Hlavní obsah
Názory a úvahy

Hloupý-chytrý semafor z Pardubic

Foto: David "DOBRODRUH" Slovák

Jaký novátorský přístup by asi tak mohl přijít u semaforu? A těch zvláštností je více na pouhých 50 metrech.

Článek

Otočit semafor, že na něj cyklisté neuvidí

Nikde jinde jsem neviděl semafor na protější straně přechodu otočený k Vám zadní stranou. Postavili ho při rekonstrukci přednádražního prostoru před několika lety a od té doby to nikdo nezměnil. Nějaké vysvětlení?
Pod semaforem je klasické tlačítko, když chcete přejet přechod, ale to, že máte zelenou, už neuvidíte.

O kousek dál není přechod vůbec

Aby se zrychlil provoz MHD, je výjezd MHD od nádraží pouze jednosměrkou, kam nikdo jiný nemůže. A aby chodci a cyklisté nezdržovali, přechod zde neudělali vůbec.
V dopravních předpisech je povoleno přejít silnici, pokud zde není překážka (například svodidla) a není poblíž (méně než 50m) jiný přechod.
Nedávno jsem k tomu místu jel na kole a zrovna se k němu blížila máma se dvěma dětmi na koloběžkách. Ani děti, ani máma se nepodívaly vpravo, odkud jel trolejbus. Ten den řidič zachránil 3 životy díky tomu, že sledoval, jestli se před cestou rozhlédnou.
Nevím, jestli je to kvůli malému provozu, nebo tím, že je ta cesta úzká, ale jak někde kříží chodník silnici, tak bez zebry to chodci/cyklisté nevnímají jako cestu.

Foto: David "DOBRODRUH" Slovák

(Ne)přechod zmate a překvapí nepozorné chodce i cyklisty

Ne vše je špatně

Ať jenom nekritizuji, tak je zde fajn jedna funkce semaforů - protože ten přechod s otočenými semafory křižují jen MHD a taxi, tak se spouští červená, jen když tam něco jede. Nikdy vás červená nezastaví jen tak pro nic. A tlačítko na semaforu je úplně zbytečné, protože se semafor přepíná sám, jak je naprogramován. To mají Pardubice „společné“ s Nizozemím, kde jsou tlačítka, ale stejně je nikdo nepotřebuje, protože pohybové senzory pouští přijíždějící cyklisty automaticky.

Dánsko svítí jak vánoční stromeček

Když jsem v podvečer projížděl dánským městem, tak na mě svítily semafory v takovém počtu, že by to vydalo v Česku na deset křižovatek. Tam mají semafory v luxusním množství, asi aby nikoho nebolelo za krkem. V Česku jsou vpravo, nahoře a vlevo. V Dánsku jsou před i za křižovatkou, pro auta i pro cyklisty. To je 8 světel na každý směr do křižovatky. Také je fajn, že cyklostezky navazují na křižovatku plynule asfaltem bez nepříjemného skoku na obrubník.

Foto: David "DOBRODRUH" Slovák

Semafory v Dánsku - pro všechny jsou před i za křižovatkou. V ČR jsou 3 před křižovatkou, v Dánsku 3 před i 3 za křižovatkou. K tomu pár pro cyklisty



Příště napíšu o jedné z nejčastějších dopravních značek, kterou většina lidí nechápe a policie tento fakt ignoruje… tedy až do nehody, protože pak z vás bude viník. Dejte sledování, ať to nepřehlédnete.

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz