Článek
Česká pošta je synonymum pro nekonečnou frontu. Je to instituce, která nabízí služby jako z filmu pro pamětníky. Naprostá většina služeb této instituce již dnes není vůbec potřeba. Jde jen o zvyk, který je ovšem železnou košilí. Někteří lidé mají pocit, že když jim z jejich obce zmizí pošta, je všechno ztraceno. Jenomže proč? Dopisy se v drtivé většině řeší emailem, nebo přes komunikační platformy. Pokud jde o oficiální psaní, máme datové schránky, i když připusťme, spravované poštou. Finanční služby lze sofistikovaněji řešit bankovními převody. No, a pokud chceme poslat dětem na tábor pohlednici, e-pohlednice je jasnou volbou. Opět kamenná pobočka pošty není vůbec potřeba.
Konkurence poštu nekompromisně drtí
Oznámení ve schránce, že máme na poště balík, se také dnes již hodí spíše do hodin dějepisu. Nejrůznější doručovací služby mají pobočky ve všech možných obchodech po celém okolí. Disponují dokonce i samoobslužnými schránkami, které se dnes již vyskytují i v malých obcích. Oznámení nám přijde v aplikaci nebo formou sms. Je krajně nepravděpodobné, že u takového boxu strávíme půl hodiny ve frontě jako na poště. Na poště, kde je nejčastěji otevřeno pouze jedno jediné okénko a fronta se táhne po ulici až na náměstí. Paní za přepážkou, aby vyřídila náš požadavek, musí vytisknout někdy i několik papírů a to obyčejně tiskárnou, která má již nejlepší léta za sebou.
Toto jsou opravdu služby, které dnešnímu způsobu doručování již konkurovat nemohou. Pošta se sice snaží vypadat moderně a zavádí moderní výkřiky jako balík na poštu nebo do ruky, ale obyčejně skončíme zase v té samé frontě, ve které jsme stávali i kvůli balíku, co se jmenoval prostě balík.
Hospodaření pošty
Česká pošta s obrovskou slávou zakončila loňskou sezónu s nevídaným výsledkem hospodaření. Vedení pošty se plácá po ramenou, že se podařilo výrazně snížit ztrátu. Dokonce o celou jednu miliardu korun. Uznávám, to je velký úspěch, nicméně stále Česká pošta hospodařila se ztrátou 700 milionů Kč. Je opravdu nutné tuto instituci ze státního rozpočtu dotovat? Všechny ostatní doručovací služby si na sebe evidentně vydělají, jinak by je nikdo neprovozoval. Jen Česká pošta ne. Zřejmě její služby stojí za psí štěk, a proto je málokdo využívá.
Zásilky doručuje jen někdy
Zásilka, která nedorazí včas, je u České pošty dlouholetým evergreenem. Pokud máme doručovací službu, například Českou poštu, která zásilku někdy přiveze včas a někdy prostě ne, nelze přeci očekávat, že by takový podnik mohl generovat zisk. U státního podniku to zřejmě ale nevadí. Chápu, že některá odvětví se dotovat musí, protože by jinak prostě neexistovala. Například zastávky autobusů v malých obcích určitě také nejsou nijak výnosné, ale bez těch by spousta lidí opravdu v těchto končinách existovat nemohla. Ale pošta je plně nahraditelná opravdu funkční konkurencí, která je uživatelsky daleko přívětivější než celá pošta a její zkostnatělý systém.
Rozumím i tomu, že zrušit celou poštu jako celek by také asi nebylo zrovna šťastné řešení. Ale minimálně její kamenné pobočky jsou skutečně dnes už celkem k ničemu. Zrušením těchto provozoven by se ušetřily nemalé peníze. A po prvotní vlně nevole od lidí, kteří stejně budou nadávat vždycky a na všechno, by si i tito zvykli na jednodušší, rychlejší a daleko sofistikovanější systém doručování úplně všeho. Stát by ušetřil tím, že by nemusel dorovnávat ztrátu pošty a navíc vydělal, protože by se zvýšily zisky ostatních přepravců, které by se samozřejmě danily.
Zdroje: