Hlavní obsah
Názory a úvahy

Úpadek češtiny na sociálních sítích je děsivý. Stydím se za komentáře

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Foto: Pixabay

Většina komentářů na sociálních sítích obsahuje spoustu chyb. Čeština viditelně upadá.

Vždyť na tom nezáleží, oni to pochopí, řekl mi známý, který v jedné větě napáchal 9 chyb a ještě se divil, když jsem se nad tím pozastavila. Není sám. Občas to vypadá, jako by většina českého národa ani nevychodila základní školu.

Článek

Před spoustou let, kdy jsem se snažila seznámit přes internetovou seznamku, jsem automaticky okamžitě eliminovala ty, kteří mi psali, že by mě mohli mylovat, případně, že nezávazní vstach je možný. Asi jsem tenkrát neměla být tak zbrklá. Třeba to byla jen předzvěst věcí příštích.

Nikdo mě tady nezná, tak je jedno, jak píšu

Možná je to profesní deformace, ale číst některé komentáře na sociálních sítích mě až fyzicky bolí. Jasně, že chybu občas udělá úplně každý. To je v pořádku. Taky je dělám. A za mnohé z nesmyslů může mobilní telefon, který má uvnitř toho trpaslíka, co nám při psaní přehazuje písmenka a s obrovskou škodolibostí napíše Pojď se se mnou spojit místo Pojď se se mnou projít. Ale pořád nerozumím tomu, že valná většina komentářů je se spoustou hrubých chyb a překlepů. Jako by byl takový problém si komentář po sobě alespoň letmo přečíst.

Musím se plácnout přes ruku

Asi jsem přecitlivělá, ale když vidím větu Jany přítel jí s viděl jiným, tak se s tím hold musel smířit, musím si přisednout ruce na židli, abych se nepokoušela dotyčnému vysvětlovat pravidla pravopisu a význam slov holdholt. Jasně, že jediným řešením je plácnout se přes ruku a nechat to být. V opačném případě se totiž člověk dozví, že je šťoura, trapný poučovatel, případně se mu dostane ještě horších definic.

Nechce se mi věřit, že by opravdu tolik lidí bylo s pravopisem mimo mísu. Je v tom lenost? Ledabylost? Jistota, že mě nikdo nevidí a mohu si psát, co chci a jak chci? Nebo naopak potěšení z toho, že se mohu chovat proti předpisům (i když jen jazykovým) alespoň na internetu?

Redaktoři by měli umět česky

Nejvíc trpím, když vidím hrubky v oficiálních plátcích nebo v knihách. To se na židli úplně kroutím. Nepamatuji se, že bych dřív vídala v článcích tolik chyb. Upadá úroveň redaktorů? Nebo magazíny nemají na korektory? Jsem jen já tak „pošahaná“, že mi to vadí, nebo je nás víc? Je dnes opravdu jiná doba a je to všechno jedno? Přiznám se, že mám ráda náš jazyk. Ráda čtu a nesmírně obdivuji ty, kteří mají dar krásného a originálního vyjadřování. A proto se s úpadkem češtiny na sítích pořád nemohu smířit. Já se za ty přispěvatele s těmi chybami stydím, jako bych to psala sama. Ale zdá se, že si mohu leda tak postěžovat, jak se říká, „na lampovně“. A jak to vnímáte vy?

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Reklama

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz