Hlavní obsah
Názory a úvahy

Cestovat vlakem bez slev je hloupost - na to většina lidí už dávno přišla

Médium.cz je otevřená blogovací platforma, kde mohou lidé svobodně publikovat své texty. Nejde o postoje Seznam.cz ani žádné z jeho redakcí.

Foto: Czeva/Wikimedia Commons/CC BY-SA 4.0

Opravdu mě zarážejí lidé, kteří si ohledně čehokoliv neseženou dostatek informací - a pak se jenom „diví“. Copak je to v dnešní době - kdy je vše dostupné „na pár kliknutí“- až takový problém?

Článek

Kdyby se pisatelka článku, na který reaguji, s přezdívkou „Mamynka“ včas náležitě informovala, nemusela by za výlety s dětmi vlakem zbytečně platit přemrštěné sumy. Plná cena jízdenek je totiž asi pouze „past na turisty“ - kterým to nejspíš ale stále ještě nebude připadat jako příliš drahé. Cesta mezi libovolnými dvěma městy v Německu, Rakousku nebo Nizozemí rozhodně nestojí pouze 2-3 euro na osobu, podobnou částku totiž zaplatíte v mnoha „západních“ městech jenom za obyčejnou jednorázovou jízdenku MHD. Proto zřejmě turistům připadá, že zaplatit dejme tomu za vlak z Brna do Valtic pouhých 50 Kč (či kolik to teď stojí bez slevy) je strašně levné.

Pro člověka, který by měl denně nebo skoro denně mezi Brnem a Valticemi jezdit, by to samozřejmě už levné nebylo. Takový člověk ovšem bude využívat všechny možné slevy a jejich kombinace, jaké jen využívat lze. A úplně stejně by měli činit všichni, kteří chtějí vlakem cestovat - a to i kdyby jenom jednou za čas.

Cestovat vlaky je totiž nejen ekologické ale - a to dokonce i u nás - vcelku příjemné a pohodlné. EC a IC rychlíky jsou zpravidla čisté, zpoždění větší než 10 minut mívají jen velmi výjimečně, v mnoha z nich jsou jídelní vozy nebo aspoň vlak pravidelně prochází někdo s pojízdným minibarem… V podstatě to jediné, na co bych si mohla stěžovat, je kvalita připojení k internetu, která je stále ještě dosti tristní. Když se na lokální „ČD wifi“ připojí desítky nebo dokonce stovky lidí, načítá se příšerně pomalu a občas i padá. Vlastní hotspot bohužel nevychází o moc lépe, protože některá místa (a to dokonce i na hlavních tratích) jsou stále bez internetového pokrytí.

Foto: Albie Pearce/Wikimedia Commons/CC BY-SA 2.0

Pendolino je sice čisté, pohodlné a rychlé, ale ten internet by to ještě chtělo zlepšit.

Dokonce i příměstské vlaky City pantherCity elefant jsou velmi pohodlné. Jídelní vozy ani člověka s pojízdným minibarem sice nemají, ale skoro v každém vagónu je nějaký automat na kávu a drobné pochutiny, takže pokud si zapomenete vzít s sebou svačinu, rozhodně cestou hlady neumřete. Navíc jsou tyto typy vlaků alespoň částečně nízkopodlažní, což je ideální nejen pro hůře pohyblivé lidi, ale i pro ty, co cestují se zavazadly. Proto - je-li to možné - jim dávám přednost i pro cesty mezi Prahou a Brnem.

Co si tak pamatuji, před zhruba dvaceti lety jsme jezdili na cony zásadně jen na skupinové jízdenky - pokud si dobře vzpomínám, vyplatila se pro skupiny maximálně do 12-14 lidí, pokud nás tedy cestovalo více, výhodnější byly dvě skupinové jízdenky, každá pro zhruba 8-10 lidí. Tehdy jsme uměli přesně spočítat, na jak velké skupiny se máme rozdělit, aby nás ta jízdenka vyšla na osobu co nejlevnější - a to jsme vlakem na con jezdili maximálně 3-4× do roka.

Jak je to se skupinovými jízdenkami dnes, to vážně netuším, protože z původní „starwarsácké party“ nás na cony jezdí už jenom pár - a to většina ještě buď zcela nezávisle na ostatních, nebo se dnes spíše (hlavně kvůli kostýmům, které zabírají hodně místa a špatně se transportují) domlouvají spolujízdy autem.

Rodinu nemám a pro běžné cestování vlakem mám samozřejmě IN kartu Českých drah - a to nejen kvůli slevám na jízdenky, ale i kvůli sbírání bodů, za které si pak pořizuji vtupenky do divadel a muzeí s výraznými slevami, případně jízdenky na vlak zcela zadarmo. Ovšem i tak mám určitou povědomost o tom, že stále existují nějaké zvýhodněné ceny jízdenek pro skupiny, a především pro rodiny s dětmi - přinejmenším pro cestování o víkendech a o prázdninách.

Nevím, kde „Mamynka“ žije, ale z mnoha českých a moravských měst také od jara do podzimu jezdí o víkendech tzv. „nostalgické vlaky“, tedy vlaky tažené parní lokomotivou, což by byl pro děti asi ještě mnohem větší zážitek. A pokud vím, tak i na tyto „nostalgické jízdy“ existují speciální zvýhodněné jízdenky pro rodiny s dětmi - a možná i pro jiné skupiny.

Foto: Sefjo/Wikimedia Commons/CC BY-SA 3.0

Pro výlet s dětmi bych ale doporučovala - aspoň občas - parní lokomotivu.

Předpokládám, že s dětmi vlakem na výlet asi rodiče jindy než v sobotu nebo v neděli nepojedou. Takže co „Mamynce“ bránilo v tom, aby si podrobné informace před cestou zjistila? Moje zkušenost je taková, že nejen na informacích, ale na většině nádraží vám často i paní či pán „sedící na kase“ poradí, co za jízdenky si máte koupit, aby vás to vyšlo co nejvýhodněji.

Ovšem začít zjišťovat výhodnou cenu jízdenky v den odjezdu je na můj vkus trochu pozdě. Snad už naprostá většina obyvatel této země dávno dobře ví, že čím dříve před plánovanou cestou si člověk jízdenku koupí, tím je levnější (platí nejen pro České dráhy, ale také pro Student Agency, Leo Expres či Flixbus, ba dokonce i pro koupi letenek, jízdenek na vlak v jiných zemích, ba dokonce i pro vstupenky do některých divadel). Vzhledem k tomu, že je možné jízdenku vrátit ještě čtvrt hodiny před odjezdem vlaku, nemusí se člověk bát, že pokud náhodou změní plány nebo třeba onemocní, o své peníze přijde.

Zkrátka se jeden musí trochu zajímat („voják se stará, voják má“).

Což by pro člověka, který denně sedí u internetu, neměl být už vůbec problém, jelikož všechny potřebné informace na stránkách Českých drah snadno najde.

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz