Hlavní obsah
Automobily a vozidla

Sluneční brýle v autě: Velký pomocník ale i nebezpečný ničitel - při řízení s nimi hrozí i pokuty

Foto: Pixabay

Začalo jaro, slunce je silnější a silnější a doba svitu delší a delší. Někdy nás ale může i pěkně potrápit. Naštěstí máme pomocníka - sluneční brýle. Ale pozor. Ty někdy mohou napáchat ve vozidle pořádné škody. A za nesprávné brýle hrozí i pokuty.

Článek

Oslňující slunce je během řízení pěkně otravné. Co s tím? Někdo prostě jede a mžourá do slunce s přáním, aby to co nejrychleji přešlo. Jiný zuřivě lomcuje se sluneční clonou v autě přesně podle toho, na kterou stranku svítí. A jiní nasadí sluneční brýle, od toho přeci jsou. A opravdu pomáhají. Ovšem pozor. Takové sluneční brýle v autě nejsou jen skvělým pomocníkem. V některých případech vám mohou naopak uškodit. Ne jeden majitel ohořelého vraku by mohl vyprávět. A pokud vyjedete za hranice, jsou země, kde vás při silniční kontrole překvapí policie pokutou. Ne každé sluneční brýle se totiž za volant hodí.

Foto: Pixabay

jednoduchým vycvaknutím stínítka a jeho otočením na stranu získáme v případě potřeby stín a ochranu i z boku

To, že hrozí požáry díky odloženým brýlím na palubce, není žádnou fámou. Tyto případy se skutečně stávají. Hasiči, policisté i odborníci na dopravu o podobných případech každoročně informují. Sklo brýlí totiž může v určitém úhlu působit podobně jako lupa. A místo, na které pak přes sklíčko dopadá přímý paprsek světla se může zahřát natolik, až dojde ke vznícení. Následný požár vám nejen že zničí vůz, ale může dojít i ke škodám v okolí, nedej bože i na zdraví a pořádný problém je na světě. Proto vždy při opuštění vozidla schovejte brýle do přihrádky. Obezřetnost se prostě vyplatí.

A pak je tu další komplikace, která může nastat. Policejní kontroly. U nás sice běžně policie neřeší, jaké brýle máte na nose, ale jsou země, kde ano a jelikož se blíží doba, kdy se za teplem, mořem a „dovolenkováním“ bude přesouvat půlka Evropy, není na škodu si říct, že natrefíte-li opravdu na policistu „všetečku“ (nazval bych to jinak, ale nebudeme "zlí"), tak vás prostě za nesprávné brýle tak říkajíc osolí. V Evropské unii musí vaše brýle splňovat normu EN ISO 12312-1. To vám asi nic neřekne. Nicméně je to tak, že brýle v Unii se dělí do kategorií. Do kategorie 0 spadají ty brýle, které pohltí velmi málo světla, jsou tedy „slabé“ a dále platí (laicky řečeno), čím tmavší brýle, tím vyšší kategorie. Kategorie 4 jsou už ale velmi tmavé brýle a právě ty se pro řízení nehodí. V Německu například platí, že máte-li brýle do kategorie 3, jste v pohodě. Pokud vás policie zastaví a vy máte čtyřku, hrozí vám pokuta 10 euro. Pokud máte brýle, které kategorii nemají vůbec vyznačenou, pak to může být klidně i 25 euro a vice.Ve Velké Británii jsou ještě tvrdší. Tam vám hrozí za řízení v nevyhovujících slunečních brýlích pokuta až 5000 liber.

Foto: Pixabay

A jaké brýle tedy nosit při řízení? Ideální jsou ty s polarizačními čočkami, které umí snižovat míru oslnění od reflexních povrchů. Odstín maximálně do kategorie tři. Nedoporučují se ani ty se žlutými skly, neboť některé zkreslují barvy, volte kvalitní skla, která nezkreslují realitu a zaručují jasné vidění. Existují ale i brýle se žlutým zabarvením, které jsou určeny pro jízdu v noci. Ty jsou naopak doporučované - změkčují totiž světla protijedoucích aut a subjektivně rozjasňují okolí. Pozor si dejte i na obroučky. Pokud jsou obzvlášť široké, mohou omezovat vaše periferní vidění. Brýle samozřejmě musí dobře sedět, nepadat vám a neklouzat z nosu. Pokud máte brýle i s vyznačenou evropskou normou, je to ideální stav.

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz