Hlavní obsah
Nakupování

Doba boxová

Foto: Deryck / DeepAI

Jejich revírem jsou ulice, jejich množství je vražedné, jejich zákazníci jsou překupníci, nakupující i prodávající. Výdejní boxy pracují ve dne v noci, jejich úkolem je chránit naše pohodlí.

Článek

Jak si někteří z vás pravděpodobně všimli, dovolil jsem si parafrázovat jeden velmi známý a dlouho běžící seriál. Učinil jsem tak záměrně, protože se nemohu zbavit dojmu, že výdejní boxy jsou, podobně, jako Semir Gerkhan na německých dálnicích, už jakousi součástí inventáře českých ulic a uliček.

Žijeme v době boxové. Z historie víme, že doby se většinou označovaly podle dominantního materiálu k získávání zbraní a nástrojů. Namátkou si z dějepisu vzpomínám na dobu kamennou, dobu bronzovou, dobu železnou, později se pak už spíše z recese říkalo doba plastová. Proč tedy ne doba boxová? Vždyť v dnešní době se firmy předhánějí v tom, kdo postaví více výdejních boxů a bude tak svému klientovi „nejblíže“. A tak tu máme různé Alzaboxy, PPL Boxy, Zásilkovna Boxy…

Osobně proti principu těchto výdejních míst nic nemám, občas je rád využiji, protože mají otevřeno non-stop a nemusím se tak třeba po práci hnát někam do krámu, abych si tam vyzvedl svůj balík. Právě tato dostupnost je asi největší výhodou, kterou mohou boxy nabídnout.

Na druhé straně mi ovšem vadí to, že jsou leckdy umístěny naprosto bez rozmyslu. Ať už se jedná o místa, kde třeba toto zařízení brání ve výhledu do křižovatky (viz. Brno Lesná), nebo nezapadají do okolí, protože kazí jeho arhcitektonický ráz, či jsou prostě jen nesmyslně postaveny na kraji pole.

Plechová epidemie

Proč je všude rozeseto tolik plechových „krasavců“, často jeden ani ne několik metrů vedle druhého? Neexistuje možnost že by se dopravci mezi sebou domluvili a místo 10 menších a pestrobarevných zařízení by vzniklo 1 větší s nějakým rozumným designem? Pokud se nemýlím, tak třeba Balíkovna a Alza už v tomto směru spolupráci navázali, ale je to jen jakási první vlaštovka a ta, jak známo, jaro nedělá. Zatím však převládá spíše cirkus pestrobarevných zařízení poblíž sebe, z nichž každé pochopitelně propaguje „tu svoji“ firmu. Chápu, jde o reklamu a nalákání zákazníka. Ale vypadá to otřesně.

Hlavním problémem, který zřejmě způsobuje tuto plechovou epidemii, bude nejspíše to, že ve své podstatě na tato zařízení neexistuje účinná regulace, a každý si je tak může postavit kdy a kde chce (samozřejmě se souhlasem majitele pozemku). A tak se boxy staví podél chodníků, v nákupních centrech, v podchodech, často i kdesi na okraji pole, nebo vedle náhodně umístěné ToiToiKy. Nějak postrádám smysl této distribuce.

Podle mě umístění takového zařízení dává smysl poblíž frekventovaných míst, kde se lidé vyskytují tak nějak přirozeně. V dnešní době to bohužel jsou i ta nákupní centra, kam lidé chodí raději, než do přírody. Ale proč třeba (aspoň v Brně a jeho okolí) nejsou boxy u různých dopravních přestupních uzlů, jako jsou frekventované zastávky MHD, nádraží, větší instituce? Bylo by nasnadě si v nich během cesty z/do práce vyzvednout balík, pak by i plnily ten účel, ke kterému zřejmě byly primárně vytvořeny (úspora času). Vystoupím z autobusu MHD, vyzvednu balík, jdu na vlak. Mám to po cestě. Ne že musím odbočit doleva, pak doprava, a pak ještě 2× doleva. A když už tam dojdu, musím si uvědomit, který z těch 5 boxů v okruhu 15 metrů je ten můj. To mi smysl nedává, to si můžu zajít na poštu, nebo si to prostě nechám dovézt…

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz

Doporučované

Načítám