Hlavní obsah
Cestování

Švédské stoly ve Švédsku (ne)mají

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Foto: David "DOBRODRUH" Slovák

Když jsem se ve Švédsku zeptal na švédský stůl, tak byla odpověď vždy stejná… IKEA? Ale jinak tu je velice rozšířený a stojí za to některý navštívit.

Článek

V Česku zážitek ze slevomatu, ve Švédsku místo poledního menu

Švédský stůl se zde označuje jako bufet. Obědový bufet, večerní bufet a nebo sobotní bufet. V Česku by se dalo za takový bufet označit restaurace „sněz co můžeš“.
Takové restaurace stojí v Česku od 600Kč nahoru, někdy i víc jak 1000Kč. Ty se navštěvují jako zážitek, tak jednou za život, ale ve Švédsku začínají už od 255Kč.
Zde na bufetu potkáte širokou sortu lidí. Potkal jsem zde teenagery, babičku s vnoučaty a taky pracující na obědové pauze. Ani jeden tlouštík/baculka, protože ve Švédsku všichni sportují.

Foto: David "DOBRODRUH" Slovák

Panasijská restaurace Exotic kinesisk & pizzeria… ceny ve švédských korunách vynásobte 2,1 a máte cenu v Kč. Jsou zde 3 různé typy bufetů

Vyplatí se to?


V porovnání s minutkami určitě ano. Minutky tu jsou sice celkem velké porce, ale když si připlatíte jen pár desítek korun navíc, už máte bufet. Kdo dokáže sníst víc jak jednu porci, už na tom vydělá. Kdo chce zkusit hodně druhů jídla, v bufetu zvládne třeba 10 za jeden oběd. Můj rekord je 12!

Když jsem byl poprvé na obědovém bufetu, vzal si tác a na něj jeden talíř, který jsem chtěl co nejvíc naplnit. Začal jsem stavět hrad z rýže a koukám, že soused vedle má na tácu dokonce 2 talíře… takže už stavím 2 hrady, v domnění, že co se mi vejde na tác, to je v té jedné ceně. Když pak jím u stolu, tak kolem prochází holčina, postava modelky, s prázdným talířem a za chvíli zpět s plným. ,, Tady se dá přidávat?". Honem pro další porci rýže. Všiml jsem si že, doplnili pizzu, tak i tu jsem přidal. Koutkem oka jsem zahlédl zmrzlinu, takže bylo jasné, že budu mít i dezert.

Foto: David "DOBRODRUH" Slovák

První (ne)pochopení švédského bufetu… můžete si chodit přidávat a nemusíte napoprvé dostat vše na jeden tác.

K tomu neomezený kohoutek se značkovou colou, spritem atd… pro ně je to nejlevnější zaplnění žaludku hostů, zatímco v Česku je pití, hlavní zdroj příjmů v restauracích. Pivo bylo ale za příplatek.

Švédskou kuchyni nehledejte

Švédsko nikdy nebylo koutem hojnosti a kuchyně vznikala stylem „co dům dá“. Na pobřeží ryby, dále od moře kravské mléko a v nekonečných lesích soby. Laťka byla tedy velice nízko.

Foto: David "DOBRODRUH" Slovák

Elefantöra - sloní ucho… na papír naklepaný steak, který se dělá 30s sekund z každé strany 310 Kč

Kuchyně imigrantů

Když přišli imigranti, tak začali zakládat restaurace a Švédi si cizí kuchyně tak oblíbili, že v normální restauraci už „blonďaté Švédy“ pracovat neuvidíte. Tyto restaurace navíc upravily své recepty a vytvořili velice unikátní kombinace, které v Česku u těch „stejných“ imigrantů nenajdete skoro vůbec.

Ananas na pizzu (ne)patří

Nebudu říkat, zda (ne)patří, protože ve Švédsku kromě ananasu dávají na pizzu i banán. Jo, ochutnal jsem ho a nikdy dřív jsem si nevšiml, jak má banán výraznou chuť. Byla to americká pizza Miami s banánem, ananasem, buráky, kari kebabem, to vše pod tlustou vrstvou sýru (všechny americké pizzy vypadají stejně, jen se pod sýrem schovávají jiná překvapení). Můžete si ji dát za 310Kč malou, ale malá je ideální velikost pro 2 lidi. Pak jsou ještě střední a velké, které končí cenou na 415Kč, což je opticky drahé jídlo, ale za rodinné jídlo byste v Česku dali více. Tak obří porce to je.
Kebab na PIZZE je v Česku spíš výjimkou, tady máte i kombinaci s kebab, hranolky a double burgerem.

Foto: David "DOBRODRUH" Slovák

Pizza s double burgrem a americkými hranolkami za 310Kč

Pro porovnání, tak v Ostravě jsem viděl a dal pizzu posypanou hranolky… jmenovala se prasárna. Ve Švédsku najdete v každé restauraci aspoň pár pizz s hranolky. Ta, co jsem měl já, se jmenovala BATMAN.
Chtěli byste podobné jídla i v Česku? Nebo je máte i ve vašich oblíbených restauracích? Napište je do komentářů, ať mám nějaké cyklo cíle.

Bufety stokrát jinak

Tak jako v českých restauracích, tak i zde je mnoho rozdílů, kromě cen - ty se drží v běžných restauracích na skoro stejné úrovni. V každé restauraci k normálnímu jídlu máte také zvláštní stůl se salátem, papričkami, sojovkou, kečupem, vodou s ledem… prostě doplňky vašeho jídla jsou opět nabízeny ve formě malého švédského stolu, zahrnutého v ceně. Pokud tam vodu nenajdete, zajděte za obsluhou, protože tady se kohoutková dává zdarma a to klidně i 3× za návštěvu a pokaždé s úsměvem.

Foto: David "DOBRODRUH" Slovák

Malý bufet pro každého v restauraci

Závěrem

Pokud ale hodnotíte ceny podle piva, tak to tu stojí v restauracích kolem 150Kč. Takže pivo, pokud jedete autem, dovezete z ČR. Kolik? 220 kousků, protože tolik je limit uvnitř EU, pro osobní spotřebu. Pokud kupujete na místě, tak v supermarketu se dá koupit plechovka od 20Kč, ale dobrá začínají kolem 50. A nezapomeňte na zálohu na plechovku.

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Reklama

Související témata:

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz