Hlavní obsah
Cestování

Otestováno: Hygiena je sebenaplňující se proroctví

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Foto: David Slovák

Podle hygieny je vše špatně: Opékačka u táboráku… brát ze země klacky, přikládat je do ohně a pak se špinavými rukami jíst. Proč nás to nezabije?

Na mém cyklo dobrodružství za polární kruh a zpět šla hygiena stranou, a přesto jsem neumřel strašnou smrtí. Proč?

Článek

Není voda, není hygiena

Jako bikepacker mám jedno dilema: hmotnost versus „nezbytné“ potřeby. Každé kilo navíc bere síly, ale zase není dobré, když mi něco chybí.
Jednou z nejtěžších věcí na mém naloženém kole je voda. A ta se dá nejsnáze zredukovat na minimum. Moje maximum bylo 2,4 l, ale když to vypadalo nadějně, tak jsem to zredukoval. Problémy s vodou začínaly vždy myšlenkou: ,,Vody mám dost.“

Foto: David Slovák

Nocování v divočině pod plachtou - voda nikde


A pak, o pár hodin později, následuje zastávka s kolem uprostřed divočiny - mám trochu vody a rozhoduji se, jestli budu pít, nebo si umyji ruce. Dehydratace další den na kole je pro pokračování v cestě rizikovější než bakterie na rukou. Může se mi zamotat hlava nebo hůř… něco před čím varují hygienici. Špinavé ruce z řídítek, večeře, noc ve špinavém spacáku, ranní potřeba, snídaně a pak šáhnu zase na řídítka, aby to bylo další den ještě výživnější. Nevím co je to to „hůř“, protože se mi nic nestalo.

Foto: David Slovák

Snídaně v divočině na horách - voda je moc daleko, ale sníh se dá taky použít na umytí rukou


S neomezeným přísunem vody bych si ruce určitě několikrát umyl. Určitě bych použil i mýdlo. A určitě bych také spotřeboval mnohem více vody, než sebou poberu…
Když jsem potkal manželský pár bikepackerů v Dánsku, tak žena trvala na teplé sprše každý večer. Já jsem teplou sprchu večer měl vždy, když jsem navštívil camp… tak jednou za 600 km.

Pokusná krysa pro hygieniky

Pokud si toto čte nějaký výzkumník v oblasti hygieny, tak si klidně na mně může udělat odborný výzkum: jak je možné, že jsem přežil. Možná mu až do další pandemie zavřou pracoviště, protože za hygienu dostane ocenění „bludného balvanu“.

Skoro 50 % Čechů si udělá pohodlí a…

...sedne si na záchodové prkénko na veřejných toaletách. Taková je statistika z průzkumu. A přesto pak řekne mikrobioložka prof. Ing. Demmerová, CSc., že si rozhodně nemáme sedat na záchodové prkénko stylem, jakoby to byla jistá smrt.

Foto: David Slovák

Kadibudka ve Švédsku: tady jsou souřadnice, kdyby jste chtěli vykonat potřebu „jinak“ 65.5411900N, 21.9612354E


Moje zadnice otestovala záchodová prkénka v kadiboudách po celé Skandinávii, ve kterých nikdo prkénko nedezinfikoval od vzniku těchto suchých záchodů. Neumřel jsem, nebyl jsem nemocný, nedostal jsem běhavku, úplavici ani mor.

Sebenaplňující se proroctví hygieniků

Lidé, co mají od dětství panicky čistotnou matku, bojí se mikrobů a celý život dezinfikují doma všechny povrchy, jsou více nemocní než ten, kdo si v obchodě koupí koblihu a hned se do ní s chutí zakousne, aniž by přemýšlel o tom, kolik umatlaných lidí se dotklo peněz, které ještě před chvílí držel v té samé ruce, ve které teď koblihu svírá.
Jak je to možné? Nemají vytrénovanou imunitu. Když jste nemocní, tak máte v krvi zvýšené množství bílých krvinek. Méně čistotní lidé, tu hladinu budou mít trochu vyšší pořád, a tak jsou připravení na „bacily“, kterým jsou vystaveni také pořád, a nebo mohou mít už protilátky, protože se s tím „bacilem“ už někdy setkali.

Foto: David Slovák

Snídaně s výhledem na Atlantik - Lofoty


Z tohoto je jasné, že nadměrná hygiena zdravým lidem vlastně ubližuje. Celoživotně čistotní dospělí jsou, ale asi odsouzeni k věčné hygieně a pokud ji omezí, tak budou hned nemocní. Potkal jsem dvě německé turistky ve Švédsku, které byly taky v přírodě (pod stanem), ale obě nemocné. Byly to ty „čistotné“ slečny, co se dostaly do přírody plné různorodého nedezinfikovaného života.

Alergie a imunita

Přehnaně čistotní lidé mají o desítky procent vyšší šanci na vznik alergie, než ti, co v dětství pili „na pejska“ s pejskem z jedné misky.

Hygienická hypotéza tvrdí, že za rozvoj alergií a autoimunitních nemocí je zodpovědná nedostatečná stimulace imunitního systému mikroby v dětství.

Nejšpinavější člověk na světě umřel v 94 letech. 68 let se vyhýbal vodě a po testování doktory se zjistilo, že kromě parazitů je to zdravý devadesátník. Člověk, co žil na skládce, by rozhodně měl být okamžitě mrtvý, pokud by hygienici měli pravdu… ale zdá se, že nemají.

Máme kůži, mandle, střeva…

Už v anatomii na střední jsem se učil, že hlavní funkcí kůže je oddělovat organismus od nepřátelského prostředí. Kůže nás chrání třeba před bakteriemi na záchodovém prkénku. Hodně mikrobů je na rukou, rukama se někdy také jí a pak je na zažívacím ústrojí, aby nás ochránilo. Střeva, žaludeční kyseliny, mandle… jo, mandle jsou součástí imunity, pokud je ještě máte.

Foto: David Slovák

Snídaně „do postele“ - kdo si před ní kdy umyl ruce?

Závěrem

Je to jako osobní doprava… většina lidí jezdí celý život bez nehod, ale pár smolařů za volantem umře. Většina lidí má v DNA funkční imunitu, ale jen když ji bude neustále trénovat. Na druhou stranu někteří mají smůlu a sudičky jim nadělily komplikovaný život.
Nakonec tedy malé varování: Výjimky potvrzují pravidlo, které jsem zde vypsal. Nejsem vědec, ale přežil jsem dva a půl měsíce pod širákem v divočině, jen s 10 návštěv sprch. Otestováno na vlastním těle…
PS: hygiena je společenskou normou, takže si jdu dát sprchu, ať okolí netrpí

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Reklama

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz