Článek
O rychlostech na českých silnicích se debatuje každou chvilku. Řeší se, zda je omezení na místě, podporovatelé i odpůrci se ohání argumenty, co by bylo lepší pro plynulost či bezpečnost a otevírají se otázky, zda nejsou limity vzhledem k modernějšímu vozovému parku příliš nízké. Mnoho lidí závidí německým šoférům, kteří si na dálnicích mohou jezdit, jak se jim zachce (i když to také není bezpodmínečná pravda).

Jak se řidičovi zachce, se mohlo jezdit i u nás. Tedy, téměř. Do roku 1979 platilo jediné omezení. V obcích se musela dodržovat nejvyšší povolená rychlost 60 kilometrů za hodinu. Ale také ne vždy. Omezení platilo jen přes den, konkrétně od páté hodiny ranní a končilo hodinu před půlnocí. Mimo tento čas mohl řidič prolétnout obcí jako blesk. Pokud byla v obci dopravní značka, která omezovala rychlost pod oněch zákonem daných 60 km/h, pak tato nižší rychlost platila vždy - tedy, bez ohledu na čas. Rychlosti mimo obce pak pro auta nikdo neřešil. Jediným dalším omezením byla nejvyšší přípustná rychlost vozidla, pokud ji měla vozidla nalepenou na své zádi. Ta se nesměla překročit. Pokud nic takového neměla, neplatilo pro ně mimo obec žádné omezení, dálnice byly rájem pro závodníky. Je ale také pravdou, že tehdejší běžná auta „nelítala“ jako ta dnešní.
Omezení znali Češi i dříve. V Rakousku-Uhersku se od roku 1875 (s úpravou pro České země z roku 1900) nesmělo jezdit v obcích více, než je ekvivalent rychlosti koně v klusu, mimo obce pak rychlostí vyšší jen na rovných a širokých úsecích (paragraf 23). Od roku 1905 platilo pro obce 15km/h a mimo 45 (paragraf 39, nařízení č.156). Československý zákon z roku 1935 omezil jízdu v obcích na 35km/h, mimo obce řešil jen vozidla s více než jedním vlečeným vozem (35km/h), autobusy a nákladní auta (50km/h). Od roku 1960 začala platit v obcích padesátka, která se v roce 1975 zvedla na 60.

Vše ze změnilo 1. srpna 1979. V ten den vstoupila v platnost novela vyhlášky o pravidlech silničního provozu 100/75 Sb, kterou ministerstvo vnitra zavedlo rychlostní limity. Od toho dne se nesmělo jezdit více než 110 km/h na dálnici a začala platit i dodnes platná devadesátka mimo obec. V obcích platilo dosavadní pravidlo.
Po Sametové revoluci se od 1. ledna 1990 upravily rychlosti pro auta v obcích tak, že šedesátka platila nepřetržitě. Novelou z roku 1997 došlo k nastavení limitů, jak je známe dnes. Tedy - v obcích došlo ke snížená na padesátku, mimo obce zůstala devadesátka a dálnice se zvýšily na 130 km/h. Perličkou novely z roku 1997 je fakt, že se do té doby samostatně omezované motocykly přestaly vyčleňovat. Do roku 1990 směly motorky jezdit jen osmdesátkou, po něm devadesátkou. Až od tohoto roku pro ně platily stejné rychlosti, jako pro ostatní vozidla do 3,5 tuny. Nejnovější změna je zvýšení rychlosti na dálnicích na 150 km/h, neplatí však pro celou dálniční síť, ale jen pro určité úseky.

Otázkou je, zda jsou v dnešní době tyto limity stále vyhovující. Ve hře je ale více faktorů, než jen modernější auta. Svou roli hraje i stav silnic, jejich technické možnosti, bezpečnost a také samozřejmě i faktor financí. Pokuty za překračování rychlosti ročně přinesou do rozpočtu nemalé peníze. Jaký názor na rychlosti v Česku máte vy?