Wars, Marvelem, Indianou Jonesem (jehož pověst podrželo herní studio MachineGames) či Pixarem.

A především samotný Bezos se seriálovým Pánem prstenů, který s první řadou budil přinejmenším rozpaky, jen aby s řadou druhou už vlastně nikoho nezajímal a stal se tuctovým produktem za půl miliardy dolarů, který mládež sleduje po cestě do školy na obrazovkách telefonu, aby vyplnila prázdný čas a za pár týdnů si na to nikdo nevzpomněl.

Dále to, že je Bezos možná úspěšný byznysmen, ale po stránce umění je to bezcitný tupan, dokazuje zveřejněná internetová anketa na síti X jen krátce po oznámené historické transakci. V ní se veřejnosti zeptal, kdo že by to měl být tím novým Bondem.

Ať už se výběrem, ve kterém přehledně a dle očekávání zvítězil Henry „Superman“ Cavill nad Tomem Hardym, Idrisem Elbou, Jamesem McAvoyemAaronem-Taylor Johnsonem, bude někdo při skutečném castingu řídit, nebo ne, Bezos tím jen potrhl fakt, že s Bondem nemá žádnou jasnou vizi a raději nechá rozhodovat druhé. On platí, druzí ať se starají.

Celá anketa také jde proti proudu jakéhokoliv snažení, které dělali Bondovi správci celých šedesát let. Jak již popsal Daniel Zeman pro SeznamZprávy ve své trefné analýze, co vše dělá Bonda Bondem, punc jeho jedinečné identity oproti ostatním nekonečným filmovým sériím nebyl pouze ve dvou ikonických hláškách, technologických udělátkách, sličných partnerkách v posteli a archetypními padouchy. Byl v péči, jaké se mu dostávalo v ryze rodinném prostředí, ve kterém si nikdo netroufl nejen podrazit zděděnou značku, ale ani vlastní rodiče.

Kromě jím řečeného je to například také o tom, že se na nového Bonda musí nějakou dobu čekat, než se z desítky ideálních kandidátů vybere ten pravý jedinec, což vždy podtrhovalo jeho výjimečnost a punc společenské události podpořené hojnými spekulacemi, drby a „small talky“ prostých lidí napříč generacemi, protože všichni Bonda znají. Každá nový díly byl díky tomu událostí, kterou chtěl na plátně vidět prakticky každý, ať už žánru holduje, nebo ne.

Jakmile nás začne Amazon krmit bondovkami na tisíc způsobů, na které nebudeme čekat déle než půl roku, velice rychle se toho obecenstvo předávkuje a zájem o další produkty rychle opadne. Star Wars scénář hovoří neúprosně. I přesto je to cesta, kterou se chce Amazon vydat. Proč? Protože není filmové studio, nýbrž korporátní firma upřednostňující kvantitu nad kvalitou, protože se to lépe vyjímá v excelovských tabulkách.

James Bond je nyní v rukou ukázkového bondovského padoucha

Aby špatných zpráv nebylo málo, dalším faktorem je, že se nepodaří k projektu přilákat ani režiséra, který by nějakou vizi mít mohl. Zde totiž hrozí dva scénáře:

Buď producenti hodí tzv. peníze na stůl a řeknou, natoč si, co uznáš za vhodné (my totiž žádnou představu nemáme a nebudeme tě krotit) a klasická bondovka z toho rozhodně nevznikne.

Nebo budou fušovat do výsledku tak moc, že vznikne produkt ušitý pro všechny, ale vlastně pro nikoho. Bez vlastního ksichtu. Bez toho, co dělá Bonda Bondem.

Nemluvě o tom, že se současní talentovaní režiséři jako Christopher Nolan, jenž zájem o natočení bondovky dříve projevil, se nebudou chtít upsat gigantické sérii předem čítající několik dílů. Navíc ani nemají čas. V Amazonu tak opět sáhnou po nějakém hudlaři, který by v životě další takovou šanci nezískal, a tak pro ni udělá cokoliv. Přičemž výsledek bude sotva na hodnocení 6/10.

A to, jestli bude nový Bond černoch, gay nebo žena, bude řídit Aston Martin, nebo Teslu, popíjet suché Martini, nebo abstinovat, spát se ženami, nebo muži, je konec konců fuk.

Ten největší problém spočívá v tom, že jen stěží dokáže Amazon vyprodukovat tak dobré filmy na úrovni i těch slabších bondovek jako Quantum Of Solace či Spectre, létat po světě, a ne před zeleným plátnem, a točit opulentní akční sekvence postavené na hmotných základech, nikoliv jedniček a nul, protože se s takovým materiálem snadněji manipuluje ve střižně.

Je až komicky paradoxní, že se značka James Bond ocitla v rukou člověka, jenž by v samotném filmové adaptaci ztělesňoval ideálního padoucha na první pohled s úspěšnou firmou, která ulehčuje lidem život, ale v jádru vykořisťující své zaměstnance, napomáhající ke znečištění životního prostředí, vyhýbající se placením daní a s úmysly dobýt vesmír. Jak krásný by to byl námět, jen kdyby neměl Bezos smyslu pro nadsázku jako vlasů na své hlavě.

Dnes neumírej. Ale zítra klidně umři

Pokud jste dočetli až sem, možná si říkáte, nač tolika slov pro nějakého agenta s povolením zabíjet, bez kterého se svět po pětadvaceti filmech už klidně obejde. Jenomže jde o princip. A je také zdravé si zanadávat.

Příště nemusí nadnárodní korporátní společnosti ničit pouze nějaký fiktivní filmový svět, ale může poškozovat i ten náš. Zkrátka, pokud je někdo nezastaví, jednoho dne si nás koupí všechny a toho krásného na světě už moc nezůstane. Vše bude mít v rukou hrstka miliardářů, kterým jde jen o jedno a risk to není. Přitom filmy jsou umění, které vždycky riskantní bylo.

Na závěr pro nás fanoušky nezbývá než po vzoru Avengers: Endgame, kde si mnozí vysvětlují podtitul jako konec éry kvalitních marvelovek, překřtít název poslední bondovky Není čas zemřít na: „Ideální čas zemřít“.

Na tento film totiž již brzy možná nebudeme vzpomínat pouze jako na rozlučku s Danielem Craigem, nýbrž na rozlučku s poctivým, opravdovým a pro mnohé diváky tím nejlepším Jamesem Bondem. James Bond, jak jsme jej znali a milovali, se již znovu nevrátí, dámy, a pánové.

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz