Hlavní obsah
Lidé a společnost

Nejnepochopenější značka v českém „lese“ značek

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Foto: David "DOBRODRUH" Slovák

Před pár lety jsem bolestivě zjistil, co znamená jedna značka, a letos jsem zjistil, že jich ve Švédsku mají polovinu. Proč?

Článek

Cyklostezka nebo chodník?

Pokud se pohybujete po nových asfaltových cyklostezkách, nebo třeba ve městech a obcích, tak znáte tu značku s chodcem a cyklistou v modrém kolečku. Oficiální název je „Stezka pro chodce a cyklisty společná“ s kódem (C 9a).
Jak jsem se dozvěděl od policie, tak je to jako cyklostezka, jen s informací, že zde mají chodit i chodci. Cyklostezka je cesta a po cestě chodí jednotlivci… VLEVO. Tato informace je i na internetu psaná někdy špatně a většinou jen popsána jako „Užít v daném směru“.
Značka je příkazová, takže stejně jako na cestě i zde by se mohly rozdávat pokuty za chůzi jednotlivce po pravé straně, ale že by pochůzkáři kolemjdoucí chodce vychovávali jsem neviděl. Vy ano?

Foto: David "DOBRODRUH" Slovák

Stezka pro chodce a cyklisty je v Česku častější než čistokrevná cyklostezka, ale v obou případech jednotlivci chodci VLEVO

Nehody vás převychovají

Před pár lety jsem po takové trase jel centrem Pardubic. Měl jsem smůlu, a i když jsem jel po své pravé straně, tak chodec, co šel naproti mně zase po své pravé straně, najednou změnil směr a vyrazil přímo proti mně. Nevyhnutelně došlo ke střetu a já ho trefil řídítky. Já jsem letěl a on také. Nevyhnutelně jsme oba skončili v kotoulech na zemi. On to navíc dostal pod žebra „býčími rohy“, které mám na konci řídítek.
Naštěstí bylo pod nulou a oba jsme byli nabalení. Já dopadl do měkkého zimního oblečení a jeho oblečení ho ochránilo od probodnutí.
Chodci jsem zavolal „rychlou“ a tam, kde je zranění, musí být i policejní vyšetřování. Dojela PČR, řekla mi, že i když jsme ve městě na cyklostezce, tak cyklostezka je cesta a nehodu bude vyšetřovat dopravní policie.
Chodci naštěstí nic vážného nebylo, a když se z nemocnice vrátil na místo nehody kvůli vyšetřování, tak se zjistilo, že šel po špatné straně a navíc mi vešel před kolo. Byl označen jako viník nehody, odešel s pokutou 500 Kč a tím bylo hotovo. Nic se nám nestalo, věci byly v pořádku, ale v opačném případě by to pro chodce dopadlo hůře, zdravotně i finančně.

Foto: David "DOBRODRUH" Slovák

Polovinu z těch značek si každý cyklista může domyslet…

Český les dopravních značek ve Švédsku nenajdete

V Česku je podle pravidel cyklostezka přerušená každou normální cestou s auty. To se musí značkou ukončit a pak zase začít. I na vesnicích to bývají 4 značky pro každé křížení cesty. Navíc je správně značka napravo od cesty, takže se nedávají ani po dvou na jeden sloupek (ale někdy dávají po 2, takže záleží asi jak se projektant vyspí).
Ve Švédsku jsem si nevšiml, že by někde byla značka ukončující cyklostezku. Mají značku Začátek cyklostezky a v případě křížení velké cesty, značku „Dej přednost v jízdě“, ale malé cestičky mají jen značku „Začátku“Auta si dávají pozor a cyklisté ví, že je před nimi cesta.
Cyklisté taky ví, že jim dá každý přednost. A když říkám každý, tak tím myslím KAŽDÝ, kdo cyklistu uvidí. Ve Stockholmu mě pouštěl autobus s nároďákem… dvakrát, protože byl špatný provoz. To nejlepší, co můžete jako cyklista ve Švédsku udělat, je nezastavovat před cestou pokud vás řidič vidí, protože on zastaví pokaždé.

Foto: David "DOBRODRUH" Slovák

Les značek: Tento konkrétní vyrostl v Srnojedech kolem jedné jednosměrky

Kolik značek je potřeba na jednu nevýznamnou cestičku do obytné zóny?

Třeba na této fotce. Jedno váhové omezení by snad stačilo. To, že je to jednosměrka, už nedošlo tomu, co dával značku do protisměru. Když se stavěla cyklostezka, tak tam museli udělat nové sloupky, protože na ty původní se nové značky už asi nevešly. A sloup s rozhlasem taky žádnou značku asi neunese.

Kdysi jsem slyšel názor, že české silnice jsou drahé, protože se předraží už v samotném projektu. Tady vidíte, na čem se nám to také prodražuje.

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Reklama

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz