Hlavní obsah
Příroda a ekologie

Další „EKO“ omyl: Zálohování PET lahví

Foto: David "DOBRODRUH" Slovák

Zálohování PET lahví ve Švédsku - tam vše v jednom, ale kam se z Česka vyhodí ty stroje „jen“ na sklo?

Česko se má přidat k západu a začít zálohovat PET lahve a plechovky. Proč je to podle mě chyba?

Článek

Není záloha jako záloha

Když jsem o tomto zálohování slyšel prvně, tak jsem si myslel, že udělají „PETky“ z lepšího plastu a budou se používat opakovaně, tak jako skleněné lahve. Byl jsem vedle. Budou to stejně měkké lahve, jen se budou nosit zpět do obchodu. V obchodě se dají do stroje, ten je zmačká a vytiskne poukaz v hodnotě zálohy.

Výsledek stejný, jen přibude další odpad

Pokud vyhazujete PETky do žluté popelnice, tak láhev skončí na stejném místě, jako když se budou vracet v obchodě. Plán je, aby nové lahve obsahovaly minimálně 30 % recyklovaného PET odpadu v roce 2030.
Logika zálohování zní „záloha bude lidi motivovat ke třídění odpadu, protože v tom budou mít peníze“. Aktuálně recyklujeme 8 z 10 lahví a máme mít 9 z 10. Naučíme snad opilce nepohazovat lahve od piva, protože i se 2 promile bude přemýšlet nad pár korunami? Podél Švédských cest jsem také viděl i zálohované flašky… kdo a kde dělá nepořádek se každý může podívat kolem sebe.
Lidi, co recyklují, v budoucnu navíc dostanou papírek, který pak vyhodí a zálohování bude produkovat další odpad. Termopapír se zálohou, který jsem dostával ve Švédsku, je nerecyklovatelný… takže systém recyklace zálohováním produkuje nerecyklovatelný odpad.

Foto: David "DOBRODRUH" Slovák

Vrátil jsem jednu láhev a dostal nerecyklovatelný kus papíru v zájmu ekologie


V Norsku jsem viděl, jak lidé jezdí auty s obřími pytli plných prázdných lahví. Jak jinak donést do obchodu hodně lahví plných vzduchu? Doba kdy se do popelnice chodilo pěšky asi končí a budeme jako Američané jezdit autem i k popelnici.

Zmizí i žluté popelnice?

Byl jsem na grilovacím místě ve Švédsku, kam jsem dojel na kole z Česka. Zůstal jsem přes noc a ráno uklízel odpadky. Byly tam popelnice na sklo, kov a papír… plasty šly do ostatního odpadu, protože jsem se potřeboval sbalit, ne skladovat špinavé plasty v brašnách.
Doufám, že když už vyrobí zbytečné stroje na vracení plastových lahví, tak nezmizí popelnice na plastový odpad, které teď jsou na hodně místech a z dobrého důvodu přidělávají někomu práci při vynášení odpadků. Slibují, že se to v Česku nestane, ale „PETky“ jsou ten odpad, který vydělává obcím peníze.

Foto: David "DOBRODRUH" Slovák

Grilovací místo ve Švédsku u hraniční řeky s Finskem Torne älv

Už jednou se to zavrhlo

V roce 2009 po analýzách byl návrh MŽP zamítnut z důvodů, o kterých jsem zatím ani nepsal. Podle analýzy by to stálo miliardy a jen zlomek těch peněz na osvětu by mělo výsledky. Tehdy to spoustě organizacím vadilo a to včetně „České sdružení pro obaly a životní prostředí“.

Opakovaně se zmiňuje, že jsme nejlepší v Evropě. O 85 % se zvýšilo množství recyklovaného plastu od toho roku 2009 do roku 2020. Tehdejší analýzy tedy měly pravdu, že Češi budou třídit více i bez zálohování. Nejdůležitější bylo zkrácení vzdálenosti ke žluté popelnici. U domů začíná přibývat osobních popelnic na plasty, a to je podle mého názoru pro lidi jednodušší než nosit nafouknuté PETky do obchodu.

Foto: David "DOBRODRUH" Slovák

V Norsku měli sice černé popelnice, ale byly v nich i menší nádoby na trochu tříděného odpadu

Smutný případ s auty

Začátkem tisíciletí se dělaly větší motory, kolem 2 litrů zdvihového objemu („nesmrtelný“ čtyřválec 1,9 TDI). Pak se začaly dělat menší motory, co měly menší emise v testech, ale realita byla jiná (1.6 TDI CR). Říkalo se tomu „downsizing“, neboli zmenšování motorů. V testech bylo nereálné chování a malé motory dělaly nižší emise. Když se ale jelo v běžném provozu, tak emise byly horší, než u motorů většího objemu. Než si toho někdo všiml kvůli dieselgate, tak se roky dělaly ekologicky horší motory. Teď už jsou zase 2 litry a 1,6 TDI v nové Octavii nenajdete.
Jak dopadne ekologie nových elektromobilů se ještě uvidí, ale můj názor je jasný… špatně. Když se vyrobí dobré auto, tak se používá/přeprodává dlouho a ušetří se příroda, protože se nemusí pořád vyrábět nové. Pokud elektromobily se starou baterií potřebují novou baterii, tak starý elektromobil nebude v bazaru nikdo chtít. Tato 8 let stará Tesla byla majitelem radši odpálena dynamitem, který byl levnější než nová baterie za 20 tisíc Eur.

To, co si lidé půjdou spíš do bazaru koupit, bude stará škodovka se spalovacím motorem, který se dá udržovat levněji, než nákup nové baterie do elektromobilu (výroba jen baterie produkuje emise CO2 skoro jako výroba jednoho auta se spalovacím motorem). Kdyby zůstal vývoj spalovacích motorů, tak budou jezdit stará auta s lepšími motory, ale protože se vývoj namířil na elektromobily, tak do vývoje spalovacích motorů půjde méně peněz.

Už se začaly objevovat první trhliny v prodejích elektromobilů a výrobci tahají z rukávu spalováky. Až přijde rok 2035, tak už ty politiky v Evropě snad vyměníme za někoho chytřejšího…

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz