Článek
Uplynulá sobota se měla nést ve znamení nové kulinářské show, kterou chtěla televize Prima bez předstírání přetáhnout početné diváky České televizi, kteří po dlouhé zimní týdny sledovali, jak Peče celá země. Dle zvoleného konceptu Prima nejspíš očekávala, že Češi nejen rádi pečou, ale také grilují (což je v nadcházejících teplých měsících jistě pravda) a po záplavě sladkých buchet budou mít chuť na pořádný steak. Nejasný koncept a nezajímaví soutěžící, ale zapříčinili, že budou diváci o sobotách raději grilovat venku než u televize.
Češi rádi pečou, ale negrilují? Nebo se jen televize přepočítala?
Fenomén soutěže Peče celá země vítězil v řadě po celou dobu každou zimní sobotu až do nedávného finále, které přilákalo 1,2 milionu diváků. Naopak konkurenční televize, stejně jako o nedělích se Smyslem pro tumor, smutně přepočítávali mnohem nižší počty a dychtivě čekaly na svou šanci, až soutěž skončí. Nova tak okamžitě přispěchala se svou osvědčenou soutěží Superlov, která se přetahuje o diváky se Zázraky přírody, a Prima již zmíněné „Pohlreicha na grilu“, jímž si chtěla přetáhnou (doslova) hladové diváky z ČT1 na svůj kanál. Přepočítala se.
Zatímco sobotní Superlov atakoval bez mála 800 000 diváků a Zázraky přírody stále slušných 665 000, Česko na grilu si pustilo pouhých 333 000 diváků starších 15 let. Pakliže jsou vám televizní statistiky cizí (a asi málo čtete mé články, haha), pak jednoduchou matematikou v Česku znamená, že přiláká-li televizní novinka v hlavním čase méně jak 600 tisíc, není to dobré. Pokud sledovanost nedosáhne ani 400 tisíc a dále klesá, je to takřka katastrofa. Cokoliv pod 200 tisíc je už propadák „Eliščiných“ rozměrů.
Jen od nového roku televizní diváci pravidelně dávali najevo, u čeho budou trávit svůj večerní čas, a u čeho ne. ČT1 to aktuálně zažívá každou neděli s propadákem To se vysvětlí, soudruzi!, Nova s katastrofálním Survivorem, na nějž se valí kritika ze všech stran, a Prima s „Klusem ve spacáku“, který se rozloučil s ostudnými 281 tisíci (propalestinskými) diváky toto pondělí.
Diváci novou grilovací soutěž nepochopili a prozívali
Česko na grilu je pro Primu propadák mnohem větší než nějaký Klus, jelikož ambicemi bylo atakovat milionovou hranici jako u Peče celá země, což se nepodařilo ani ze čtvrtiny a zcela jistě se bude klesat o dalších sobotách ještě níže, je-li vůbec kam. Komerční Prima oproti ČT pochopitelně žije z reklam, a tak bude muset rychle vymyslet, jak potíže s několikadílnou soutěží ztrácející diváky zavčas vyřešit či ji odsunout jinam.
Zdali pořadu ublížila právě účast svérázného televizního kuchaře s prořízlou pusou, pro nějž jde už o několikátý kulinářský pořad od raketového úspěchu Ano, šéfe!, nebo diváky zmátl podivně namíchaný soutěžní koncept připomínající mix Peče celá země s MasterChefem není jasné. Možná za to může obojí. První epizodu vidělo tak málo lidí, že je obtížné se na internetu dořezat objektivních komentářů.
Přesto je více než nad slunce jasné, že divákům vadí především nezajímavý výběr soutěžících, kteří se zatím ani nijak nepředvedli a diváci jim nemají důvod fandit. Kromě toho každý z nich pojal grilování po svém, někdy i s minimálním použitím grilu, přesto v prvním díle nikdo nevypadl. Dále se zde Pohlreich v doprovodu Martina Svatka ocitá v pro něj nepohodlné situaci komentátora nežli aktivního kuchaře. Zcela nepochopitelná je role nadbytečné dvojice moderátorů Tomáše Zástěry a Patrície Pagáčové, bez nichž by se soutěž hravě obešla a lépe by odsýpala.
Anketa
Prima se nyní musí strachovat o osud Ano, šéfe! 2
Takovýto výsledek je pro vedení Primy zároveň zdviženým prstem směrem ke vznikajícímu pokračování Ano, šéfe!, které Zdeňka Pohlreicha před 16 lety proslavilo a které se po 6 letech vrací zpět navzdory dřívějšímu prohlášení samotného Pohlreicha, že je koncept vyčerpán a není ho kam dále posouvat. Na druhou stranu se česká úroveň gastronomie zase tak nepolepšila a spousta restauratérů by zasloužila pořádnou čočku za to, co nosí hostům na talíř. A kdo jiný by je měl řezat než opět „Zdenda“.
Zatímco já se na druhou sérii velice těším, chápu, že je pro spoustu diváků v televizi už „přepohlreichováno“ a jeho unikátní osobnost už není tak atraktivní, originální a vtipná jako před lety. Jeho návrat může z počátku vypadat také jako snaha vydělat další peníze a pro televizi zopakovat obří úspěch první série. Nicméně českým restauracím by to alespoň mohlo pomoci přinést nutnou vzpruhu po covidových časech a v době výrazného úpadku návštěvnosti. Ano, šéfe! 2 se dočkáme nejdříve příští rok.
Zdroje: kinobox.cz, kinobox.cz, mediaguru.cz, mediaguru.cz, csfd.cz