Článek
Letadlo s registrací D–AIPX odstartovalo z Barcelony kolem desáté ráno místního času. Své cestovní výšky, zhruba 11 500 metrů, dosáhlo v 10:27. Poté kapitán letu, 34letý Patrick Sondenheimer, požádal, aby druhý pilot, 27letý Andreas Lubitz, převzal řízení, zatímco opustil kokpit, pravděpodobně aby si odskočil na toaletu.
V 10:31 zahájil letoun rychlý sestup a o 10 minut později se zřítil v horském terénu na jihu Francie. Na palubě Airbusu A320 se v tu chvíli nacházelo 144 cestujících z 18 různých zemí, 2 piloti a 4 členi palubního personálu.
Po havárii vyšetřovatelé zjistili, že jakmile kapitán vyšel z kokpitu, Lubitz zamkl dveře a už kapitána nepustil zpátky dovnitř. Ze záznamu černých skříněk bylo slyšet kapitána Sondenheimera, jak křičí na druhého pilota. Snažil se marně dostat do kokpitu také vykopnutím dveří nebo použitím sekery, avšak všechny pokusy byly marné.
Po 9/11 (teroristické útoky 11. 09. 2001) se dveře do kokpitu skládají z vysoce pevných materiálů, které mají odolat extrémním podmínkám. Cena jednotlivých dveří se pohybuje v rozmezí 30 000 až 50 000 USD (záleží na typu letadla). Pro kapitána Patricka Sondenheimera to tak byla, bohužel, nepřekonatelná překážka k záchraně 150 lidských životů.
Záznam letových dat ukázal, že Lubitz zřejmě nacvičoval svou sebevraždu už během předchozího letu. Pokaždé, když byl kapitán mimo kokpit, chtěl si vyzkoušet reakci stroje na změnu výšky, a tak opakovaně nastavoval ovladače letadla na pouhých 100 stop. Protože pak Lubitz rychle resetoval ovládání na původní hodnoty, zůstaly jeho pokusy během prvního letu bez povšimnutí. Němečtí vyšetřovatelé uvedli, že Lubitz ve svém internetovém prohlížeči v období 16. - 23. března vyhledával druhy a způsoby sebevraždy. Lubitz v minulosti trpěl těžkými depresemi. Düsseldorfský státní zástupce Ralf Herrenbrück uvedl, že si druhý pilot zjišťoval i informace o dveřích pilotní kabiny a způsobu jejich zabezpečení.
Případy, kdy piloti použijí letadlo k sebevraždě, jsou vzácné. Studie Federálního úřadu pro letectví USA z roku 2014 zjistila, že z celkového počtu 2 758 leteckých nehod zdokumentovaných FAA v letech 2003 až 2012 bylo pouze osm sebevražedných.
Studie FAA: https://www.faa.gov/data_research/research/med_humanfacs/oamtechreports/2010s/media/201402.pdf
Zpráva francouzského Úřadu pro vyšetřování a analýzu bezpečnosti civilního letectví z vyšetřování letu 9525 společnosti Germanwings: https://bea.aero/uploads/tx_elydbrapports/BEA2015-0125.en-LR.pdf
11. září změnilo pravidla
Největší změna, která přímo vyplynula z teroristických útoků v roce 2001, se týkala přístupu do kokpitu. Před 11. zářím mohli piloti volně přivádět cestující do kokpitu téměř v jakékoli fázi letu.
Po útocích byl přístup do kokpitů omezen pouze na oprávněné osoby. Předpisy navíc nařizovaly silnější a odolnější dveře kokpitu, které měly být neustále zamčené, i když si pilot jen odskočí.
Kombinace bytelných dveří a téměř nulové šance, jak se dostat do kokpitu zvenčí, nepřímo vedla k havárii letadla, kdy Andreas Lubitz úmyslně vletěl Airbusem A320 do hory. Tato nehoda vedla k dalšímu zpřísnění pravidel, která nařizují, že v pilotní kabině musí být vždy nejméně dva lidi. V případech, kdy jeden z pilotů potřebuje na toaletu nebo odejít z kokpitu, tak do kabiny přichází stevard a zůstává po dobu celé nepřítomnosti pilota. Některé aerolinky zavedly stejná pravidla už před touto událostí, včetně ČSA a Travel Service (dnes Smartwings).