Hlavní obsah

Na výstavě EXPO 2025 v Ósace bodují u mladé generace české 3D tiskárny

Foto: Risa Hajaši (se svolením autorky)

Expo 2025. Foto Risa Hajaši (林里沙).

V souvislosti s výstavou EXPO 2025 v Ósace se u nás často píše o samotné budově českého pavilonu, o českém skle nebo o pivu, mezi mladými Japonci se ale těší velkému zájmu také Průšovy 3D tiskárny.

Článek

Světová výstava EXPO 2025 v Ósace se blíží ke konci, otevřena bude už jenom pět dní. Český pavilon, jehož tématem se stal „Talent a kreativita pro život“, je přitom stále v obležení návštěvníků. Během procházky galerií v podobě točité chodby, která měří 250 metrů, se mohou kochat třeba uměním secese Alfonse Muchy, zatímco v otevřeném prostoru probíhají vystoupení českých hudebníků a tanečníků.

Foto: Risa Hajaši (se svolením autorky)

Český pavilon. Foto Risa Hajaši (林里沙).

Hodně se mluví o samotné budově pavilonu, zhotovené z panelů z českého dřeva s fasádou pokrytou křišťálem, a ovšem i o restauraci, která podává tradiční guláš s knedlíkem a české pivo. Zejména představitelé mladé generace Japonců, pro něž je jídlo v restauraci přece jen trochu drahé a kteří ani příliš neholdují alkoholu, mají ale jiného favorita - Průšovy 3D tiskárny. Společnost Prusa Research tu představuje svou nejnovější 3D tiskárnu Prusa CORE One a také model Original Prusa XL – a zejména mladší návštěvníci jsou z nich nadšení.

Průšovy 3D tiskárny ilustrují na výstavě EXPO 2025 v Ósace českou technickou zručnost a právem budí pozornost. Společnost Prusa Research založil Josef Průša jako startup, jeho projekt ale rychle oslovil množství zájemců po celém světě, což mělo za následek její neobyčejně rychlý růst. V současné době se Prusa Research zaměřuje výrazně také na společensky prospěšný 3D tisk – například v afrických zemích pomáhá s lokální výrobou náhradních dílů a ortopedických pomůcek.

V rámci světové výstavy se ale tiskne třeba jeřáb coby japonský symbol dlouhověkosti, anebo maskot českého pavilonu – exponaut René, symbol česko-japonské spolupráce. Díky němu se po 55 letech vrací do Ósaky významný sklář a umělec René Roubíček, autor skulptury „Mrak-voda, zdroj života“, kterou představil československý pavilon v Ósace na výstavě EXPO 1970.

Jedním z důvodů, proč se 3D tisk těší v Japonsku takové pozornosti, je nejspíš dán i popularitou takzvané kultury roztomilosti (kawaii), v jejímž rámci se staly oblíbenými mimo jiné různé drobné předměty, které nemusejí mít vždy praktické využití. Pokud máte doma 3D tiskárnu a chtěli byste si nějaký takový předmět vytisknout, zkuste pro začátek třeba teleskopickou mrkev.

Foto: Risa Hajaši (se svolením autorky)

Foto Risa Hajaši (林里沙)

Zdroje:

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz