Článek
Když někdo řekne, že soudí lidi podle vzhledu, dostane se mu obvykle nálepky povrchního člověka. Od většiny lidí slyšíte: „Nezáleží na tom, jak kdo vypadá.“ Nebo: „Vzhled rozhodně není na prvním místě.“ Tyto citace jsou oblíbené zejména u randění. Ale ruku na srdce - není vzhled právě to první, co na tom druhém podvědomě posuzujeme a ten prvotní vjem, na základě kterého se rozhodujeme, zda s daným člověkem na rande opravdu půjdeme? Až když projde tímto sítem, jdeme zjišťovat, jestli nám daný člověk sedí i po jiných stránkách a jaký je vlastně uvnitř. Vzhled je prostě to první, podle čeho lidi podvědomě hodnotíme, ať se nám to líbí nebo ne. Jistě, nejde o úplně nejdůležitější věc na světě. Ale…

To, zda spadáme do kategorie hezounů a krasavic anebo jsme spíše pro ostatní nezajímavou šedou myškou, nás ovlivňuje i v jiných oblastech života. Ne jen v randění a navazování známostí. Existuje řada studií a výzkumů, které právě atraktivitu řeší a zkoumají. Dvě studie (jedna z roku 1988 a druhá z roku 2016) potvrdily, že si děti na základkách, ale i vysokoškoláci, dokáží zapamatovat více látky z hodiny a také se cítí lépe učeni, pokud jim přednášející připadá atraktivní. Funguje to i obráceně. Srovnání více než 77 tisíc studentských průkazů absolventů Denverské univerzity z roku 2015 odhalilo, že atraktivnější ženy dostávaly v průměru lepší známky než jejich vzhledově nezajímavé kolegyně. Zajímavé bylo zjištění, že u studentů mužů žádná taková souvislost mezi známkami a vzhledem nalezena nebyla.

Vliv atraktivity samozřejmě funguje i dále v profesním životě. V roce 2005 byl proveden experiment, kde se mimo jiné zkoumal vliv atraktivity během přijímacího řízení. Zjistilo se, že atraktivita zkresluje pohled na reálné schopnosti uchazečů. Ti, kteří byli považováni za krásnější, dostávali v průměru o 10 procent vyšší nabídky platů než ti ostatní. Stejně tak vyjednávání s nadřízenými nebo obchodními partnery mají atraktivnější lidé lehčí. Na jejich straně je totiž takzvaný „haló efekt“, kterému podléhá druhá strana. Různé experimenty ukázaly, že atraktivní lidi vnímáme jako společensky přijatelnější, dominantnější, duševně zdravější, inteligentnější a sociálně inteligentnější než ty, kteří tak atraktivní nejsou. Krása tak ovlivňuje mnohé. Podle finské studie dokonce i volby. Podle ní totiž voliči dávají přednost pohledným kandidátům, kteří jsou tak úspěšnější. Ženy to v tomto ohledu mají ještě jednodušší jak muži. Mohou si totiž vypomoci pomocí kosmetiky. Studie Harvardu z roku 2011, která srovnávala ženy s make-upem a bez něj, vyhodnotila ženy s make-upem jako atraktivnější, sympatičtější a důvěryhodnější.

Existuje dokonce studie, která tvrdí, že atraktivnější lidé žijí déle. Krásné ženy přibližně o dva roky a hezcí muži o jeden rok oproti lidem, kteří za atraktivní považováni nejsou. Na Chapmanově univerzitě zase zjišťovali, co je nejdůležitější při výběru partnera. Pro většinu dotázaných, konkrétně 92 procent mužů a 84 procent žen, byla právě atraktivita tím nejdůležitějším kritériem. To jistě souvisí i s celkovými výhodami atraktivní osoby. Ti mají ve vztahu sebevědomější vystupování a jejich partner těží z jejich silných sociálních dovedností, které získávají díky své vizáži. Zjištění Chapmanovy univerzity však nejsou nijak překvapivá. Dnešní ideál krásy je více než kdy jindy ovlivněn sociálními médii a tento kolikrát nereálný vzhled je pak lidem prodáván jako normální, což vede ke stále většímu očekávání a nárokům na vzhled partnera. Aniž by si to člověk uvědomoval.

Pokud si atraktivní nepřijdete, nepanikařte. Vnímání krásy je ryze subjektivní. Ano, existují jisté všeobecně uznávané standardy. Ale příroda je mocná a zařídila to krásně, třebaže do žádné škatulky nespadáte. Každému se líbí něco jiného. A proto je na světě jistě spousta lidí, kterým budete připadat jako ta nejkrásnější bytost na planetě a kteří budou okouzleni tím, jak na ně působíte. A pokud se ještě budete usmívat a věřit si, budete působit sebevědoměji a lidé kolem vás uvidí, že záříte.