Článek
V Čechách už několik let existuje skrytá pandemie. Masivní alergie na výrobky a potraviny - dobroty, které produkují firmy bývalého premiéra Andreje Babiše (dále už jen AB). Existuje nemalá skupina „nakažených“ obyvatel, kteří nedokáží vystát jakoukoli dobrotu od tohoto charismatického, neúspěšného prezidentského kandidáta.
Svým ojedinělým přístupem k nerespektování jakýchkoli jiných názorů, než jsou ty jeho, jeho ženy Moniky nebo jejího zahradníka, vznikla masa lidí, kteří ho nenávidí tak, že jsou naprosto a zcela odhodláni vyhnout se nejenom jeho osobě, ale také jakýmkoli jeho dobrotám, které generuje pod hlavičkou asi jeho holdingu Agrofert.
Ve vládě jsou si tohoto problému dobře vědomi. Lidé prostě nemají co žrát. Levné potraviny od AB si z důvodu výše zmíněné alergie nikdo nekoupí, a na ty drahé z Německa zase nikdo nemá peníze. Když poradce premiéra pan Křeček začne obyvatele Prahy na nákupy posílat do Polska, tušíte moc dobře, že je jen otázka času, kdy to doporučí i lidem z mnohem vzdálenějších destinací od polských hranic např. z Lipna nad Vltavou.
Není smetana, jako Babišova smetana
Stojím jednou takhle před regálem v nejmenovaném řetězci s potravinami a chci si koupit smetanu. Olma 20 korun. Ostatní smetany 30 korun. Obří dilema je na světě. Tu mě náhle odšťouchne jedna zakrslá babice. Až se zády opřu o regál s podprsenkami. Vecpe se drze mezi mě a smetany. A suverénně šáhne po té za 30 korun.
„Hlavně si nekupujte tu v akci. Ta je od toho STBáka.“
Dá si do košíku hned 3 kusy a spokojeně odchází. V ruce mezitím ucítím příjemný hedvábný dotyk nejspíše kvalitní podprsenky. Že bych udělal ženě dneska radost? Jen trefit tu správnou velikost. Než se však stihnu rozhodnout, zda zvolím s krajkou či bez, předežene mě jistý mladík s mobilem v ruce. Naskenuje čárový kód a smutně se na mě zamračí.
„No tak tyhle podprdy ani omylem. To je Astratex.“
Bez Andreje
Zhruba před šesti lety vznikla aplikace Bez Andreje , kterou si dosud stáhlo přes 300 tisíc uživatelů (údaj z roku 2021). Funguje na principu ověření čárového kódu produktu, který načtete do svého mobilu a aplikace vám sdělí verdikt, zda je zboží „bezpečné“ či nikoli. To se opravdu vyplatí tolika lidem strávit v krámě takovou dobu skenováním čárových kódů, aby si nedej bože nedali do košíku něco, co tam nepatří? Zřejmě ano. Odhalování alergenních výrobků ale není vždy tak jednoduché.
Tak jsem to nevydržel a vydal jsem update aplikace #BezAndreje. Venku je zatím iOS a androidí je ve schvalování. Stávajících 340 000 downloadů doufám rozšíříme hlavně ve volbách. Není nás málo.
— V-Tick (@v_tick) October 5, 2021
AB svoje dobroty často schovává pod roušku privátních značek velkých řetězců, kdy je jako výrobce uveden vybraný řetězec, který výrobek pouze někde přebalí, nejčastěji v Modleticích. Dohledat, odkud vybraný produkt skutečně pochází, dá mnohdy opravdu zabrat, pokud to na obalu vůbec uvedeno je. Na sociálních sítích se proto srocují nejrůznější skupiny, které čítají i desítky tisíc lidí. Navzájem si zde radí, co a jak, a odhalují nové „padouchy“ z množiny potencionálních alergenů.
Jednou Andrejovo, navždy Andrejovo
Abychom si udrželi alespoň zdánlivou nezaujatost, musíme si říci, že spousta lidí alergií na AB dobroty netrpí. Buď s bývalým premiérem přímo sympatizují nebo prostě jen nemají čas někde něco ověřovat, a proč taky. Politika je nevděčná práce, která se nedá dělat dobře. Dá se dělat pouze méně nebo více špatně. Ať už byly úmysly AB související s jeho vstupem do politiky čisté jako lilie, nebo naopak prohnilé a sobecké, dopadlo to tak jako vždycky, nenávistí.
Jestli je tato nenávist oprávněná nebo ne, to nechme stranou. Na rozdíl od Fialy, který produkuje rozumy a od Okamury, jehož vyhlášené sushi konzumuje pouze pár vyvolených, je ale AB miliardář a jeho výrobky - dobroty - jsou všude. Ať už jde o chleba, maso, tangáče nebo noviny. Tím, že se AB tak zviditelnil, zviditelnil i svoje dobroty, které jsou s ním teď navždy spjaty, i kdyby všechny svoje firmy nakonec prodal nebo svěřil do ještě více svěřenečtějších fondů.
Vodňanská kachna v roce 2009 prostě chutnala úplně jinak než ta v roce 2023. Když ale stojíte v krámě u chlaďáku s čerstvou kachnou v akci za 250,- nebo tou mraženou německou za 350,-, zbývají vám pouze 2 možnosti. Buď zkousnout svoje ego a na chvíli tomu zpropadenému Andymu přece jen odpustit, nebo dát panu Křečkovi za pravdu a vydat se na výpravu do 400 kilometrů vzdáleného Polska.