Článek
Do teď na nejednotnosti Unie mnozí hříšníci profitovali. Praxe je v současné době totiž taková, že porušíte-li předpisy například v Německu a zdejší orgány vám řidičské oprávnění zabaví, zákaz řízení platí jen v Německu. V Česku, na Slovensku a kdekoliv jinde můžete vesele řídit dál. Podle zprávy Evropské rady tak zhruba 40 procent uložených trestů ztrácelo smysl. Domluva mezi Radou a parlamentem tomu ovšem udělá přítrž.
Na vzájemném uznávání zákazů řízení v rámci Unie se shodli ministři dopravy jednotlivých zemí na svém setkání už v roce 2017. Nic se ale od té doby nestalo. Až nyní. Domluvený balíček návrhů ke zvýšení bezpečnosti silničního provozu v EU zahrnuje nejen směrnici o zákazech řízení, ale také aktualizaci směrnice o řidičských průkazech a směrnici, kterou se ještě více usnadní přeshraniční výměna informací o dopravních přestupcích.

Viníci dopravních nehod a závažných přestupků už tak nebudou chráněni tím, že jim řidičák vydala jiná země. Vymáhat zákaz řízení bude smět každá země s platností všude. Nová úprava má být uplatňována hlavně v případech závažných přestupků, jako je řízení pod vlivem alkoholu, vysoká rychlost nebo způsobení nehody s následkem smrti. Zákaz, vydaný jednou zemí, bude platit v celé EU, pokud je v minimální délce tří měsíců a byly vyčerpány veškeré opravné prostředky. Zakazující stát pak bude mít povinnost informovat stát, který oprávnění vydal a ten do 20 pracovní dní informuje řidiče o odebrání oprávnění.
Dojednané novinky ještě musí projít schvalovacím procesem, nicméně se vzhledem k domluvě jedná už spíše jen o formální krok s předem jasným výsledkem.