Článek
Nepochopitelná přeshraniční cena
Zkoumal jsem v aplikaci „Můj vlak“ ceny úseků na trati z Česka k Baltskému moři. Cena po polských kolejích (žádné slevy ani příplatek do 1. třídy) je 2,30 Kč/km. To zní dobře, když český úsek (Ostrava-Bohumín) stojí 3,65 Kč/km.
Když jsem úsek přes Polsko zkusil koupit na polských stránkách (europodroze.pl), tak kilometr nestál ani celou korunu. Předražení z 557 Kč na 1318 Kč není zrovna málo.
Nejzajímavější je úsek, který jsem do cen zatím nezapočítal. Bohumín - Chalupki, 6 km přes hranice, 134 Kč. To je 26,80 Kč/km za překročení hranice. O 1820 % více než na trati Praha-Ostrava.
Pohledal jsem nejkratší trasy přes ostatní hranice a tu je porovnání cen:
- Německo (Děčín - Bad Schandau) - 8,73 Kč/km
- Rakousko (Břeclav - Vídeň) - 4,3 Kč/km
- Slovensko (Horní Lideč - Púchov) - 4,32 Kč/km
Rychlovlaky jako alternativa k letadlům, kterými nelétáme
Poslední volby se hodně mluvilo o tom, že se ještě nezačala stavět vysokorychlostní trať (VRT). Odhaduje se cena 800 miliard za 650 km železnic. Kolem miliardy pak bude každý rychlovlak (jen odhad, italské AGV stálo asi 30 milionů €, TGV 25 milionů €, ale určitě bude nějaká inflace)
Není nás jako Číňanů a z toho se dá usoudit, že zaplatit takový projekt z jízdného, v řádu korun, nebude snadné. Ostrava - Praha nyní jezdí za 1,32 Kč/km, Pendolino 1,51 Kč/km. Pravděpodobně budou přes nás jezdit rychlovlaky z ciziny, které nás nyní objíždí a výhledově přivedou další platící cestující. Kolik z nich bude peněz, je těžké odhadnout, protože VRT ještě dlouho nebude postavená.
Rychlovlaky nyní soupeří s leteckou dopravou. Je to kvůli ekologii a možná i pohodlí, protože u vlaku nejsou letištní bezpečnostní kontroly. V českých vzdálenostech tu jednu vnitrostátní leteckou linku většina lidí ani nezvažuje a sveze se vlakem.
Česko dopadne jako Kalifornie
VRT je téma nejen u nás (kde se nekoplo do země), ale i v místech, kde už se staví VRT pár let. V USA překvapivě rychlovlaky nejsou, protože po 2.s.v. automobilová a letadlová lobby zařídila odklon od vlaků a USA investovala do stavby dálnic. Nyní se objevily první vlaštovky a jednou z nich je „California High-Speed Rail“ ze San Francisca do Los Angeles.
Tento projekt prošel v roce 2008 s plánovanými náklady 33,2 mld. dolarů. Nyní jsou odhady už 106,2 mld. dolarů. První odhad byl od konzultantů bez nějakého podrobného inženýrství a zohlednění podmínek míst kudy povede. To známe moc dobře v ČR, že lidé chtějí infrastrukturu, ale nechtějí ji za svým barákem. Tak se v projektu objevilo třeba dalších 13 km tunelů, když VRT nemohla vést po povrchu. Celková trať měla být dlouhá 795 km a vedená ne úplně rovným terénem. VRT musí být co nejrovnější, takže je vedena často mosty a tunely. Nástřel schválených nákladů byl ještě únosný, ale realita se tak prodražila, že se projekt seškrtal a přišel o část federální podpory, která původně byla 25 % z projektu. Nyní financování VRT dopadá ještě více na rozpočet státu Kalifornia.
Kalifornie je sama o sobě 5. nejbohatší stát na světě s HDP 2,97 bilionu dolarů. My máme jen 539 mld. dolarů a čtyřikrát méně obyvatel.
Myslím si, že VRT v Česku bude obří propadák. V USA se to řeší i když mají 49 jiných států. My máme jen jeden, navíc chudší a méně lidnatý. Jejich odhad projektu, by po započtení inflace byl dnes 1,1bilionu korun (46 mld.$), ale po zdražení je to víc jak 2,5 bilionu korun. To je projekt, který se zadrhnul 5. nejsilnější ekonomice světa. Jak si asi povedeme my, s nedostatkem pracovních sil (růst mezd a prodražení projektu), 5krát menším HDP, a ještě silnějším ekologickým a lokálním odporem.
Náš rozpočet už teď nezvládá platit důchody, je v neustálém schodku a problém se bude jen zhoršovat. Kde sežene stát 800mld. Kč (33,7mld. dolarů)? A to ještě nevěřím, že by se to neprodražilo.
V USA i v Británii se velké plány s VRT staly politickým problémem, který se řešil zkrácením VRT. V Británii končí VRT na předměstí Londýna. Vlak, co nedojede do centra, ale musíte z něj předsedat na městskou dopravu oblibu zrovna nezíská. Tak se VRT už vůbec nemůže vyplatit.
Terminál na Vysočině bude stát 3 mld. Jestli má Jihlava takový potenciál na dopravní spojení s Brnem a Prahou pochybuji. Z průzkumu vyplynulo, že nechtějí na vlaky čekat (frekvence vlaků), potřebují návaznost na MHD a nechtějí si moc připlatit oproti klasickému vlaku. Dojíždět za prací z Jihlavy do Brna se také nesmí moc prodražit a protáhnout přestupy na MHD. VRT na krátkých vzdálenostech bude soupeřit (a prohrávat) s auty.
Čína to dokázala
Když politici mluví o VRT, tak odkazují na Čínu. Daří se jim stavět 3500 km ročně a plán je do roku 2035 postavit 70000 km VRT.
Největší výhodou Číny je autoritativní režim. Nikdo si nemůže stěžovat na ekologii, nikdo nemůže zdržovat výstavbu (ne)prodáváním pozemků. Nemusí měnit plány a dělat tunely, co nejsou v plánu. Pro porovnání, v Kalifornii trvalo 7 let, než vůbec začali stavět, Čína měla první úsek už za 3 roky v provozu.
Velice důležité je mít dostatek lidí, co VRT budou stavět. Číňanů je 1,5 miliardy. Stejná rychlost stavby s počtem Čechů je jen 25 km/ročně. VRT by tedy byla hotová až za 26 let. V ČR už nyní chybí tisíce lidí ve stavebnictví, a to ještě máme stavět jaderné elektrárny.
Cena za km na trase Peking - Šanghaj (1068 km - 4:30 - 350 km/h) je od 1,54 Kč/km (65 €). To se zdá levné, ale v porovnání s běžným vlakem (14 hodin), který je za 48 haléřů, stojí víc jak třikrát tolik.
V Číně po VRT jezdí vlaky s pěti místy vedle sebe, proti klasickým českým se čtyřmi. Jezdí zde průměrně 90 přímých spojů a vozí na 500 tisíc cestujících denně. Tato trať je nejziskovější VRT na světě.
Anketa
Můj názor na vlaky je vcelku pozitivní. VRT bych si projel, tak jednou jako zážitek a pak bych se vrátil k pomalým levnějším vlakům. Důvod je jednoduchý. S internetem dokážu trávit čas jak ve vlaku, tak doma a udělat úplně stejné množství práce/zábavy. VRT by mohla být při českých cenách (pokud bude rozdíl cen jako v Číně), tak za 4,50 Kč/km plus inflace. Jestli Češi budou ochotni platit třikrát tolik (+200 %) za vlak, může ukázat anketa výše. Možná přeháním, když je nyní minimální cena TGV ve Francii 3,79 Kč/km. Můj typ je, že VRT se rozestaví, prodraží a odpíská ze stejného důvodu jako tryskáč Concorde. Moc drahý a lidé si vystačí s mobilem a videokonferencemi, co nic navíc nestojí. Zbytek lidí obětuje hodinku času v pomalejším vlaku.
Zdroje:
Ceny jízdného jsou z aplikace Můj vlak
- COST BENEFIT ANALÝZA VYSOKORYCHLOSTNÍ ŽELEZNICE PRAHA - BRNO
- https://www.seznamzpravy.cz/clanek/nazory-komentare-komentar-rychlovlaky-v-cesku-skonci-to-hur-nez-kanal-dunaj-odra-labe-249751
- Why California’s High-Speed Rail Is Taking So Long
- HS2: The UK's Insane $130 BILLION Money Pit
- Vysokorychlostní tratě nepotřebujeme, říká právník. Investice se vyplatí, oponuje zástupce Správy železnic
- Odhad potenciální poptávky po využití regionálního terminálu VRT Jihlava na trase
- Vysokorychlostní železnice Peking-Šanghaj
- Železniční supervelmoc Čína expanduje a posouvá hranice možného