Hlavní obsah
Cestování

Jak může stát jeden kilometr s ČD 26,80 Kč? Spasí nás rychlovlaky?

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Foto: WOMBO Dream - AI Art Generator

Když jsem jel k Baltskému moři vlakem, tak jsem dostal od spolucestujícího radu, ať nakupuji jízdenky u Poláků, místo u ČD. Zjistil jsem, že státní hranice jsou větší cenový problém, než jsem čekal.

Článek

Nepochopitelná přeshraniční cena

Zkoumal jsem v aplikaci „Můj vlak“ ceny úseků na trati z Česka k Baltskému moři. Cena po polských kolejích (žádné slevy ani příplatek do 1. třídy) je 2,30 Kč/km. To zní dobře, když český úsek (Ostrava-Bohumín) stojí 3,65 Kč/km.

Když jsem úsek přes Polsko zkusil koupit na polských stránkách (europodroze.pl), tak kilometr nestál ani celou korunu. Předražení z 557 Kč na 1318 Kč není zrovna málo.

Nejzajímavější je úsek, který jsem do cen zatím nezapočítal. Bohumín - Chalupki, 6 km přes hranice, 134 Kč. To je 26,80 Kč/km za překročení hranice. O 1820 % více než na trati Praha-Ostrava.

Pohledal jsem nejkratší trasy přes ostatní hranice a tu je porovnání cen:

  • Německo (Děčín - Bad Schandau) - 8,73 Kč/km
  • Rakousko (Břeclav - Vídeň) - 4,3 Kč/km
  • Slovensko (Horní Lideč - Púchov) - 4,32 Kč/km

Rychlovlaky jako alternativa k letadlům, kterými nelétáme

Poslední volby se hodně mluvilo o tom, že se ještě nezačala stavět vysokorychlostní trať (VRT). Odhaduje se cena 800 miliard za 650 km železnic. Kolem miliardy pak bude každý rychlovlak (jen odhad, italské AGV stálo asi 30 milionů €, TGV 25 milionů €, ale určitě bude nějaká inflace)

Není nás jako Číňanů a z toho se dá usoudit, že zaplatit takový projekt z jízdného, v řádu korun, nebude snadné. Ostrava - Praha nyní jezdí za 1,32 Kč/km, Pendolino 1,51 Kč/km. Pravděpodobně budou přes nás jezdit rychlovlaky z ciziny, které nás nyní objíždí a výhledově přivedou další platící cestující. Kolik z nich bude peněz, je těžké odhadnout, protože VRT ještě dlouho nebude postavená.

Rychlovlaky nyní soupeří s leteckou dopravou. Je to kvůli ekologii a možná i pohodlí, protože u vlaku nejsou letištní bezpečnostní kontroly. V českých vzdálenostech tu jednu vnitrostátní leteckou linku většina lidí ani nezvažuje a sveze se vlakem.

Česko dopadne jako Kalifornie

VRT je téma nejen u nás (kde se nekoplo do země), ale i v místech, kde už se staví VRT pár let. V USA překvapivě rychlovlaky nejsou, protože po 2.s.v. automobilová a letadlová lobby zařídila odklon od vlaků a USA investovala do stavby dálnic. Nyní se objevily první vlaštovky a jednou z nich je „California High-Speed Rail“ ze San Francisca do Los Angeles.

Tento projekt prošel v roce 2008 s plánovanými náklady 33,2 mld. dolarů. Nyní jsou odhady už 106,2 mld. dolarů. První odhad byl od konzultantů bez nějakého podrobného inženýrství a zohlednění podmínek míst kudy povede. To známe moc dobře v ČR, že lidé chtějí infrastrukturu, ale nechtějí ji za svým barákem. Tak se v projektu objevilo třeba dalších 13 km tunelů, když VRT nemohla vést po povrchu. Celková trať měla být dlouhá 795 km a vedená ne úplně rovným terénem. VRT musí být co nejrovnější, takže je vedena často mosty a tunely. Nástřel schválených nákladů byl ještě únosný, ale realita se tak prodražila, že se projekt seškrtal a přišel o část federální podpory, která původně byla 25 % z projektu. Nyní financování VRT dopadá ještě více na rozpočet státu Kalifornia.

Kalifornie je sama o sobě 5. nejbohatší stát na světě s HDP 2,97 bilionu dolarů. My máme jen 539 mld. dolarů a čtyřikrát méně obyvatel.

Myslím si, že VRT v Česku bude obří propadák. V USA se to řeší i když mají 49 jiných států. My máme jen jeden, navíc chudší a méně lidnatý. Jejich odhad projektu, by po započtení inflace byl dnes 1,1bilionu korun (46 mld.$), ale po zdražení je to víc jak 2,5 bilionu korun. To je projekt, který se zadrhnul 5. nejsilnější ekonomice světa. Jak si asi povedeme my, s nedostatkem pracovních sil (růst mezd a prodražení projektu), 5krát menším HDP, a ještě silnějším ekologickým a lokálním odporem.

Náš rozpočet už teď nezvládá platit důchody, je v neustálém schodku a problém se bude jen zhoršovat. Kde sežene stát 800mld. Kč (33,7mld. dolarů)? A to ještě nevěřím, že by se to neprodražilo.

V USA i v Británii se velké plány s VRT staly politickým problémem, který se řešil zkrácením VRT. V Británii končí VRT na předměstí Londýna. Vlak, co nedojede do centra, ale musíte z něj předsedat na městskou dopravu oblibu zrovna nezíská. Tak se VRT už vůbec nemůže vyplatit.

Terminál na Vysočině bude stát 3 mld. Jestli má Jihlava takový potenciál na dopravní spojení s Brnem a Prahou pochybuji. Z průzkumu vyplynulo, že nechtějí na vlaky čekat (frekvence vlaků), potřebují návaznost na MHD a nechtějí si moc připlatit oproti klasickému vlaku. Dojíždět za prací z Jihlavy do Brna se také nesmí moc prodražit a protáhnout přestupy na MHD. VRT na krátkých vzdálenostech bude soupeřit (a prohrávat) s auty.

Foto: David "DOBRODRUH" Slovák

Plakáty na nádraží už lákají na VRT přes moravskou bránu. Vypadá krásně, ale kdo ji zaplatí? Mě by se přesedat mezi vlaky nevyplatilo.

Čína to dokázala

Když politici mluví o VRT, tak odkazují na Čínu. Daří se jim stavět 3500 km ročně a plán je do roku 2035 postavit 70000 km VRT.

Největší výhodou Číny je autoritativní režim. Nikdo si nemůže stěžovat na ekologii, nikdo nemůže zdržovat výstavbu (ne)prodáváním pozemků. Nemusí měnit plány a dělat tunely, co nejsou v plánu. Pro porovnání, v Kalifornii trvalo 7 let, než vůbec začali stavět, Čína měla první úsek už za 3 roky v provozu.

Velice důležité je mít dostatek lidí, co VRT budou stavět. Číňanů je 1,5 miliardy. Stejná rychlost stavby s počtem Čechů je jen 25 km/ročně. VRT by tedy byla hotová až za 26 let. V ČR už nyní chybí tisíce lidí ve stavebnictví, a to ještě máme stavět jaderné elektrárny.

Cena za km na trase Peking - Šanghaj (1068 km - 4:30 - 350 km/h) je od 1,54 Kč/km (65 €). To se zdá levné, ale v porovnání s běžným vlakem (14 hodin), který je za 48 haléřů, stojí víc jak třikrát tolik.

V Číně po VRT jezdí vlaky s pěti místy vedle sebe, proti klasickým českým se čtyřmi. Jezdí zde průměrně 90 přímých spojů a vozí na 500 tisíc cestujících denně. Tato trať je nejziskovější VRT na světě.

Anketa

Jaká je maximální akceptovatelná cena rychlovlaku, abyste změnili současný dopravní prostředek?
+0 % (za rychlost nepřiplatím)
46,4 %
+50 %
18,2 %
+100 %
5,6 %
+200 %
1,6 %
Vlakem jezdit nebudu, vždy volím auto
22,4 %
Nevím
5,8 %
Celkem hlasovalo 576 čtenářů.

Můj názor na vlaky je vcelku pozitivní. VRT bych si projel, tak jednou jako zážitek a pak bych se vrátil k pomalým levnějším vlakům. Důvod je jednoduchý. S internetem dokážu trávit čas jak ve vlaku, tak doma a udělat úplně stejné množství práce/zábavy. VRT by mohla být při českých cenách (pokud bude rozdíl cen jako v Číně), tak za 4,50 Kč/km plus inflace. Jestli Češi budou ochotni platit třikrát tolik (+200 %) za vlak, může ukázat anketa výše. Možná přeháním, když je nyní minimální cena TGV ve Francii 3,79 Kč/km. Můj typ je, že VRT se rozestaví, prodraží a odpíská ze stejného důvodu jako tryskáč Concorde. Moc drahý a lidé si vystačí s mobilem a videokonferencemi, co nic navíc nestojí. Zbytek lidí obětuje hodinku času v pomalejším vlaku.

Zdroje:

Ceny jízdného jsou z aplikace Můj vlak

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Reklama

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz