Hlavní obsah
Finance

Nelíbí se vám úroková sazba při změně fixace? Tak si sakra řekněte o lepší!

Foto: freepik.com

Vzali jste si u vaší banky hypotéku. Posledních pět let poctivě splácíte. Blíží se konec fixace a vy se těšíte, jak banka odmění vaši věrnost. Tak na to rovnou zapomeňte. Budete rádi, když vám banka hned napoprvé nabídne alespoň standardní podmínky.

Článek

Když lapáte ptáčka, sypete mu do pastičky ta nejlepší zrníčka. Který ptáček by odolal? Ještě rád se nechá lapit. A šup – a už je ptáček v kleci – ale co to, co to? Kdepak jsou šťavnatá semínka? A kdopak mu to přistřihává křidélka?

U mnoha klientů panuje takové divné přesvědčení, že za to, že bance řádně splácí hypoteční úvěr a zůstávají jí věrni, budou po zásluze odměněni. Svatá prostoto! Po zásluze ano. Ale mnohdy spíše potrestáni, než odměněni…

V každém případě zapomeňte na to, že byste na první dobrou od banky dostali nabídku podmínek, která by byla lepší (aspoň o kousek), než je aktuální standard na trhu. Slevu dostane spíše klient, který si vybírá banku pro svou novou hypotéku. Nebo který hledá, kam by hypotéku refinancoval. V takové chvíli se banky opravdu snaží.

Ale na konci fixace, to je mnohdy jiná písnička. Jako zástupce zprostředkovatele hypotečních úvěrů bych o tom mohl povídat. A jaképak „bych? Já to prostě povím. Povím konkrétní příběh z praxe.

Příběh z praxe

Klientovi končí fixace. Nabídka banky na další období zní 7,89 % p.a. na 3 roky, resp. 7,49 % p.a. na 7 let. Nevím, zda se laskavý čtenář orientuje v úrokových sazbách. Pokud ne, pak vězte, že to jsou NAPROSTO PŘÍŠERNÉ sazby.

Pětiletá fixace v nabídce výslovně uvedena nebyla, ale vyjděme ze zcela reálného předpokladu, že by byla stejná, jako na 7 let, tedy 7,89 % p.a.

Rádi klientovi pomůžeme s refinancováním, ale není to naším primárním cílem. Máme většinou dost nových hypoték a pro klienta je ideální, pokud zůstane u své stávající banky. Samozřejmě ale za předpokladu, že jeho banka mu dá rozumné, konkurenceschopné podmínky. V tomto případě se tak pohříchu nestalo.

Náš kolega tedy dělá klientovi nabídku refinancování, aby zbraň byla nabita ostrýma, a kontaktuje banku, zda je ta sazba míněna vážně.

Ano. Nabídka je skutečně míněna vážně.

Sedm čtyřicet devět? A není to trochu mnoho, Antone Pavloviči?

Tak ať si klient přes internetové bankovnictví požádá o lepší sazbu.

Tak klient jde do bankovní aplikace. Žádá o lepší podmínky a dostává nabídku 5,89 % p.a. na pět, resp. sedm let! Není to úplně top nabídka. Šlo by to u konkurence refinancovat levněji, ale úvěr není velký a klientce to za to nestojí, takže nabídku akceptovala.

Nabídka 7,49 % po reakci klienta redukována na 5,89 %. To je snížení sazby o 1,6 procentního bodu! Je to zlevnění úvěru o asi 22 % (skoro o čtvrtinu)!

Jak byste to vnímali, kdyby banka tímto způsobem ocenila vaši spolupráci, to si každý přeberete sám.

Není to chyba, není to nedorozumění

Rozhodně je fér zdůraznit, že všechny banky to takto nedělají. Když se s tím však setkáte, není to chyba a není to ani nedorozumění. Je to prostě pokus banky, zda to náhodou nevyjde.

A ono to mnohdy vyjde. Zřejmě to vyjde tak často, že se to vyplatí dělat. Protože určitě to sebou nese i nějaké náklady ve smyslu rozladěných klientů, kteří odejdou. V tomto našem konkrétním případě se to nestalo. Ale určitě se najde i nějaké množství klientů, kteří už slevu nepřijmou a odejdou z principu. Ale asi jich není dost.

Naprosto chápu, že spousta lidí, laiků v oblasti financí, prostě neví a netuší jak to chodí. Proč by měli? Mají svá povolání a důvěřují bance. Doktorovi také důvěřujete a neberete si pro jistotu kurzy zdravotní péče.

Klientce jsme pomohli tím, že jsme jí dali nabídky jiných bank. Když psala našemu makléři své díky, mimo jiné uvedla, že ona i její známí, kterým také končí fixace, žili v domnění, že nabídka jejich banky je konečná a musí ji akceptovat, nebo refinancovat jinam. Chápu, že si klienti mohou toto myslet, ale není to tak.

Jak tedy postupovat?

Je to prosté, milý Watsone…

  1. Nabídka podmínek na další fixaci není „buď, anebo (buď akceptovat, nebo odejít jinam).
  2. Porovnejte si ji s nabídkami konkurence. Nepřehánějte svou důvěru ve webové srovnávače. Ne všechny jsou férové. Mnohdy je pointou především získání vašeho telefonního čísla.
  3. Pokud není nabídka banky srovnatelná, ptejte se proč.
  4. Jednejte o zlepšení podmínek.
  5. Pokud nemáte uspokojující nabídku nejméně měsíc a půl před koncem fixace, začněte vážně řešit refinancování. V tu chvíli na to ještě máte dostatek času. Týden před koncem fixace už je beznadějně pozdě.
  6. To všechno můžete zkusit sami na vlastní pěst. Ale můžete se poradit s profesionály, kteří se na zprostředkování hypotečních úvěrů specializují.
  7. A nevěřte na to, že v byznyse existují odměny za věrnost. Kvůli minulosti se slevy neposkytují. Poskytují se pouze kvůli budoucnosti.

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz