Hlavní obsah
Internet a technologie

Pozor na Meta podvody, kde i mrtvý miliardář láká na investice

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Foto: Seznam.cz

Šmejdi s hrnci zmizeli zavedením zákona proti nim. Jenže internet nemá pevnou lokaci a české zákony internetové podvody nevyřeší. S těmi podvody si musí poradit každý sám.

Článek

Meta, Alphabet, crypto atd…

Facebook, nyní v holdingu Meta, žije z reklam. Tento model je pro lidi celkem pohodlný, protože ho financují nepřímo a nebolí to tolik jako předplatné (cca 5000Kč/ročně) co nabízí síť X.

Cíl reklam je vás nějak ovlivnit a nejčastěji je to o „ovlivnění peněženky“. Kdysi jsem si koupil fidged spinner, předražený asi pětinásobně. Bylo to jen pár stovek a dobrá lekce do života. Vedle těchto reklam zde bývají i normální reklamy na kvalitní produkty s rozumnou cenou.

Pár let už se zdá, že Meta chce vydělávat a nezajímá ji špatná pověst. Pověst jim zisky nyní neprodukuje. Meta má upadající sociální síť, ze které chce vyždímat maximum a nevadí* jí ani podvody. (*vysvětlím později)

Kdokoliv si může zaplatit reklamu a co je v ní už Metu nezajímá, dokud ji někdo nenahlásí. Píše, že je musí schválit, ale pořád se opakující podvody ukazují, že schvaluje spoustu podvodů.

Holding Alphabet, který vlastní Google i Youtube, je na tom trochu podobně. Také se mi u videa, které varuje před podvody, ukázala reklama na podvodnou investici. Bylo to očekávané, že algoritmus zjistí, že se ve videu mluví o investicích a doporučí reklamu na investice. Sice to vypadá, že má technologie své limity a udělá chybu, ale tohle je spíš chyba mezi židlí a klávesnicí.

Jak takové podvody poznáte?

Napsal bych, ať používáte zdravý selský rozum, ale jak jsem slyšel ze svého okolí, tak nemálo lidí nový podvod pozná pozdě. Některé na poslední chvíli někdo zachránil, ale ne vždy je to možné.

Řekněte si pro sebe: Proč tu reklamu na investici někdo zaplatil? Ať zainvestuje autor sám, mě k tomu nepotřebuje, když je ta investice tak úžasná… tento myšlenkový pochod vám odfiltruje 100% investičních podvodů z placených reklam. Ty jsou tak šíleně nadsazené, že jim prostě nejde věřit, když očekáváte podvody.

Foto: David "DOBRODRUH" Slovák

Pozor na tyto podvody!!! Forma se mění, ale když láká na slavnou osobnost a jistý příjem, tak je to vždy podvod. Investice je VŽDY riziková.

Ten myšlenkový pochod vás také odradí od spousty legálních, ale vysoce rizikových investic. Existuje legální prostor na nabízení nezajištěných korporátních dluhopisů, které mají vysoký úrok a vysoké riziko. Kdyby byly tak úžasné, tak už je vykoupili milionáři. Jste chytřejší než profesionální investoři?

Také vás to pravděpodobně odradí od nejrůznějších mobilních aplikací na investování do akcií a crypta. Ty jsou legitimní, legální a transparentní. Píší třeba že 78 % investorů přijde o peníze. Je to kvalitní marketingová kampaň placená z legálních příjmů těchto aplikací. Ztráty lidí jdou, ale k těm šikovnějším investorům, kterými statisticky většina z nás není.

Nejlegálnější investiční doporučení, co můžu napsat je: Pokud vás reklama přesvědčí, ať investujete, tak jděte hledat na internetu recenze této investice. Jako nováček investor také hledejte jak a kde investovat. Na internetu je spousta článků z platforem, které jsou placené, aby napsali něco lákavého a těm je třeba se vyhnout. Lepší je hledat si informace v různých podcastech nestranných tvůrců, kteří nemají spolupráce s danými společnostmi. Rozšíří obzory, které si pak ověřujte na dalších zdrojích.

Když se rozhodnete investovat, tak místo reklam, dejte pár týdnů studiu. Co a kde. Osobní bankéři v bance jsou placení za prodej investic dané banky, nikoliv za to, že vyděláte. Poradci „zadarmo“ taky nepracují zadarmo, ale někdo je platí za produkty, placené co vám nabídnou.

Reklamy na investice chtějí vaše peníze! Váš zisk je nezajímá. Reklamy nejsou forma investičního vzdělávání.

Foto: David "DOBRODRUH" Slovák

Podvodné reklamy se můžou tvářit jako novinový článek. Vždy kontrolujte internetovou stránku, když vás něco zaujme: globalmainnews není idnes.cz

Korporace nechtějí podvody zastavit

Jak už jsem psal dříve, tak firmám reklamy na podvody vydělávají. Šly by proti sobě s tím dělat více než jim ukládá zákon. Google v roce 2019 odstranil přes 50 milionu reklam z 20 milionu webových stránek. Kolik lidí je nejdřív vidělo netuším, ale ke mně se jich dostalo spousta.

Meta poslední rok udělala velký pokrok v oblasti umělé inteligence (AI). Umělá inteligence má obří potenciál zastavit všechny známé podvody. Osobně jsem zkusil AI, jestli pozná podvod z krátkého textu u podvodu. Pozná! Text je většinou napsaný v obrázku, který také AI dokáže přečíst. Z toho důvodu se nebojím veřejně napsat (riskovat žalobu), že META i Alphabet tyto podvody může najít ještě před zveřejněním.

Foto: Chat.openai.com

Zeptal jsem se umělé inteligence na část textu z reklamy a podvod identifikovala. To je důkaz, že kdyby Meta chtěla, podvody odhalí automaticky.

Když se zeptáte umělé inteligence na investiční rady od Petra Kellnera, tak vám také napíše, že je už po smrti. To že i měsíce po jeho smrti ještě radil Čechům na Facebooku, jak mít dodatečný příjem, schvalovacímu procesu Facebook reklam nevadilo.

AI není pro ně ani nepoužívaná technologie. Pohybuji se mezi YouTubery a tvůrci na těchto stránkách, takže už jsem toho hodně slyšel. YouTube dokáže rozeznat zásah tanku od zásahu tanku s pěchotou na korbě. Výbuch tanku není hrubě proti jejich pravidlům, ale mrtví vojáci už ano. Pokud dokáže AI/algoritmy na YouTube shlédnout video, tak nějaký text už nebude žádný problém. Dokonce kontroluje odkazy u videí na webové stránky a může za ně mazat celé youtube kanály. AI se využívá z důvodu stížností inzerentů, kterým se nelíbí spojení jejich reklam s nekorektním videem.

Také u reklam jsou další podezřelé informace. Pokud český prezident láká na investice do ČEZu a reklama je placená z Kazachstánu, tak se prostě musí jednat o podvod.

Dokud to Meta ani Alphabet nebude muset řešit tímto preventivním způsobem, tak jen články v médiích můžou lidi vzdělat, aby se podvodům vyhnuli. Youtube kanál „Jirka vysvětluje věci“ také odvádí skvělou práci při vysvětlování podvodů, ale k videu se klidně nalepí podvodná reklama a v komentářích falešný Jirka láká na Telegram s investiční skupinou(podvodem).

Seznam reklamy

Kolem tohoto článku vidíte jistě reklamy, které jsou provozovány „Seznamem“. Ještě jsem v nich neviděl podvody, o kterých jsem psal výše. Je to tím, že si „Seznam“ dává tu práci a reklamy kontrolují asi přímo lidé. Ještě, než jsem u „Seznamu“ utratil jedinou korunu, tak už se o mě zajímal člověk z masa a kostí. Zajímal se, jestli mi může nějak pomoct a že mu můžu zavolat, kdybych něco potřeboval.

Takovou péči zahraniční korporace své činnosti nedávají. Ano, jednou mi banka zablokovala platbu do Facebooku, a tak jsem se zajímal, co to jsou za peníze. Trvalo to asi půl hodiny komunikace v angličtině, ale těch 1500 ze mě nakonec dostali. Dokud jsem platil, tak se o mě nezajímali.

Jako bloger mám také klid na duši, že netvořím obsah pro platformy placené z podvodů. I když účet na Facebooku a Instagramu mám, tak do nich nedávám ani zlomek času jako do psaní zde. Je zde obří rozdíl i v tom co algoritmy na Facebooku doporučují. Nějaké články o cestování s pozitivním obsahem mají minimální zájem. Facebook zaplavily příspěvky typu „Kdo nesnáší vládu, tak sdílí tento příspěvek“. A lidé naštvaní na vládu reagují a tráví kvůli tomu čas na Facebooku. Z Facebooku se stalo toxické místo, kde lidé šíří blbou náladu. Minimální pozitivní vliv na život lidí.

Jeden konkrétní příklad. Stránka na Facebooku firmy Avast s víc jak 3,7 milionu sledujících udělá příspěvek varující před podvody z reklam. Tento příspěvek má necelých 400 zobrazení za jeden a půl měsíce. Ale příspěvek, který sdílel některý z mých přátel a vůbec bych ho nemusel vidět, se mi zobrazí jako něco privilegovaného, protože na něm lidé nadávají v komentářích. 400 zobrazení u Avastu, který (ne)ukazuje příspěvky milionům lidí, je ukázka nastavení AI, která pracuje ve prospěch společnosti Meta.

Jeden ze tří příspěvků je sponzorovaný příspěvek. To už jen ukazuje, jak moc chce Meta na Facebooku vydělat. Přitom tady na seznam médiu jsou editoři, které musí seznam zaplatit, aby odfiltrovali z článků vše, co je pro čtenáře nevhodné. Nepovolí ani reklamní články psané jako normální článek (obdoba toho co je každý třetí příspěvek na Facebooku). Zveřejnit nepodloženou informaci bez dohledatelného zdroje není možné. Jednou jsem napsal, že někdo něco tvrdil a vrátilo se mi to s připomínkou, abych doplnil zdroj. Zdroj jsem doplnil a až pak se článek zveřejnil na hlavní stránku „Seznam.cz“. Žádná cenzura tématu, ale udržování kvality, která je Facebooku jedno. Facebooku vyhovuje udržování lidí na Facebooku pomocí dezinformačních příspěvků. Dezinformátora Volného smazali až po měsících psaní dezinformací.

Osobnosti už i mluví, co podvodníci chtějí

Impulz k tomuto článku jsem dostal, když se mi na Instagramu začaly objevovat videa ve kterých láká Mr. Beast nebo Elon Musk na aplikace, kde rozdává peníze. Ani jeden, z těchto slavných, video nenatočil a nenamluvil. Obojí dokáže AI vytvořit jako „DeepFake video“. Zase jde podvod poznat tím, že si danou aplikaci zadáte do vyhledávače a přidáte slovo „scam“. Odkazy na ty varující stránky jsou ve vyhledávání hned pod reklamami. Tento konkrétní scam už Meta i Google play zastavil, ale je jen otázkou času, než si podvodníci vytvoří a zaplatí novou reklamu.

Foto: David "DOBRODRUH" Slovák

DeepFake podvodná reklama na casino. Mr. Beast reklamu nenamluvil, ale ve videu to AI udělala bez jeho vědomí.

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Reklama

Související témata:

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz