Hlavní obsah
Finance

Anomálie ignorující inflaci: Lahváč a sekaná v housce z Globusu stojí už roky stejně

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Foto: David Budai

Pokud jste si před deseti lety dali na svačinu nebo rychlý oběd sekanou z Globusu a k tomu lahvové pivo, zaplatili jste v podstatě stejně jako dnes. Tyto dvě položky totiž naprosto vybočují z dnešního všudypřítomného zdražování.

Článek

Před pár dny jsem něco sháněl v Globusu a nostalgicky jsem zavzpomínal na sekanou v housce. Když jsme s rodiči před mnoha lety jezdili na chatu, vždycky jsme se tam stavili pro nákup a na cestu jsme si koupili jejich sekanou v housce. Tak jsem si ji dal také, a překvapilo mě, že stála 25 korun. Tedy v podstatě stejně jako tehdy. Nebo jsem si to tak alespoň pamatoval.

Nedalo mi to a začal jsem pátrat, jestli se cena opravdu delší dobu nezměnila. A podařilo se mi dohledat, že je opravdu stejná už celé roky. O sekané v housce jako laciné dobrůtce za 25 korun se lidé v diskusích nebo recenzích zmiňují už přinejmenším v roce 2010.

Foto: Koláž/David Budai

Komentáře k sekané v housce.

Ať už si o této sekané myslíte cokoliv (vsadím se, že jedni jí opovrhují a druzí na ni nedají dopustit), je přinejmenším zajímavé, že tato položka už celé roky stojí stejně. A to i v době, kdy meziroční inflace dosahuje rekordní úrovně přes 17 procent.

Zajímalo mě, jaká cenová politika za tím stojí a zda se zachovávání ceny neprojevuje na kvalitě, ale mluvčí Globusu mi bohužel neodpověděla. Reklamní letáky každopádně zmiňují, že kvalita sekané je prý pořád stejná.

Pivo také laciné

Napadlo mě, jestli se dá najít ještě nějaká další potravina, která ani v době vysoké inflace nezdražuje. A podařilo se mi ji najít – je to lahvové pivo.

Údaje České statistického úřadu (ČSÚ) sice ukazují, že světlé lahvové pivo trochu podražilo, ale za uplynulých 10 let asi jen o necelé 3 koruny za půllitr, přičemž významný korunový skok přišel zejména v posledním roce.

Foto: Český statistický úřad

Vývoj ceny láhvového piva.

Myslím, že je to zanedbatelný nárůst, zvláště když se dnes při akcích v obchodech stále dá sehnat lahváč i za cenu kolem 10 korun. Třeba tento týden se dá v Globusu nebo Penny sehnat v akci Gambrinus za 10,90 korun, Lidl má zase Excelent za 11,90 korun a třeba Albert pak Staropramen za 12,90 korun.

Při troše hledání si tedy můžeme dát sekanou v housce a k tomu pivo za nějakých 36 nebo 37 korun. Tedy za stejnou cenu jako před 10 lety. A to je, myslím, docela úsměvná a milá anomálie…

Anketa

Dáváte si „globusáckou“ sekanou v housce?
Ano, kdykoliv tam nakupuju.
53,2 %
Výjimečně. Už hodně dlouho jsem ji neměl(a).
36 %
Sekanou v housce naprosto odmítám.
10,8 %
HLASOVÁNÍ SKONČILO: Celkem hlasovalo 2289 čtenářů.

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Reklama

Související témata:

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz