Článek
Zatímco se v Evropské unii handrkuje o rok 2035 a řeší se všechna pro a proti, Norsko šlo svou vlastní cestou a nyní dosáhlo svého. O deset let dříve, než je plán unie, přechází plně na elektroauta a od roku 2025 ukončuje registrace nových vozidel s benzinovými a naftovými motory. Jak toho severská země dosáhla?
Norové do toho šlápli už před dvaceti lety. V roce 1990 poprvé daňově zvýhodnili alternativní pohony. Postupně přidávali další a další pobídky k tomu, aby obyvatelé země postupně opouštěli ideu spalovacích motorů. Spolu s tím vedli informační a vysvětlovací kampaň, aby lidé věděli, proč je vlastně elektromobilita výhodná a v čem je lepší. Tím, jak se e-auta zvýhodňovala, docházelo vlastně k vyšším a vyšším nákladům na klasické pohony a tak náklady na pořízení běžného vozu stále rostly. Až do roku 2022 nemuseli řidiči při nákupu elektroaut platit vůbec žádnou daň, žádné DPH. To se od roku 2023 změnilo, nyní již Norové daně při koupi auta platí a jejich výše závisí na jeho hmotnosti. Další plus, který mluvil pro přechod, bylo odpuštění tzv. silniční daně. Tu tak nemuseli provozovatelé elektroaut až do roku 2021 platit. Stejně jako mýtné, které nemuseli Norové platit až do roku 2017. A přesto, že tato výhoda již skončila, stále nemusí hradit dálnice v plné výši - pořád je to stojí o třicet procent méně. Elektromobily mají výhody i v provozu - mohou například využívat jízdní pruhy pro autobusy bez jakéhokoliv omezení. Norsko se mimo to zaměřilo i na infrastrukturu a podpořilo rozvoj a výstavbu rychlonabíjecích stanic. A díky všem těmto (a mnohým dalším) krokům tak Norsko v letošním roce může říct: Elektroauta představují 95 procent všech nových registrací a v zemi je už také více e-vozidel než těch konvenčních. Cesta k roku 2025 byla dlouhá, trnitá, ale podařila se. Norsko bude elektromobilní.
Oproti tomu se ve zbytku Evropy vedou debaty a zuří boje mezi zastánci spalovacích motorů a podporovateli elektromobility. Dokonce hlasy, vyzývající ke zrušení roku 2035 jako termínu, kdy má norský krok následovat celá EU, jsou hlasitější a hlasitější. Celému sektoru nepomáhá ani krize, v níž se momentálně evropský automobilový trh nachází. Německý gigant - koncern VW - se momentálně hádá s odboráři o platy a trpí stávkami a dokonce plánuje zavření tří dosud blíže nespecifikovaných poboček, ostatní automobilky též řeší špatné prodeje a stagnující čísla a světlo na konci pomyslného tunelu je zatím v nedohlednu. Jen v Německu se prodalo v minulém měsíci o 22 procent méně elektroaut, než v minulém roce. Jak bude vypadat evropský trh a jak to bude s elektromobilitou v roce 2035 je tedy stále ve hvězdách.