Hlavní obsah
Věda a historie

Devadesátky: Smrt Alexandra Dubčeka - nehoda, nebo plán?

Foto: Fortepan/Szalay Zoltán, CC BY-SA 3.0 / Creative Commons / via Wikimedia Commons

Smrt Alexandra Dubčeka v roce 1992 je jednou z nejznámějších a nejvíce diskutovaných konspiračních teorií v české a slovenské politické historii. Oficiální vyšetřování dospělo k závěru, že šlo o nešťastnou dopravní nehodu, spekulace ale přetrvávají.

Článek

K nehodě došlo 1. září 1992 kolem 9. hodiny ráno na 88. kilometru dálnice D1 u Humpolce. Dubček, tehdy předseda Federálního shromáždění, cestoval ze Slovenska do Prahy na zasedání Federálního shromáždění ve služebním automobilu BMW E34 535i. Za volantem seděl jeho řidič, Ján Rezník.

Foto: Fortepan/Szalay Zoltán, CC BY-SA 3.0 <https://creativecommons.org/licenses/by-sa/3.0>, via Wikimedia Commons

pomník Alexandra Dubčeka nedaleko místa nehody

V době nehody nebylo zrovna nejlepší počasí. Hustě pršelo, vozovka byla mokrá. Podle vyšetřování jel Dubčekův vůz vysokou rychlostí, odhadem mezi 114 a 131 km/h, podle jiných zdrojů 140, což bylo výrazně nad povolenou rychlostí v daném úseku, platila tam totiž jen osmdesátka. Došlo k aquaplaningu – pneumatiky ztratily kontakt s vozovkou a vůz se stal neovladatelným. Po smyku prorazil svodidla a zřítil se ze svažitého náspu.

Politik seděl na zadním sedadle a nebyl připoután bezpečnostním pásem. Vůz se převrátil a doslova se zapíchl čumákem do země. Dubček byl katapultován z vozidla. Nalezen byl přes 10 metrů od havarovaného auta s těžkým poraněním páteře a dalšími vážnými zraněními. Řidič Ján Rezník, vyvázl se zraněními lehkými. Přesto, že podle vyšetřování též nebyl připoután a také vyletěl z vozu, měl tedy zjevně větší štěstí.

V bezvědomí a v kritickém stavu transportovali Dubčeka nejprve do nemocnice v Humpolci a následně vrtulníkem do pražské nemocnice Na Homolce. Zde podstoupil několik operací, jeho stav se však navzdory snahám lékařů nezlepšil a po více než dvou měsících, 7. listopadu 1992, na následky zranění zemřel.

Foto: Pekka Haraste / Lehtikuva, Public domain, via Wikimedia Commons

demonstrace ve finských Helsinkách na podporu Československa, 1968

Navzdory oficiálnímu závěru vyšetřování, které tragédii označilo za běžnou dopravní nehodu způsobenou vysokou rychlostí a nepříznivými povětrnostními podmínkami, se okamžitě objevily (a dodnes přetrvávají) četné spekulace a konspirační teorie. Ty nejčastěji hovoří o tom, že Dubčekova smrt nebyla jen nešťastnou náhodou, ale cílené odstranění nepohodlného politika.

Spekulace se opírají o několik bodů. Jedním z nejčastěji zmiňovaných je záhadné zmizení Dubčekovy aktovky z místa nehody. Tvrdí se, že aktovka mohla obsahovat citlivé dokumenty, například ty, které se týkaly Pražského jara, nebo důkazy o korupci či spiknutí. Její osud je dodnes neznámý a právě její ztráta podpořila vznik teorií o tom, že nehoda měla „něco“ zakrýt.

Aktovka měla obsahovat koncept projevu proti rozdělení ČSFR a citlivé materiály pro jednání ruského Ústavního soudu v Moskvě, který měl rozhodovat o legálnosti činnosti komunistické strany Sovětského svazu a tajné služby KGB.
z knihy Tragédie na 88. kilometru… od L. Lexy, Denik.cz

Spekuluje se také o podivném chování řidiče. Rezník odmítl po nehodě vypovídat, což je v takových případech neobvyklé. I když se to dalo vysvětlit snahou vyhnout se přitěžující výpovědi, v očích mnoha to vyvolalo podezření. Navíc se objevily informace o jeho dřívějších pokutách za rychlou jízdu a spekulace o jeho údajné spolupráci se Státní bezpečností, byť to nebylo nikdy potvrzeno a šlo zřejmě o fámu. Později byl odsouzen k jednomu roku nepodmíněně, díky amnestii na Slovensku ale do vězení nikdy nenastoupil.

Foto: Jaroslav Kučera, CC BY-SA 3.0 <https://creativecommons.org/licenses/by-sa/3.0>, via Wikimedia Commons

Havel a Dubček, Laterna Magica, 24. listopad 1989

Konspirační teoretici také zmiňovali fakt, že Dubček nebyl připoután, což bylo klíčovým faktorem jeho fatálních zranění. Tradovalo se, že řidič mohl vědět o Dubčekove zvyku nepoutat se a mohl toho zneužít k „nehodě“. Vyšetřování ale odhalilo, že pás neměl ani řidič, což tuto teorii oslabuje. V té době navíc bylo daleko více běžné, že lidé jezdili nepřipoutaní.

Další otazníky jsou podle konspirátorů ve volbě místa nemocnice a v rychlém odstranění důkazů. Dubček byl z místa nehody, které je z hlediska co nejrychlejší dostupnosti kvalitní péče blíže Brnu, převezen do Prahy. To vyvolalo otázky, proč nebyl hospitalizován v nejbližší dostupné fakultní nemocnici. Mnozí v tom viděli snahu o kontrolu informací nebo zamezení přístupu nepovolaných osob. Druhý velký otazník je ukryt v tom, co se dělo s autem samotným. Jeho rychlé sešrotování hned po prvotním šetření přispělo k podezřením, že se tím má něco zakrýt. Konspirátoři upozorňovali na fakt, že moderní forenzní expertízy mohly odhalit více detailů k nehodě, ale rychlým zničením vozu tomu bylo znemožněno.

A nesmíme zapomenout ani na jeden z možných důvodů, pro který by někdo chtěl odstranit známého politika a případ v Polsku, který konspirátoři spojovali právě s Dubčekovou nehodou. V ten samý den, kdy Dubček havaroval, byl v Polsku brutálně zavražděn bývalý polský premiér Piotr Jaroszewicz. Ten byl, stejně jako Dubček, pozván k soudu, který se měl věnovat komunistickým stranám. Toto souběžné úmrtí dvou významných politiků z bývalého východního bloku ve stejný den vyvolalo spekulace o zapojení sovětské tajné služby KGB. Oficiální vyšetřování Jaroszewiczovy vraždy později ukázalo, že šlo o loupežnou vraždu spojenou s kriminálním gangem a ne o politický atentát.

Foto: Teodor Baník (sculptor) ‹›Kelovy (photo), Public domain, via Wikimedia Commons

Alexander Dubček byl v roce 1992 stále ještě výraznou postavou, která by mohla hrát roli v budoucím uspořádání samostatného Slovenska, uvažovalo se o něm jako o kandidátovi na prezidenta. Jeho smrt tak byla mnohými vnímána jako „odstranění překážky“ a velkou úlevou pro určité politické kruhy, ať už slovenské nebo dokonce ruské, které nemusely mít zájem na tom, aby Dubček vypovídal o událostech roku 1968.

Následné vyšetřování se uzavřelo v roce 2000 a potvrdilo, že šlo o nehodu. Nicméně, pochybnosti a nezodpovězené otázky zůstávají. Alexander Dubček tak zůstává symbolem nejen Pražského jara, ale i nejistot a otazníků spojených s pádem komunistického režimu a přechodem k demokracii.

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz