Článek
Samozřejmě - existují velké rozdíly - ať už mezi obory a povoláními, tak i v oblastech, kde žijeme. Jsou země, kde dýško urazí, jsou země, kde vám ho rovnou naúčtují. V restauracích jej dáváme tak nějak automaticky. Na těchto pět povolání ale často zapomínáme:
1. Dodavatelé nábytku, jídla, jiné kurýrní jednorázové služby
Jasně, už jste za nábytek i dopravu přece zaplatili a jistě ne málo. A třeba si i připlatili za odnos až do bytu. Ale nezapomínejte na to, že tyto částky jste zaplatili firmě, ne tomu, kdo se s vašimi těžkými věcmi reálně do vašeho nového příbytku tahá a kdo to vše opravdu fyzicky odmaká. Kurýři zboží a jídla se většinou netahají s těžkými věcmi - přeci jen vaše kuřecí na kari není žádná komoda či pianino, ale věřte, že tito lidé nejsou nějak extra placeni a jistě budou rádi za každou malou odměnu.
2. Uklízečky a jiný pomocný personál v hotelu
Hotelový personál každý den dělá vše možné pro vaše blaho. Ať už vám nosí kufry, stele postel, drhne záchod nebo staví labutě a srdíčka z ručníku. Tito lidé pracují tvrdě a jejich práce rozhodně nepřináší blahobytný život. Zkuste jim poděkovat tím, že uklízečce necháte na posteli nějaké to všimné a na kluka, co se vám vláčí se zavazadlem, také nezapomeňte.
3. Cestovní průvodci
Rádi byste vyrazili na výlet? Nejlepší způsob, jak poznat cizí města, hrady a zámky, rezervace a jiná zajímavá místa, je prohlídka s průvodcem. Díky němu se dozvíte mnoho zajímavých informací a díky němu stihnete všechna zajímavá místa. A když jste s jeho službami opravdu spokojeni, proč neodměnit jeho znalosti, kompetence a přátelskost nějakým tím dýškem?
4. Wellness personál
Zaměstnanci, kteří o vás pečují, obvykle vynakládají maximální úsilí, aby zajistili váš výjimečný zážitek z té dané procedury. I když jste za službu již ceníkovou cenu zaplatili, poděkování v podobě nějaké té koruny či eura jistě potěší.
5. Zaměstnanci v myčkách aut
Auto sice umyje sama myčka automaticky, ale existují i takové stanice, kde je po umytí k dispozici ještě personál, který váš vůz vyleští do vysokého lesku. Tito ne moc dobře placení zaměstnanci mají vždy radost z malého dárku.
Zda a komu dáte tip, je samozřejmě na vás. Spropitné je všeobecně vnímáno jako ocenění dobré služby. A kolik? Pokud si nejste jisti, využijte základního pravidla - s dýškem okolo pěti až deseti procent zaručeně neuděláte chybu. Nechte se řídit svým pocitem a spokojeností.