Článek
Co vše smí a nesmí cyklista na silnici dělat? Může například předjíždět v dopravních zácpách? Tlačit se jako první k semaforu? Jezdit na chodníku? Nebo vedle sebe? Jako český turista samozřejmě nemůžete znát německý zákon o provozu na pozemních komunikacích dokonale, ale zde je pár pravidel, které vám mohou zachránit nějaké to euro na pokutách nebo dokonce řidičský průkaz.
Německo je protkáno sítí cyklostezek. Ve větších městech bývají na silnicích vyčleněné zvláštní úzké pruhy jen pro cyklisty. Proto pamatujte, že pokud je cyklostezka označená jako povinná (jde o modrou značku s bílou siluetou kola), jste povinni ji využívat a ne si to štrádovat po silnici. V jiných případech samozřejmě není silnice zakázána. Tu můžete upřednostnit i v případě, že je cyklostezka nepoužitelná - například kvůli zaparkovaným autům, výmolům nebo probíhajícím stavebním pracem. Ovšem pozor - že je více hrbolatá než přiléhající silnice neznamená, že je nepoužitelná.

V Německu si také pamatujte magické číslo 16. Šestnáctka totiž značí skupinu. Skupina má jistá privilegia oproti jednotlivcům. Tak například semafory. Pokud svítí červená, jste samozřejmě povinni stát. Pokud ovšem dojíždíte k semaforu jako skupina a blikne červená, neznamená to, že se musíte roztrhnout, pokud už část projela ještě na zelenou. Jako skupina můžete totiž pokračovat v jízdě a projet i přes červenou všichni. Mezi další výhody skupiny patří povolená jízda dvou vedle sebe za jakýchkoliv podmínek. Dva vedle sebe mohou jet i na cyklostezkách bez omezení a bez ohledu na to, kolik vás je. Na silnici jízda vedle sebe sice zakázána není, ale nesmíte překážet ostatním účastníkům provozu a to už je na uvážení případné policejní kontroly.
Jako cyklista se též vyvarujte jízdě po chodnících. Pokud na nich není vyznačený pruh pro kola. Chodníky totiž v Německu slouží opravdu chodcům. Pokud vás chytí policie, můžete dostat pokutu až 55 euro. Pokud usoudí, že svou jízdou ohrožujete ostatní, pak ji klidně zvýší až na 80 a pokud způsobíte škodu, už to máte za 100. Jedinou výjimku mají děti. Ty mohou jezdit po chodnících až do svých 11 let, a to buď samy nebo v doprovodu osoby starší 16 let. Aby to nebylo pro děti jednoduché, do osmi let věku dokonce chodník (nebo oddělenou cyklostezku od silnice) využívat musejí, i kdyby byl na vedlejší silnici pruh pro kola.

Když jsme u toho pruhu pro cyklisty, svádí to k domněnce, že když mám vlastní pruh, mám tedy i přednost. Ale pozor, to neplatí. Neexistuje nic, jako automatická přednost. Na celé komunikace platí běžná pravidla silničního provozu. Jedinou výhodou je zde fakt, že je cyklistický pruh zapovězen autům, která po něm smí jet jen v případě, kdy jim to povoluje dopravní značka a nesmí přesáhnout rychlost třiceti kilometrů za hodinu. Třicítku si hlídejte i vy na kole. Pokud dojedete k jednosměrce, která je omezena právě na tuto rychlost a navíc osazena dopravní dodatečnou značkou s nápisem Cyklisté povoleni nebo obrázkem s dvěma šipkami směřujícími opačnými směry, můžete jednosměrkou projet. U klasických jednosměrek platí zákaz i pro vás.
Existuje ale značka, kterou můžete ignorovat. Jde o tu s nápisem Cyklisté sesednout. Jedná se o doplňkovou značku, která není klasifikována jako oficiální dopravní značka v německém zákoně o dopravě a je brána jen jako doporučení. Pokud není samostatně, ale je ve spojení ještě s jinými značkami, doporučuji ji přesto poslechnout. V případě malérů by totiž německý soud přihlížel k tomu, že jste nedbali výstrahy, což by mohlo vést k horšímu posouzení situace ve váš neprospěch. Také se vyvarujte předjíždění v kolonách a na semaforech mezi dvěma řadami vozidel. Auta v tomto případě můžete předjíždět vpravo, a tak se vždy držte mezi auty a obrubníkem. Mějte jen na paměti, že auta nemají povinnost vám nechávat dostatek prostoru. Tak opatrně.

Stejně opatrní buďte v případě, že jezdíte se sluchátky. Nebudeme teď rozebírat, jak moc je to nebezpečné, prostě se to smí. Nicméně, i tak německá policie na hudbu myslí a kontroluje ji. Mít puštěnou hudbu totiž není zakázáno, ale nesmí být natolik hlasitá, aby například přehlušovala zvukové signály policie nebo sanitek. Pak to máte za 15 euro. Stejně tak nedělejte nic s telefonem po čas vaší jízdy. Telefon ve vaší ruce je okamžitě za 55 euro a je úplně jedno, jestli voláte nebo jej jen držíte. Pokutu můžete dostat i jen za to, když policie usoudí, že vás váš v držáku položený mobil za jízdy rozptyluje. Raději jej nezapínejte a držte se řídítek. Ostatně i k tomu se váže jedna z pokut. Frajeřinky typu jízda bez rukou jsou zakázané. Minimálně jednou rukou se musíte držet za každé situace. Jinak přijdete o pět euro.