Článek
Oslňující slunce je během řízení pěkně otravné. Co s tím? Někdo prostě jede a mžourá do slunce s přáním, aby to co nejrychleji přešlo. Jiný zuřivě lomcuje se sluneční clonou v autě přesně podle toho, na kterou stranku svítí. A jiní nasadí sluneční brýle, od toho přeci jsou. A opravdu pomáhají. Ovšem pozor. Takové sluneční brýle v autě nejsou jen skvělým pomocníkem. V některých případech vám mohou naopak uškodit. Ne jeden majitel ohořelého vraku by mohl vyprávět. A pokud vyjedete za hranice, jsou země, kde vás při silniční kontrole překvapí policie pokutou. Ne každé sluneční brýle se totiž za volant hodí.

jednoduchým vycvaknutím stínítka a jeho otočením na stranu získáme v případě potřeby stín a ochranu i z boku
To, že hrozí požáry díky odloženým brýlím na palubce, není žádnou fámou. Tyto případy se skutečně stávají. Hasiči, policisté i odborníci na dopravu o podobných případech každoročně informují. Sklo brýlí totiž může v určitém úhlu působit podobně jako lupa. A místo, na které pak přes sklíčko dopadá přímý paprsek světla se může zahřát natolik, až dojde ke vznícení. Následný požár vám nejen že zničí vůz, ale může dojít i ke škodám v okolí, nedej bože i na zdraví a pořádný problém je na světě. Proto vždy při opuštění vozidla schovejte brýle do přihrádky. Obezřetnost se prostě vyplatí.
The sun has been strong but beware this can cause fire ⚠️
— Nottinghamshire Fire and Rescue Service (@nottsfire) May 27, 2023
Earlier we attended a fire caused by sunglasses left on the dashboard.
Make sure you keep reflective objects out of direct sunlight ✅ pic.twitter.com/RFp2TaEFZL
A pak je tu další komplikace, která může nastat. Policejní kontroly. U nás sice běžně policie neřeší, jaké brýle máte na nose, ale jsou země, kde ano a jelikož se blíží doba, kdy se za teplem, mořem a „dovolenkováním“ bude přesouvat půlka Evropy, není na škodu si říct, že natrefíte-li opravdu na policistu „všetečku“ (nazval bych to jinak, ale nebudeme "zlí"), tak vás prostě za nesprávné brýle tak říkajíc osolí. V Evropské unii musí vaše brýle splňovat normu EN ISO 12312-1. To vám asi nic neřekne. Nicméně je to tak, že brýle v Unii se dělí do kategorií. Do kategorie 0 spadají ty brýle, které pohltí velmi málo světla, jsou tedy „slabé“ a dále platí (laicky řečeno), čím tmavší brýle, tím vyšší kategorie. Kategorie 4 jsou už ale velmi tmavé brýle a právě ty se pro řízení nehodí. V Německu například platí, že máte-li brýle do kategorie 3, jste v pohodě. Pokud vás policie zastaví a vy máte čtyřku, hrozí vám pokuta 10 euro. Pokud máte brýle, které kategorii nemají vůbec vyznačenou, pak to může být klidně i 25 euro a vice.Ve Velké Británii jsou ještě tvrdší. Tam vám hrozí za řízení v nevyhovujících slunečních brýlích pokuta až 5000 liber.

A jaké brýle tedy nosit při řízení? Ideální jsou ty s polarizačními čočkami, které umí snižovat míru oslnění od reflexních povrchů. Odstín maximálně do kategorie tři. Nedoporučují se ani ty se žlutými skly, neboť některé zkreslují barvy, volte kvalitní skla, která nezkreslují realitu a zaručují jasné vidění. Existují ale i brýle se žlutým zabarvením, které jsou určeny pro jízdu v noci. Ty jsou naopak doporučované - změkčují totiž světla protijedoucích aut a subjektivně rozjasňují okolí. Pozor si dejte i na obroučky. Pokud jsou obzvlášť široké, mohou omezovat vaše periferní vidění. Brýle samozřejmě musí dobře sedět, nepadat vám a neklouzat z nosu. Pokud máte brýle i s vyznačenou evropskou normou, je to ideální stav.
zdroje Sonnenbrille im Auto: Polizei warnt vor gefährlichem Fehler im Sommer - EFAHRER.com, Sonnenbrille beim Autofahren - Verkehrssicherheit 2025, Sluneční brýle za volantem? Nově hrozí astronomická pokuta 140 000 Kč, Why wearing sunglasses when driving could cost you a £5,000 fine, points on your licence or even a driving ban | The Sun, Jakou zvolit kategorii slunečního filtru při výběru brýlí? - OptikDoDomu.cz