Hlavní obsah
Názory a úvahy

Nekorektně o politce

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Foto: Olina Táborská

Spíš než zpravodajství mě dnes potěšil právě rozkvetlý bahenní ibišek

Jsem na dovolené na chalupě. Když pleju nebo zalévám zahrádku, mám v uších sluchátka a místo ptačího cvrlikání poslouchám podcasty. Tomu se říká ÚPNP (úplně pitomá následkem povolání).

Článek

Několikrát za sebou jsem v podcastech i rozhovorech slyšela, jak to mají strany současné koalice nahnuté a jak hrozí, že příště vyhraje hnutí ANO a bude vládnout s tichou podporou fašistů. Hlavním důvodem takové malověrnosti prý je nedostatečná komunikace vlády a její některá levicová řešení.

Jak to? Zrovna ta by měli vítat voliči Lidovců, oceňující navrhované i vyplacené příspěvky rodinám s dětmi. Ale co to? Lidovci rozdávají a preference jim klesají. Posledně až na dvě mizerná procenta. Je vidět, že ne všechny voliče demokratických stran oslovuje populistická politika rozdávání a podbízení se.

Naopak zatracovaní Piráti se drží – řekla bych nejlépe.

Někteří voliči ODS prý flirtují s hnutím ANO, přičemž ale vzápětí v éteru následuje poznámka, že ANO je vlastně levicové. A že to mají sociální demokraté marné. Proč by prý levicoví voliči volili stranu, sice demokratickou, ale s volitelností, co se propadá k neviditelnosti, když můžou volit hnutí se stejným programem, které to má jisté, ačkoli této vládě odevzdalo vybrakovanou státní pokladnu navzdory tomu, že vládlo v konjunktuře.

Doufám, že fašisté se nikdy nedostanou dál, než jsou. I tak se divím, kolik máme v zemi nevzdělaných a omezených voličů SPD. Přitom bych čekala, že jsou to lidé, trávící dost volného času u televize. Kde byli, když v ní dávali německý seriál Babylon Berlín? A těm, kteří h viděli, přece nemohlo uniknout varování, kam spěje takový příklon k nacionalismu, co dokáže přehnané vlastenectví, xenofobie a kam může dospět vůdcovské vládnutí.

Myslím, že televize by mohly častěji dávat víc filmů, jako je Norimberský proces nebo Pád Třetí říše.

Já viděla Babylon Berlín teprve teď – díky času o dovolené – a tak mě to vzalo, že už tři dny nemůžu myslet na nic jiného. Ponurost, vzrůstající nespokojenost, mafie, dekadence…

Proto mě nyní děsí preference fašistů u nás i na Slovensku.

Jak je to možné, říkám si. U nás je školství povinné, nejsme tak úplně nevzdělaní. Měla jsem za to, že v hlavách většiny lidí toho zůstalo o důvodech i hrůzách obou světových válek víc.

Nijak však nepozoruji pobízení k větší reflexi nebezpečí šířícího se extremismu v Evropě i v USA. (Pomíjím imperiální chování agresora Ruska, to bych článek dnes nedokončila).

Mám demokracii ráda a jsem za ni vděčná. Volím stále – už mnoho let – stranu liberálního středu. Přeju si, ať to tak mají s věrností svých voličů i ostatní demokratické strany. Takový volič se nenechá zviklat, ale ani ovlivnit bulvárními nebo povrchními zprávami především o zástupných problémech, nebo o kauzách jednotlivců. Po tom, co jsem za svůj sedmdesátiletý život prožila, přečetla i viděla, si vždy povím – hlavně udržet demokracii. Přece není nikdo dokonalý a pak - každý politik je reprezentant svého lidu. V dobře fungující straně se navíc s jedincem, ohrožujícím její pověst, dokážou včas vypořádat.

Kdykoli tudíž slyším pochyby a vzdychání, jak to tahle vláda blbě vede, argumentuji, že to sice není nejlepší vláda na světě, ale je lepší než každá jiná, která by u nás mohla vzniknout z toho, co se na politické scéně nabízí. A protože už novinářka nejsem, nemusím být politicky korektní ani objektivní a můžu si takto povzdechnout i díky možnostem demokratické svobody slova.

Tak. Vypsala jsem se a jdu si dělat radost na zahrádce. Krásný den vám všem navzdory, ale… Víte co? Nenechte se oblbovat.

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Reklama

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz