Článek
Výsledky rozšiřují analýzu výsledků tohoto výzkumu porovnáním s poznatky recenzovaných vědeckých studií publikovaných v letech 2019–2024, jež se zaměřily na víru veřejnosti v klimatické a ekologické dezinformace. Uvádím, jak výsledky českého průzkumu zapadají do širšího kontextu mezinárodních zjištění o tom, čemu jsou lidé ochotni uvěřit v oblasti klimatu, a srovnáváme je s odbornou literaturou.
Testování víry v absurdní výroky o klimatu
Výsledky průzkumu MŽP naznačují, že část české veřejnosti uvěřila i výrokům, které byly fyzikálně absurdní nebo zjevně nepravdivé: například tvrzení typu „větrné elektrárny mění počasí“. Zahrnutí takových výroků do dotazování je neobvyklé a cenné, protože odhaluje potenciál dezinformací uchytit se i navzdory jejich očividné nesmyslnosti. Podobný jev zaznamenaly i zahraniční studie: Například rozsáhlý mezinárodní výzkum o postojích k větrným elektrárnám zjistil, že více než čtvrtina respondentů souhlasila s polovinou či více předložených zavádějících tvrzení o větrných farmách, přestože mnohá z nich odporovala vědeckým poznatkům (WINTER et al., 2024). To ukazuje, že i nejabsurdnější klimatické mýty si najdou své publikum. Psychologické výzkumy navíc potvrzují, že náchylnost uvěřit takovým absurdním dezinformacím souvisí s konspiračním myšlením a obecnou nedůvěrou vůči odborným autoritám (BIDDLESTONE et al., 2022). Například konspirační teorie o klimatu mohou sahat od prostého popírání („globální oteplování je podvod“) až po bizarní představy o tajném řízení počasí vládami, avšak veřejnost i tyto krajně absurdní příběhy do určité míry přijímá (BIDDLESTONE et al., 2022). Český průzkum MŽP tak zapadá do trendu, kdy značná část lidí dokáže uvěřit i tvrzením, která jsou vědecky naprosto neopodstatněná.
Efekt opakované expozice (iluzorní pravda)
Jedním z dobře zdokumentovaných fenoménů, který pomáhá vysvětlit rozšířenou víru v nepravdivá tvrzení, je efekt opakované expozice, známý též jako efekt iluzorní pravdy. Jde o kognitivní sklon, kdy opakované vystavení stejné dezinformaci zvyšuje pocit její pravdivosti, a to i u výroků, které jsou zjevně nepravdivé. Mnoho studií potvrdilo, že pouhá familiarita informace (známost z opakování) může vyvolat dojem, že je pravdivá, protože lidé mají tendenci zaměňovat pocit povědomosti za znak věrohodnosti. V kontextu klimatických dezinformací tento efekt potvrdil nedávný experiment: Opakované prezentování skeptických tvrzení o klimatu vedlo účastníky k vyššímu ohodnocení jejich pravdivosti, a to dokonce i u jedinců, kteří jinak souhlasí s vědeckým konsenzem o klimatických změnách (JIANG a SCHWARZ, 2024). Jinak řečeno, i informovaní lidé mohou začít považovat nesprávný výrok za poněkud pravdivější, pokud jej slyší opakovaně. Iluzorní pravda tak pomáhá vysvětlit, proč se některé mýty a lži – opakovaně šířené na sociálních sítích či v řetězových e-mailech – ujmou a přetrvávají v povědomí veřejnosti. Tento poznatek zároveň varuje, že opakování dezinformací (byť i za účelem jejich vyvracení) může nechtěně posilovat jejich důvěryhodnost, pokud není postupováno opatrně (LEWANDOWSKY, 2021). Proto odborníci doporučují tzv. „prebunking“ a jiné strategie, které se snaží předem otužit veřejnost vůči dezinformacím spíše než pouze opakovaně vyvracet tytéž nepravdy (LEWANDOWSKY, 2021).
Post-denialismus a záměrné matení veřejnosti
Klasický klimatický denialismus tedy naprosté popírání existence či lidského původu globálního oteplování, začal po roce 2020 ztrácet účinnost, jakmile se vědecké důkazy i každodenní zkušenost lidí staly nepřehlédnutelné. V reakci na to se objevuje fenomén označovaný jako post-denialismus: jeho podstatou je, že odpůrci klimatických opatření již nepopírají samotnou realitu změny klimatu, ale místo toho záměrně matou veřejnost ohledně její závažnosti, příčin nebo řešení. Strategií post-denialismu je například přiznat „ano, klima se mění, ale…“ a dodat zkreslené či zavádějící tvrzení: např. bagatelizovat rizika („oteplování není tak vážné“), odvádět pozornost jinam („jsou důležitější problémy“), nebo vzbuzovat falešnou naději v budoucí technologie a tím odkládat akci. Vědecké studie popisují tuto posunutou rétoriku jako součást širšího odraďování od mitigace: místo aby popírači tvrdili, že problém neexistuje, připouštějí ho, ale prosazují nečinnost či průtahy (LAMB et al., 2020). Lamb a kolegové (2020) identifikovali řadu diskurzů zpožďování, například argumenty typu „řešení klimatu zničí ekonomiku“, „nové technologie to vyřeší samy“ či „jednotlivci místo vlády musí jednat“, které jsou projevem post-denialistické taktiky zatemňování skutečného problému a vytváření dojmů, že není třeba přijímat razantní opatření. Tato záměrná manipulace veřejné debaty je často méně nápadná než otevřené popírání, ale může být stejně účinná v podkopávání společenské podpory pro klimatickou akci (LAMB et al., 2020). V českém prostředí lze podobné rámce vysledovat v narativech, které zpochybňují smysl ekologických politik nebo vyvolávají dojem, že ekologická řešení jsou horší než problémy samotné, což koresponduje s trendem post-denialismu pozorovaným v zahraničí.
Politické a identitární rámce dezinformací
Výzkumy opakovaně ukazují, že náchylnost uvěřit klimatickým dezinformacím úzce souvisí s politickou ideologií a sociální identitou příjemců. Jinými slovy, to zda člověk přijme či odmítne určitý výrok o klimatu, často závisí více na jeho hodnotách, světonázoru a skupinové příslušnosti než na samotném obsahu výroku. Politická polarizace kolem klimatické změny je dobře zdokumentovaná zejména v anglosaských zemích, například konzervativně a pravicově orientovaní jedinci mají výrazně vyšší tendenci zpochybňovat klimatickou vědu a přiklánět se k dezinformacím rezonujícím s jejich názory (HORNSEY a LEWANDOWSKY, 2022). Ideologická identita tedy funguje jako filtr: informace, které nezapadají do předem daného přesvědčení, jsou ignorovány či odmítány, zatímco dezinformace podporující skupinový narativ jsou ochotně přijaty jako pravdivé.
Vedle čistě politické ideologie hrají roli i kulturní a identitární rámce. Například krajně pravicová uskupení v Evropě i USA přistoupila k odlišnému stylu komunikace o klimatu: často nepopírají samotnou změnu klimatu, ale rámují ji způsobem souznějícím s jejich nacionalistickými a anti-globalistickými postoji (FORCHTNER a KØLVRAA, 2022). V praxi to může znamenat, že klimatická témata spojují s ochranou národní suverenity, odmítáním „diktátu“ mezinárodních institucí nebo vyvoláváním strachu z dopadů ekologických politik na „obyčejné lidi“. Takové rámování posouvá debatu od věcné roviny k identitární válce, kde fakta ustupují pocitům sounáležitosti či ohrožení. Forchtner a Kølvraa (2022) upozorňují, že extrémně pravicové diskurzy dokážou využít environmentální rétoriku k prosazení xenofobní či autoritářské agendy, například šířením konspiračních teorií, že klimatická opatření jsou spiknutím elit proti národu, nebo že imigrace ohrožuje přírodu dané země. Tyto příklady ukazují, že dezinformace o klimatu nelze oddělit od politického kontextu: lidé přijímají ta tvrzení, která ladí s jejich hodnotami a identitou, bez ohledu na jejich věcnou správnost. Pokud vám to někoho nebo něco připomíná, například účastníky debat CNN, je to náhoda.
Mezinárodní experimenty a míra uvěření v podobně znějící nesmysly
Srovnání napříč studiemi z různých zemí potvrzuje, že víra v klimatické dezinformace je globální fenomén. Česká zjištění o překvapivě vysoké důvěře v nesmyslné výroky rozhodně nejsou ojedinělá, podobné průzkumy v zahraničí vykazují obdobné trendy. Například rozsáhlý cross-národní výzkum osmi zemí zjistil, že v průměru asi 19 % respondentů souhlasí s tvrzením, že klimatická změna je hoax a vědci o ní lžou (BORDELEAU et al., 2023). V některých státech, jako jsou USA nebo Brazílie, s tímto konspiračním výrokem souhlasila téměř čtvrtina dotázaných, zatímco jinde (např. Německo) to bylo kolem 10 % i v nejoptimističtějším případě však každý desátý člověk uvěřil, že globální oteplování je vymyšlené (BORDELEAU et al., 2023). Takto vysoká míra důvěry v očividně nepravdivé tvrzení se objevuje i u dalších klimatických nesmyslů. Mezinárodní experimenty a průzkumy opakovaně ukazují, že podobně znějící dezinformace nacházejí odezvu napříč populacemi: od mýtů popírajících základní fyziku klimatu až po divoké konspirační teorie typu „tajné globální spiknutí za účelem kontroly klimatu“. Míra uvěření se liší dle lokálního kontextu (např. důvěra k vědcům, mediální scéna, politická kultura), ale žádná země není vůči těmto vlivům imunní. Napříč studiemi platí, že určité segmenty veřejnosti všude na světě podléhají dezinformacím o klimatu v nezanedbatelné míře, což koresponduje s českou zkušeností. Mezinárodní srovnání tak podtrhuje, že problém klimatických dezinformací je univerzální výzvou, nikoli jen izolovanou záležitostí několika regionů.
Srovnání výsledků českého výzkumu MŽP s dostupnými vědeckými studiemi z posledních let potvrzuje závažnost a systematičnost zjištěných trendů. Ve všech analyzovaných dimenzích, od ochoty uvěřit absurdním tvrzením, přes účinky opakování nepravd, po vliv identity a ideologie – se české prostředí podobá situaci jinde ve světě. Podobné výzkumy z USA, Evropy i dalších regionů jednoznačně dokládají, že dezinformace o klimatu představují globální problém podkopávající pochopení reality změny klimatu a ochotu jednat (LEWANDOWSKY, 2021). Tato shoda napříč studiemi zdůrazňuje, že zjištění z českého výzkumu nelze bagatelizovat jako lokální výstřelek, naopak zapadají do širší mozaiky poznatků, které varují před vážnými důsledky rozšířené víry v klimatické dezinformace pro společnost i tvorbu politik (BIDDLESTONE et al., 2022). Je tedy patrné, že boj s environmentálními dezinformacemi je naléhavý a vyžaduje koordinovanou pozornost jak na národní, tak celosvětové úrovni.