Hlavní obsah

Rozšíření dálnice u Brna od kolon nepomůže

Nedávno jsem měl možnost se po dálbici projet kolem druhého největšího města v ČR,tedy Brna. A musím bohužel konstatovat, že bych si tuto zkušenost klidně odpustil…

Článek

O kolonách na dálnici D1 kolem Brna již bylo jistě napsáno mnoho řádků, esejí a vůbec různých pojednání. Smyslem tohoto zamyšlení ale není nosit další dříví do lesa, spíše mi jde o to, zkusit se na celou věc podívat z trochu jiné perspektivy.

Jistě to také znáte. Člověk se ráno vzbudí, sotva se nasnídá, oči má ještě zalepené, a už aby se pomalu chystal do práce. Ideálně ještě před tím udělat taxikáře dětem či drahé polovičce. Tento ranní shon, který je sám o sobě už tak dost stresující, se mnoho lidí snaží řešit tak, že uspoří několik mintut pomocí vlastního motorového vozidla. Ostatně - na zastávku MHD je třeba dojít, autobus, či jiný hromadný prostředek nejede hned, a jsou tu i další faktory, které mohou od tohoto typu cestování zrazovat. Od toho, že se třeba zastávka nachází daleko od našeho domova, přes to, že spoje z té zastávky jedou někam ale úplně jinam, než potřebujeme, až po verzi, že spoj je sice v pořádku, ale nechce se nám v MHD sdílet prostor s různými obskurními jedinci a mrzouty. Spousta lidí tak k přepravě volí motorové vozidlo, zejména, pokud třeba nebydlí přímo v místě pracoviště, ale například v městské aglomeraci.

To je i případ Brna - pravda, s klidným svědomím lze říci, že mnoho cestujících do Brna využívá například příměstské spoje, přesto však například ze silnice I/23, která se na Kývalce (km 182) napojuje na D1 na dálnici najíždí obrovské množství aut. To pak ještě umocňuje problémy, které na již tak přeplněné dálnici vznikají.

Zamysleme se ale nyní i nad dalšími věcmi; proč jsou dálnice v okolí měst tak přetížené? Kdysi jsem se brigádně účastnil sčítání vozidel na jedné frekventované ulici v Brně. Při této činnosti si nebylo možné nevšimnout, že téměř v každém vozidle v ranní špičce sedí 1, slovy jeden člověk. Přesto, že většina osobních vozidel je pětimístná.

Napadá mě otázka proč. Z inkriminovaného směru D1 (tedy řekněme od Třebíče, Náměště, Rosic, Ivančic - všechna tato města se na dálniční síť napojují právě na zmíněné Kývalce) se dá poměrně pohodlně využít alternativních způsobů dopravy. Ať už je to vlak, nebo různé autobusové linky. Ano, někdo může namítnout, že třeba vlak nejezdí všude, a to je jistě pravda. Ale autobus stojí pomalu u každé vrby.

Nevyhnutelně docházím k závěru, že u velké části cesrtujících se jedná pouze o vlastní pohodlnost a jakési pomyslné dokazování si sociálního statusu, kdy než aby tito lidé sedli na vlak (který podle IDOSu třeba z Rosic do CENTRA Brna jede nějakých 25 minut), raději jedou autem a nesmyslně stráví často mnohem více času postáváním v kolonách. Jsou to i tito lidé, kteří pak zbytečně na už tak přetížených komunikacích zvyšují provoz.

Jezdit hromadnou dopravou je v České republice asi bohužel stále jakýmsi stigmatem. Stigmatem toho, že dotyčný je „socka“ a nemá na to jezdit autem. Přitom třeba v jihomoravském kraji se za posledních několik let hromadná doprava výrazně zvedla; na vlakových linkách jezdí moderní soupravy, kde funguje WiFi, klimatizace, sedadla nejsou oslizlá a není třeba se bát jít na toaletu. Mnoho změn k lepšímu doznala také autobusová doprava, časy starých a smradlavých Karos a Ikarusů sou dávno pryč.

Dálnici kolem Brna je bezesporu třeba rozšířit. Když pomineme výše uvedené, projíždí tudy také obrovské kvantum tranzitní dopravy, jsou zde dvě velké křižovatky (směr Bratislava, Vídeň). Ke kolonám však přispívají hlavně motoristé (a různé „užitečné“ spolky, ale o tom třeba jindy), nikoliv silničáři, ti jen dělají svoji práci.

Dokud budou lidé zbytečně jezdit v autě po jednom a budou se tvářit, že MHD je něco špatného a jedovatého, mohou mít dálnice klidně 6 pruhů každým směrem a stejně to časem nebude stačit.

Jezdit MHD není pro „socky“. Často se tím naopak ušetří čas.

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz

Doporučované

Načítám