Hlavní obsah
Lidé a společnost

Pohádkové babičky a demokracie

Foto: S laskavým svolením Letokruh, z.ú.

Děti, které v předškolním věku pravidelně poslouchaly pohádky, lépe prospívají ve škole.

Článek

Díky novým zobrazovacím technikám vědci zjistili, že když posloucháme čtený příběh, náš mozek aktivuje stejné oblasti, jako bychom příběh sami prožívali. V bezpečí domova nebo dokonce svého pelíšku tak mohou děti prožívat bezpečně příběhy svých pohádkových hrdinů. Mohou se o ně bát. Mohou se s nimi radovat, když přemůžou svou chytrostí padoucha nebo vyřeší nepříjemný problém. Mohou se smát. A hlavně se mohou se svými pohádkovými hrdiny ztotožnit.

Hodně pohádkových příběhů dětem ukazuje sílu přátelství a výhody, které přináší společné soužití a společné řešení problémů. Sílu společenství, týmu.

Hodně babiček dnešních dětí ještě chodí do práce. Často bydlí daleko od svých vnoučat. Mnoho dětí se i z jiných důvodů se svými prarodiči vidí jen zřídka nebo vůbec.
Dnešní rodiče se podle jednoho výzkumu aktivně svým dětem věnují v průměru jen 17 minut denně. Aktivně znamená, že se na své dítě dívají, vnímají je a hovoří s ním a nevěnují se žádné jiné činnosti.

Protože v rodinách se čtou pohádky dětem čím dál tím méně nebo vůbec, začali do mateřských škol nebo veřejných knihoven docházet seniorní dobrovolníci. Pohádkoví dědečkové a babičky. Mám to štěstí, že se s několika pohádkovými babičkami znám. Potkávám se s nimi díky neziskové organizaci Letokruh, která se věnuje dobrovolnictví moderních, aktivních seniorů.

Pohádková babička Janka mi se zářícíma očima a vřelým úsměvem vyprávěla, že jakmile se objeví ve dveřích, děti z „její“ třídy mateřské školy se k ní seběhnou, všechny se jí snaží obejmout, pohladit. Štěbetají o tom, co hezkého zažily.

Pohádková babička Eva se mi svěřila s dojemným zážitkem. Chlapečci, kterým v červnu skončila docházka do školky a od září nastoupili do školy, při jejich posledním setkáni plakali a moc litovali, že pro ně čtení pohádek skončilo.

Dětem se díky času stráveného s pohádkovými babičkami a dědečky dostává velmi příjemné socializace nad rámec rodiny a učí se mít rádi i jiné lidi zralého věku, než jsou jejich příbuzní.

Předškolní děti, kterým pravidelně poslouchaly pohádky mají lepší slovní zásobu, lépe tvoří složitější věty. Díky tomu se lépe a rychleji učí cizí jazyky.

Poslech příběhů rozvíjí i schopnost abstraktního myšlení, schopnost tvořit scénáře a rozeznávat od sebe příčinu a následek. Hravou formou tak dětem ukazuje, kdo je padouch a kdo hrdina a učí je rozpoznávat dobro a prospěšné jednání od zla.

Jak známo, mozek je dobrý manažer a v rámci plasticity mozku přiděluje svůj prostor těm činnostem, které jsou po něm žádány častěji. Díky rozvoji abstraktního myšlení děti lépe prospívají ve škole i v technických předmětech.

To všechno pomáhá dítěti dosáhnout v životě úspěchu nejprve ve škole a později v dospělém životě. Umí totiž rozpoznat co je důležité, co je správné a podle toho se i rozhodovat.

Díky tomu se nenechá zlákat lacinými sliby. Nenechá se zastrašit populisty a mocichtivými hlupáky.

Pokud byste rádi, aby i vaše malé děti nebo vnoučata prožila svůj život v demokracii, najděte si čas na čtení pohádek. Nebo si zjistěte, kam docházejí ve vašem okolí pohádkové babičky.

Také se můžete stát pohádkovým dědečkem nebo babičkou. Ať už v Letokruhu, nebo jiné neziskové organizaci.

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz