Hlavní obsah
Automobily a doprava

Itálie mění pravidla v měření rychlosti

Foto: Pixabay

Itálie je považována za zemi s největším počtem radarů a  radarových kamer v Evropě. Rychlost jich tu měří až 11 tisíc. Což sebou nese i mnohé excesy. S nimi by měl být od půlky června konec. Itálie mění zákon a pravidla měření rychlosti.

Článek

Změna je platná od 12. června. Mnoho turistů, kteří zemi každoročně nejen během léta navštíví, si tak může alespoň trošku oddechnout. Itálie je vyhlášená jako země s největším počtem radarů a kamer, které měří rychlost. Zákon přichází i proto, aby se předcházelo různým excesům a situacím, kdy tak města úmyslně navyšovala své rozpočty. Radary často dávala přímo za značky, kde začínala města a trestala tak řidiče, kteří zpomalovali až pár metrů za ní. Stejně tak se schválně umisťovala měřicí zařízení na místa, kde byla vlastně zbytečná. Tyto italské praktiky byly často terčem kritiky nejen turistů, ale i samotných Italů.

Pokuty z Itálie navíc nejsou zanedbatelné. Nedávno dostal 40letý muž z Piemontu pokutu odpovídající dvouletému platu. Německý turista zase dostal pokutu za překročení rychlosti o 0,22 km/hod. Pokuta mu přišla až po devíti měsících od jeho cesty. A pokud si říkáte, že pokuta ze zahraničí je nevymahatelná a že ji nebuete muset platit, tak jste na omylu. Nová směrnice EU dělá těmto spekulacím přítrž.

Foto: Pixabay

Od 12. června tak platí jasné podmínky. Měřicí zařízení by se měla dávat pouze na místa, kde je reálné zvýšené riziko nehod a je nějakým doložitelným způsobem více nebezpečné. Města a obce tak již nesmí umísťovat radary svévolně, jak se jim zlíbí. Nový zákon hovoří také o často provozované praktice, kdy města dávala radary bezprostředně do vjezdu na své území. Nyní musí dodržet minimální vzdálenost 500 metrů od jeho začátku. Tento italský nešvar tak změní pravidla zejména v menších městech podél oblíbených turistických tras, protože zejména ta z pokut profitovala a schválně měřila tak, aby vybírala co nejvíce pokut. Jen za loňský rok vybrala italská města přes 1,7 miliardy euro na pokutách.

Stacionární a mobilní rychlostní radary budou instalovány pouze s výslovným souhlasem prefektury, která prověří, zda je umístění odůvodněné. Rychlostní radary musí být ohlášeny dopravní značkou alespoň jeden kilometr předem. Jejich používání v místech s náhlým a výrazně sníženým rychlostním limitem bude omezeno. Bude povoleno pouze tam, kde stanovený rychlostní limit není o více než 20 km/h nižší než obecný rychlostní limit na příslušné komunikaci. Na venkovských silnicích s běžným rychlostním limitem 90 km/h může být rychlostní kamera stále instalována, pokud je rychlostní limit snížen na 70 km/h z důvodu nebezpečí nebo staveniště. Pokud je však rychlostní limit snížen na 50 km/h nebo méně, například před školou nebo ostrou zatáčkou, použití rychlostní kamery na tomto místě již není povoleno. Na stejné silnici musí být mezi dvěma pevnými rychlostními kamerami alespoň 1 kilometr v zastavěných oblastech a alespoň 4 kilometry mimo zastavěné oblasti. Mobilní zařízení musí být ohlášená, viditelná a technicky schválená. Skryté nebo maskované rychlostní kamery jsou výslovně zakázány.
Auto Moto Sport

Nicméně stále platí, že i přes nové podmínky musí řidiči dodržovat pravidla silničního provozu, aby se vyhnuli pokutám. V Itálii se smí jezdit 50 v obcích a 90 mimo obec. Kontroly a měření rychlosti bude samozřejmě pokračovat i nadále. Ovšem na místech, kde je to potřeba a kde je to nezbytné. Řidiči, kteří dodržují předpisy, se tak nemají čeho obávat.

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz