Hlavní obsah
Názory a úvahy

Mělo by být denní svícení cyklistů povinné?

Foto: David "DOBRODRUH" Slovák

Při jízdě autem jsme s řidičem nedávno úplně přehlédli cyklistu v křižovatce. Byl den, pod mrakem a nebyl vůbec vidět. Nesvítil, protože nemusel.

Článek

Vidět a být viděn

Tento cyklista byl na silničce a barevně sladěný ve vínovém dresu. Vínová barva je nevýrazně tmavá červená a nějak splynula s okolím. Byl na cyklotrase, která vedla po cestě, takže tam opravdu měl důvod být.

Minutu na to jsme objížděli dalšího cyklistu. Vesničan na staré herce měl puštěnou červenou blikačku a viděli jsme ho stovky metrů daleko. Také měl žlutou bundu, která je vidět lépe jak vínový dres.

Konsenzus u cyklistů je, že zadní bliká, přední svítí. Zadní červená, přední bílá. Blikání je lépe vidět, ale od předního blikajícího světla v noci uvidíte „každý druhý metr“ tmu. Blikání stáhne zorničky a pak vidíte ještě méně, než když pojedete (nejezděte) úplně po tmě.

Foto: David "DOBRODRUH" Slovák

Bílá noc v norských horách. Myslím si, že je ještě vidět, ale jestli mě řidič vidí proti okolí netuším, takže zadní blikačka pro jistotu blikala

Celodenní svícení kdysi a dnes

V minulosti motoristé svítili přes den jen v zimním období, což by byl dobrý nápad i pro tohoto cyklistu. V létě by vidět byl. V roce 2006 se řidičům změnila pravidla a museli začít svítit celoročně po celý den.

Cyklisté mají zcela vágní „za snížené viditelnosti“. Tento cyklista by se asi této povinnosti vyhnul, ale nejsem policista, který to rozhoduje. Cyklisté zůstávají jedinými účastníky silničního provozu, kteří nemají povinnost denního svícení.

Rozhodnutí denního svícení u aut „určitě“ nehodovost snížilo. Podle dat o 13 %, a oběti nehod dokonce o 20 % (data od WHO). Odpůrci denního svícení aut zase tvrdí, že se mezi reflektory aut ztrácí cyklisté, chodci a motorkáři. Měli by být podle nich hůř viditelní a jejich data tvrdí, že se nehodovost o 12 % zvýšila (data o Rakousku). Mě za dne auta neoslňují, takže věřím spíš pozitivnímu výsledku. Podle mého názoru tedy denní svícení cyklistů v zimních krátkých dnech a za šera by mělo být povinné a pro cyklisty bezpečnější. Pokud mají odpůrci denního svícení aut pravdu, tak zrovnoprávnění cyklistům pomůže.

Anketa

Měli by cyklisté na silnici povinně svítit i za světla během dne?
Ano, celý rok
61,2 %
Ano, ale jen při zimním času (listopad - březen)
8,4 %
Ne (jsem cyklista bez auta)
2,6 %
Ne (jsem cyklista řidič)
25,5 %
Ne (jsem řidič a na kole nejezdím)
1,4 %
Nevím
0,9 %
HLASOVÁNÍ SKONČILO: Celkem hlasovalo 345 čtenářů.

Nespravedlnost při českých nehodách

Jsem čistokrevný cyklista s deseti lety zákazu řízení motorových vozidel. Ani jsem si nestihl řidičák udělat, protože je mi 28. I přesto se mi vůbec nelíbí praxe určování procentuálního spoluviníka u řidičů, jen protože mají auto.

Jeden případ za všechny. Řidič v noci předjížděl auto a v protisměru zabil neosvětleného opilého cyklistu . Nejsem „autíčkář“, ale ten řidič je fakt chudák. Po emoční stránce a ještě ho vyšetřují za nebezpečné předjíždění. Jo, kdyby nepředjížděl, tak k nehodě nedošlo, ale není nelegální předjíždět v noci.

Když uzákonili povinnost reflexních prvků chodců, tak prokazatelně poklesl počet nehod aut s chodci. První rok účinnosti se počet obětí snížilo z 41 na 28 a to byli často ti bez reflexních prvků. Neméně podstatná změna byla i zrovnoprávnění řidičů s chodci. Před touto změnou byli srážení chodci vždy bez viny, i když nebyli vidět. Nyní můžou být chodci viníkem „in memoriam“, protože být neviditelný chodec v noci, je fatální.

Nekupujte bludičky, světlo musí svítit

Obchody vám prodají cokoliv budete chtít. Klidně šmejd za pár korun, co skoro nesvítí. Levná světla (bludičky), co vám akorát splní povinnou výbavu kola, možná některý řidič uvidí, ale ne všichni. Pak stačí jeden, který cyklistu přehlédne. Přes den nejsou vidět vůbec.

Dostatečně dobré přední světlo se dá koupit už od 250 Kč na tužkové baterie, anebo s integrovanou baterií od 300. To je v dnešních cenách hodně levné. Pohřeb je mnohem dražší. Výběr správného světla není nic těžkého, podle tohoto jednoduchého návodu:

  1. Světelný tok minimálně 400lm (lumenů)
  2. Stačí i jedna LEDka, co má výkon minimálně 5W (wattů), ale nezaměňovat za součet několika slabších LEDek
  3. Nekupujte podle počtu „super svítivých“ LEDek nebo podle luxů (jednotka osvětlení plochy). Kvalitu přední svítilny popisuje vždy počet lumenů!

S vyšší cenou roste kvalita zpracování, velikost integrované baterie a počet lumenů. Roky jsem jezdil s dostatečnými 400lm. Stačilo mi to abych v temném lese dobrzdil před suchou spadlou větví. Teď mám 1300lm, protože byly Vánoce a chtěl jsem světlo s větší integrovanou baterií. Určitě doporučuji ušetřit za tužkové baterie a připlatit za svítilnu s integrovanou baterií.

Přední světlo by mělo mířit před kolem do země. Pro protijedoucí to bude trochu oslňující, ale pokud mají dobré světlo namířené na zem, tak uvidí cestu a na cestu se vejde. Pokud potkáte sdílené koloběžky, tak ty svítí nahoru a oslňují mnohem víc. Škoda, že není žádný zákon, který by toto řešil.

Zadní blikačka by také měla mít minimálně jednu silnou LEDku, ale stačí i jedna 0,5W. Tyto blikačky stačí i s cenou 100 Kč a svítí naprosto krásně kilometr daleko. Taková stovka zachránila určitě už mnoho životů.

Foto: David "DOBRODRUH" Slovák

I jako cyklista někdy přejedu živé tvory. Na venkově se mi daří vyhýbat kočkám, ale v hluboké trávě jsem jednou přejel kosa.

Politici nám cyklistům dali 1,5m. Nyní bych si přál, aby na oplátku řidičům dali přísnější předpisy pro cyklisty. Řidiči musí mít seřízené světlomety, cyklisté by také měli mít specifikace na světla a v zimním období povinné denní svícení. Je to v zájmu všech, ale někteří to nevidí.

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz