Hlavní obsah
Cestování

Dojmy z nové trati do Zastávky u Brna

Foto: Deryck

Setkání trakcí v Zastávce

Se začátkem nového jízdního řádu v prosinci přišel také nový začátek provozu na příměstské trati. Jak si nyní stojí v konkurenci silniční dopravy?

Článek

Rekonstrukce tratě Brno - Střelice - Zastávka u Brna dlouhé roky zaměstnávala mysl jak místních obyvatel, kterých se tato trasa týká, tak také mysl mnoha úředníků, jelikož se jednalo o projekt hojně napadaný různými ekologickými uskupeními. Zde je na jednu stranu třeba podotknout, že ochrana přírody je jistě záslužná věc, ovšem ve chvíli, kdy tyto ochranářské spolky (či jejich zástupci) používají argumenty typu: „Trať zrušte a udělejte z ní cyklostezku,“ dostává ta ochrana přírody poněkud groteskní rozměry.

A tak zatímco ekologové asi každý den jezdí do práce a z práce na kole (ideálně asi po D1), běžní cestující modernizaci a přestavbu tratě vesměs uvítali. Motorové vozy 854 byly nahrazeny modernějšími Regio Pantery, na trati jsou v modernizovaném úseku dvě koleje, takže již není třeba například v Tetčicích vyčkávat, než je trať uvolněna vlakem jedoucím v protisměru a tak dále. Celkově se zvýšil cestovní komfort, pokud člověk bydlí ba opraveném úseku. Bohužel, pro cestující třeba z Náměště modernizace znamená, že při cestě do Brna musí v Zastávce přestoupit do jiné soupravy. Ale přípoje na sebe čekají.

Jelikož znám poměrně mnoho lidí, kteří do Brna dojíždí za prací, byl jsem zvědav, jak tuto opravu hodnotí oni z pohledu běžného cestujícího. Většina z nich hodnotí modernizaci výrazně pozitivně - za situace, kdy se u Brna rozšiřuje dálnice (a po dokončení této etapy má údajně dojít také na přestavbu křižovatky D1 x D2), se nevyplatí dojíždět do Brna autem. V koloně na D1 člověk často ztratí i desítky minut a je to časově nerentabilní.

Dle jízdního řádu se nyní například z Rosic do Brna člověk vlakem dostane za 25 minut. Uvědomíme-li si, že v Brně vlak zastaví de facto v centru města, silniční doprava mu co do času může jen těžko konkurovat. A to ještě nezvažujeme projetou naftu a to, že pokud firma v Brně nemá vlastní parkoviště, je třeba uhradit poplatek za modrou zónu, nebo případně zaparkovat dál od centra a dopravit se MHD. Brnu ovšem zoufale chybí záchytná parkoviště.

Sám jsem se již po této trati ze zvědavosti několikrát projel a je třeba konstatovat, že modernizace je zdařilá. Trať sice s odchodem dieselů a onoho klasického klapotu kolejnic (nyní jsou svařované) ztratila něco ze své nostalgie, nicméně někdy je třeba nostalgii upozadit a snažit se ušetřit hlavně čas. Čas je totiž nejdražší komodita a nelze jej vrátit zpět.

Nakonec - i ty diesely ještě na trati potkat lze, na výkonech rychlíkových vlaků stále úřadují Brejlovci…

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz