Hlavní obsah
Finance

Dáváte dýška? Na těchto 5 povolání se často zapomíná

Médium.cz je otevřená blogovací platforma, kde mohou lidé svobodně publikovat své texty. Nejde o postoje Seznam.cz ani žádné z jeho redakcí.

Foto: Pixabay

Dávat, či nedávat spropitné? Toto rozhodnutí je na každém z nás. V některých případech jde o slušnost, projevení spokojenosti se servisem, který nám byl poskytnut a v některých odvětvích a oblastech reálně pomáháme zaměstnancům k lepšímu životu.

Článek

Samozřejmě - existují velké rozdíly - ať už mezi obory a povoláními, tak i v oblastech, kde žijeme. Jsou země, kde dýško urazí, jsou země, kde vám ho rovnou naúčtují. V restauracích jej dáváme tak nějak automaticky. Na těchto pět povolání ale často zapomínáme:

1. Dodavatelé nábytku, jídla, jiné kurýrní jednorázové služby

Foto: Pixabay

Jasně, už jste za nábytek i dopravu přece zaplatili a jistě ne málo. A třeba si i připlatili za odnos až do bytu. Ale nezapomínejte na to, že tyto částky jste zaplatili firmě, ne tomu, kdo se s vašimi těžkými věcmi reálně do vašeho nového příbytku tahá a kdo to vše opravdu fyzicky odmaká. Kurýři zboží a jídla se většinou netahají s těžkými věcmi - přeci jen vaše kuřecí na kari není žádná komoda či pianino, ale věřte, že tito lidé nejsou nějak extra placeni a jistě budou rádi za každou malou odměnu.

2. Uklízečky a jiný pomocný personál v hotelu

Foto: Pixabay

Hotelový personál každý den dělá vše možné pro vaše blaho. Ať už vám nosí kufry, stele postel, drhne záchod nebo staví labutě a srdíčka z ručníku. Tito lidé pracují tvrdě a jejich práce rozhodně nepřináší blahobytný život. Zkuste jim poděkovat tím, že uklízečce necháte na posteli nějaké to všimné a na kluka, co se vám vláčí se zavazadlem, také nezapomeňte.

3. Cestovní průvodci

Foto: Pixabay

Rádi byste vyrazili na výlet? Nejlepší způsob, jak poznat cizí města, hrady a zámky, rezervace a jiná zajímavá místa, je prohlídka s průvodcem. Díky němu se dozvíte mnoho zajímavých informací a díky němu stihnete všechna zajímavá místa. A když jste s jeho službami opravdu spokojeni, proč neodměnit jeho znalosti, kompetence a přátelskost nějakým tím dýškem?

4. Wellness personál

Foto: Pixabay

Zaměstnanci, kteří o vás pečují, obvykle vynakládají maximální úsilí, aby zajistili váš výjimečný zážitek z té dané procedury. I když jste za službu již ceníkovou cenu zaplatili, poděkování v podobě nějaké té koruny či eura jistě potěší.

5. Zaměstnanci v myčkách aut

Foto: Pixabay

Auto sice umyje sama myčka automaticky, ale existují i takové stanice, kde je po umytí k dispozici ještě personál, který váš vůz vyleští do vysokého lesku. Tito ne moc dobře placení zaměstnanci mají vždy radost z malého dárku.

Zda a komu dáte tip, je samozřejmě na vás. Spropitné je všeobecně vnímáno jako ocenění dobré služby. A kolik? Pokud si nejste jisti, využijte základního pravidla - s dýškem okolo pěti až deseti procent zaručeně neuděláte chybu. Nechte se řídit svým pocitem a spokojeností.

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Související témata:

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz