Článek
Přiznávám se, že jedním z mých koníčků je i geocaching, pro neznalé dodávám, že to je takové hledání krabiček schovaných „někde“ v přírodě.
Hra na pomezí sportu a turistiky. Zábava pro malé i velké.
A v rámci téhle hry je velmi důležité, když někdo z nás hráčů, též (geo)kačerů, takovou schovanou krabičku najde jako první v pořadí, tomu hráči téhle hry říkají FTF (z anglického „First To Find“, tedy „první, kdo našel“). Takové nálezy si pak ukládáme do svých statistik a pyšníme se jimi na specializované stránce na internetu, určené právě jen pro hráče této hry.
Žiju ovšem v Bratislavě. A najít takovou krabičku ukrytou přímo ve velkoměstě jako první je naprostá vzácnost, hráčů téhle hry je tu hodně a mnoho z nich touží právě po tom „FTF“. Proto máme také tak zvaná „coFTF“, česky kolektivní první nález - tedy stav, kdy se ke krabičce seběhne více hráčů v podstatě najednou, a otevřou si ji všichni společně.
Ještě potřebujete znát dva důležité termíny, hráč téhle hry si říká GeoKačer, a ten, co o hře nic neví, nebo ji prostě nehraje, to je Mudla. Každá krabička musí být v terénu schovaná pokud možno tak, aby ji hráč - geokačer dokázal najít, ale rovněž tak, aby ne-hráč, tedy Mudla, neměl šanci ji objevit.
No a když jsem vás teď seznámil se základy hry, popíšu vám jeden ze svých FTF zážitků. A kdo ví? Třeba vás to inspiruje, a začnete tuhle hru hrát taky. Věřte mi, že to stojí za to.
Uffff......
17:42
Sedím u počítače a pokouším se takhle navečer ještě tvořit nějaké hodnoty.
17:43
Odklepnu svůj text a ještě jednou si ho zálibně přečtu. Vím, že se budu muset pustit do výpočtu hypotéky, kterou jsem právě dnes dopoledne pro jednu paní rozjednal v Bratislavě na Ovsišti, ale ještě předtím kliknu „jen tak“ ze zvědavosti na stránku svého geo-e-mailu.
Co kdyby tu tak náhodou byla nějaká nová keška.
17:44
Šmáááánkote, do mailu mi právě skočila fungl nová keška v Bratislavě, právě na Ovsišti!!! Jo, fakt, skoro tam, kde jsem byl dnes dopoledne. Je to nějaký vánoční Rolko, číst listing (= povídání, text o kešce) pochopitelně nemám čas.
Ten e-mail jsem zachytil přesně v té vteřině, kdy mi přistál ve schránce. A to je opravdu extrémně vzácný stav. Trvá mi vteřinu, než se rozhodnu vyzkoušet si zase jednou FTF hunt i v Bratislavě.
17:45
Oblékám se během 20 vteřin, ještě mrknu na obrazovku počítače, že je to opravdu tradička (= nejjednodušší možná keš) a že nemusím nikde předtím nic luštit ani počítat. Prostě stačí jen dostatečně rychle dojet na určené souřadnice, najít a otevřít. A podepsat se do sešitu, který je v té krabičce. Pro uznání FTF nálezu je nejdůležitější právě ta rychlost.
Čmárám v rychlosti ty souřadnice na první kus papíru, co mi leží na stole a křiknu na dcerku, aby mé ženě vyřídila, že jsem letěl na kešku. Schody dolů beru po třech, skáču šipku do auta a otáčím klíčkem. Naštěstí naše Fordka je spolehlivá a startuje na první dobrou. Na cestách, mimo jiné právě i na těch za keškami, už se mnou najezdila desítky tisíc kilometrů.
17:46
Jsem v dálničním tunelu Sitina hned za Dúbravkou. V rychlosti 120 km/h si konečně zapínám pás a taky lovím v přihrádce u spolujezdce GPSku. Levou rukou ji zapínám, pravou řadím a tou třetí rukou ještě nějak otáčím volantem doleva, protože ten kamioňák vpravo je šíííííííííleně pomalej. Sakra, kde jsem vzal tu třetí ruku?
(P.S.: Kdyby zrovna tento článek náhodou četli příslušníci firmy Pomáhat a chránit, s.r.o., pak dopředu hlásím, že v popisu jízdy se samozřejmě jedná o autorskou fikci).
17:48
V puse držím obálku, ze které pravou rukou zadávám souřadnice do GPSky. Periferně vnímám, že jedu po mostě přes Dunaj, a mé slušně vychované druhé já tiše pípá, že právě tady je rychlost omezená na 90 km/h.
Za volantem ale sedí „Pan Geokačer“, který jede na FTF !!!
17:49
Úúúúž jsem na kraji Petržalky, ale v nekonečné dvoupruhové koloně, protože Mudlové si určitě jedou do Auparku (= místní obrovské obchodní centrum) na nákupy. Sakra, kdo jim dovolil jezdit na nákupy zrovna teď?
Rychlost mého přesunu klesá někam ke 30 km/hod., Mudlů je tady prostě moc. A s ohledem na bezpečnost provozu se jejich tempu prostě musím podřídit, majáky v autě nemám, i když zrovna teď by se mi fakt šíleně moc hodily.
17:55
Konečně odbočuji z té přecpané dvouproudovky na místní cestu na Ovsiště.
„Odbočte doprava - po 320 metrech se držte vlevo - teď ostře doprava“ ševelí chytrá slečna v GPSce a já si protrénovávám řazení pod plynem a občas v zatáčkách i mírňoučké smyky na tom kluzkém podkladu pod autem.
Díky, technici od Fordu, že jste mi do auta vrazili asistenční ABS i ADS systémy, jako šofér cítím, že elektronika pomáhá, kde jenom může. Jako by i to auto tušilo, že jedeme na vzácné FTF.
17:59
Co to je? Posledních 200 metrů je stezka jen pro cyklisty? Hlava 2, odstavec 6, paragraf 3 pravidel geokešingu ovšem říká, že v případě FTF slouží i taková stezka pro přímý drive-in přístup ke kešce.
A jestli náhodou ne, je zapotřebí ten paragraf do pravidel neprodleně doplnit. Přece jenom tu ale zapínám dálková světla a snižuji rychlost někam k šedesátce, moc nerad bych měl na svědomí nějakého chodce nebo pejska.
18:00
Zastavuji na kraji stezky, podle GPS jsem jen 50 metrů od keše. Ta by podle souřadnic měla být směrem vlevo od vozu, do lesa. Vyskakuji z auta, a hlavou mi letí, kde mám v nářadí baterku. Naštěstí ji nepotřebuji, stojí tu už další čtyři auta, a u kešky samotné je už minievent prvonálezců - ftfkařů. Tak běžím do lesa za nimi, a už z dálky všechny slušně pozdravím. Je přece takový klidný, předvánoční čas, že jo?
18:02
Pod dohledem samotného ownera (to je v naší hře odborný termín pro člověka, který tu kešku vytvořil a vlastní) a za svitu jeho vlastní baterky si beru do ruky stále ještě otevřený logbook (ano, uznávám, další odborný termín - tentokrát se jedná o sešitek, který je schovaný v keši, a do kterého se zapisují Kačeři, kteří tu kešku našli), a je mi povoleno zapsat se ještě k té první coFTF skupince.
Tož jo, děkuju. Moje první (byť společné) FTFko v Bratislavě. Jo a keška je to nádherná, takové malé umělecké dílo.
18:06
Loučím se s ownerem i s ostatními a vydávám se autem, nejkratší cestou sice, ale tentokrát už podle všech pravidel silničního provozu, zase zpátky k domovu.
Pan Geokačer se ještě nahlas bije do prsou, ale moje hodné druhé já je už spokojené, že na sedmdesátce jedu fakt sedmdesát, a že dopravní nehoda už nám zase nehrozí. I ta třetí ruka, která mi cestou tam občas pomáhala s volantem nebo s řazením, zase zmizela. Prostě jsme už zase docela normální lidi.
18:30
Auto je předpisově vyrovnané v přihrádce na parkovišti a já už jsem doma v obýváku. Zjišťuju, že počítač jsem při svém odchodu nestihnul ani vypnout, a že si tiše spí na mém pracovním stole ve standby režimu.
Jo a vedle něj leží připravená peněženka se všemi doklady potřebnými pro řízení a se všemi penězi. S sebou v tašce jsem ji jaksi… no neměl, no.
Mám nárok na jedno vítězné kafe, a jdu si zalogovat tuhle kešku (čti : jdu udělat zápis na speciální webovou stránku, že jsem tu krabičku dnes našel, co jsem zažil a prožil při jejím hledání, a jak se mi líbila). Jo, a taky si přečtu listing, tedy doprovodný text autora k téhle kešce. Ten se tedy obvykle čte dopředu, ale u speciálních výjezdů na FTF to pochopitelně neplatí.
Keš nalezena společně s ostatními v 18:02 hodin, přesně 18 minut po její publikaci. A to jsem to k ní měl z bytu až na souřadnice přesně 13,6 km po silnici. A posledních 50 metrů pěšky a lesem.
FTF hunt skončil, život pokračuje dál. Můžete-li, zapomeňte…
A až dopiju to kafe, dám se do počítání hypotéky, což jsem chtěl původně dělat asi tak před hodinkou. Času mám ještě dost, než půjdu spát, určitě to zvládnu.