Článek
Díky novým zobrazovacím technikám vědci zjistili, že když posloucháme čtený příběh, náš mozek aktivuje stejné oblasti, jako bychom příběh sami prožívali. V bezpečí domova nebo dokonce svého pelíšku tak mohou děti prožívat bezpečně příběhy svých pohádkových hrdinů. Mohou se o ně bát. Mohou se s nimi radovat, když přemůžou svou chytrostí padoucha nebo vyřeší nepříjemný problém. Mohou se smát. A hlavně se mohou se svými pohádkovými hrdiny ztotožnit.
Hodně pohádkových příběhů dětem ukazuje sílu přátelství a výhody, které přináší společné soužití a společné řešení problémů. Sílu společenství, týmu.
Hodně babiček dnešních dětí ještě chodí do práce. Často bydlí daleko od svých vnoučat. Mnoho dětí se i z jiných důvodů se svými prarodiči vidí jen zřídka nebo vůbec.
Dnešní rodiče se podle jednoho výzkumu aktivně svým dětem věnují v průměru jen 17 minut denně. Aktivně znamená, že se na své dítě dívají, vnímají je a hovoří s ním a nevěnují se žádné jiné činnosti.
Protože v rodinách se čtou pohádky dětem čím dál tím méně nebo vůbec, začali do mateřských škol nebo veřejných knihoven docházet seniorní dobrovolníci. Pohádkoví dědečkové a babičky. Mám to štěstí, že se s několika pohádkovými babičkami znám. Potkávám se s nimi díky neziskové organizaci Letokruh, která se věnuje dobrovolnictví moderních, aktivních seniorů.
Pohádková babička Janka mi se zářícíma očima a vřelým úsměvem vyprávěla, že jakmile se objeví ve dveřích, děti z „její“ třídy mateřské školy se k ní seběhnou, všechny se jí snaží obejmout, pohladit. Štěbetají o tom, co hezkého zažily.
Pohádková babička Eva se mi svěřila s dojemným zážitkem. Chlapečci, kterým v červnu skončila docházka do školky a od září nastoupili do školy, při jejich posledním setkáni plakali a moc litovali, že pro ně čtení pohádek skončilo.
Dětem se díky času stráveného s pohádkovými babičkami a dědečky dostává velmi příjemné socializace nad rámec rodiny a učí se mít rádi i jiné lidi zralého věku, než jsou jejich příbuzní.
Předškolní děti, kterým pravidelně poslouchaly pohádky mají lepší slovní zásobu, lépe tvoří složitější věty. Díky tomu se lépe a rychleji učí cizí jazyky.
Poslech příběhů rozvíjí i schopnost abstraktního myšlení, schopnost tvořit scénáře a rozeznávat od sebe příčinu a následek. Hravou formou tak dětem ukazuje, kdo je padouch a kdo hrdina a učí je rozpoznávat dobro a prospěšné jednání od zla.
Jak známo, mozek je dobrý manažer a v rámci plasticity mozku přiděluje svůj prostor těm činnostem, které jsou po něm žádány častěji. Díky rozvoji abstraktního myšlení děti lépe prospívají ve škole i v technických předmětech.
To všechno pomáhá dítěti dosáhnout v životě úspěchu nejprve ve škole a později v dospělém životě. Umí totiž rozpoznat co je důležité, co je správné a podle toho se i rozhodovat.
Díky tomu se nenechá zlákat lacinými sliby. Nenechá se zastrašit populisty a mocichtivými hlupáky.
Pokud byste rádi, aby i vaše malé děti nebo vnoučata prožila svůj život v demokracii, najděte si čas na čtení pohádek. Nebo si zjistěte, kam docházejí ve vašem okolí pohádkové babičky.
Také se můžete stát pohádkovým dědečkem nebo babičkou. Ať už v Letokruhu, nebo jiné neziskové organizaci.