Článek
Giordano Bruno samozřejmě nebyl prvním člověkem, který uhořel na hranici a rozhodně ani posledním. Upálení se používalo prokazatelně už ve starověku. Zmínky o tomto trestu jsou ze Starobabylonské říše v Chammurapiho zákoníku, který patří mezi nejstarší nalezené zákoníky vůbec. Ten trestá upálením ty, kteří si sami s ohněm zahrávají - tedy žháře. O trestu se zmiňuje i bible, používal se i v dalších starověkých civilizacích, od Indie po Řím.
Chamurapiho zákoník je vůbec zajímavé „čtení“. Odsuzuje například dopadené loupežníky rovnou k smrti. Dítě, které si dovolí vztáhnout ruku na svého otce, je potrestáno useknutím pravé ruky. Nebo pokud stavitel neodvede svou práci dobře a dojde k pádu zdi, musí ji na své náklady postavit znovu. Zajímavé je i členění lidí do skupin a souzení podle nich. Pokud jeden občan s plnými právy jinému zlomí kost, bude mu na oplátku také kost zlomena. Ale zlomí-li plnoprávný člověk kost nevolníkovi, potrestán bude jen pokutou. Otrok, který dá facku svému pánovi zase přijde o ucho. Chamurapiho zákoník je vytesán do kamenné stély, která je k vidění ve francouzském muzeu v Louvru.
Z dob antiky se zachovalo mnoho důkazů a pramenů o chování tehdejší společnosti a samozřejmě tedy i o trestech. Proto víme, že způsoby, jak člověka upálit, byly různé a projevovala se naplno lidská představivost. Velmi známá varianta je tak například tzv. Sicilský býk. Jde o dutou mosaznou sochu, do které je odsouzenec zavřen a pod sochou se zapálí oheň. Nejde sice o klasické upálení jako takové, ale do kategorie spadá. Často se také popravy prováděly tak, že se odsouzený nechal obléknout do oděvu, namočeného v hořlavé látce a bylo hotovo. Stačilo škrtnout.
Hranice se též používaly. Jejich největší boom ale přišel se středověkem. Zejména církev si v trestu libovala a tak upalovala obviněné kacíře a čarodějnice o sto šest. Mezi nimi byl právě třeba Giordano Bruno, Jan Hus nebo stovky obětí během řádění inkvizitora Bobliga, známého z filmu Kladivo na čarodějnice. Trest používaly i světské soudy. Většinou byly ukládány za sodomii, žhářství nebo travičství. Postupem času se ale soudnictví v Evropě stávalo lidštějším a od různých bolestivých praktik a trestů upouštělo. Poslední inkvizicí nařízená veřejná poprava upálením na hranici se tak stala v 19. století ve Španělsku. Jiné zdroje uvádí Německo, v roce 1813 zde byli upáleni dva žháři.
![](http://d8-a.sdn.cz/d_8/c_imgrestricted_oW_A/kObgaqJNMnDx7wrlMCSmaFh/1481/fire.jpeg?fl=cro,0,0,996,1280%7Cres,1200,,1%7Cjpg,80,,1)
To ale neznamenalo, že tím skončilo upalování úplně. Ve spojitosti s armádou a válkami bylo prováděno i nadále. A to na všech stranách. Během Velké války upalovali Rusáci zajatce v kotlích parních strojů. Za druhé světové války používali trest nacisté. V šedesátých a sedmdesátých letech popravovala za pomoci ohně thajská armáda komunistické povstalce a dodnes se upálení plamenometem používá v KLDR. A jistě si vzpomenete i na události poměrně nedávné, kdy Islámský stát upálil v kleci jordánského pilota a záznam hrůzného představení pak vydal on-line.
Provedení trestu smrti upálením jsou různá. Od hranice, přes prosté zapálení, po uškvaření člověka pomocí ohně bez přímého zásahu plamenů. I samotné hranice se stavěly různě. Ať už klasicky, jak to známe z filmů o středověku, kdy se postavila hromada dřeva, na které byl kůl a odsouzenec byl přivázán k němu, nebo v podobě různých ohrad, které se postavily kolem odsouzence až do jeho výšky a prázdné prostory zacpaly slámou, a nebo různých boud ze dřeva, do kterých byl odsouzenec jednoduše vhozen. Samozřejmě, lidé byli vždy kreativní, a tak se někdy přidávaly odsouzeným na krk sáčky se střelným prachem, jindy je potírali hořlavinami a někdy se upalovali postupně, tedy přímým plamenem a po částech těla. To bylo rozhodně nejbolestivější.
![](http://d8-a.sdn.cz/d_8/c_imgrestricted_oW_A/kObgaqJNMnD1IUpmxCSmbUC/8bd7/okovy.jpeg?fl=cro,0,0,1106,1280%7Cres,1200,,1%7Cjpg,80,,1)
Jak moc bolí taková smrt? Lidé si mnohdy představují neskutečná muka, která musí upalovaný zažívat. Psychická určitě. U fyzické bolesti jde o způsob, jakým k popravě dochází. Na klasických hranicích totiž člověk v drtivé většině umřel na udušení. To samozřejmě s sebou nese také dost bolesti, odsouzený ještě cítil, jak se mu škvaří nohy a samotné dušení také není nic, co by chtěl člověk postupovat. Přeci jen - horký vzduch doslova spálí dýchací cesty. Nicméně pak rychle upadá do bezvědomí a že jej pohlcují plameny už vlastně nevnímá. Vysvobozením od bolesti je též šok. Vynechme ale tyto možnosti a pojďme k tomu, jak lidské tělo snáší přímý kontakt s ohněm.
Pokud tedy odsouzený nebyl součástí této milosrdnější hranice a neomdlel hned na začátku, čekala ho opravdu šílená bolest. Jen si představte, když se jen trošku spálíte. Většinou jde o popáleniny prvního stupně, které bolí jako čert, ale nemáte puchýř. Ten se dělá u druhého stupně u povrchových popálenin. A to uz je teprve něco, že? A to ještě existují druhého stupně hluboké. A teď si tu bolest představte na celém těle. Pravdou ale je, že o co je ta bolest intenzivnější a jen těžko představitelná, o to rychleji pomine. To se stane ve chvíli, kdy už vám oheň seškvařil kůži a sežehl nervy. Zde už popáleniny přechází přes třetí stupeň, kdy tkáň nekrotizuje, po čtvrtý stupeň, kdy přichází na řadu zuhelnatění. Také se odpařují tekutiny ve vašem těle a kůže se na vás začne jakoby scvrkávat, což vás zadusí. Také dochází ke krvácení, zejména vnitřnímu. Šílená smrt.
![](http://d8-a.sdn.cz/d_8/c_imgrestricted_oW_A/nO1SBfAluiBJE31m2CSmcmI/483e/ohen.jpeg?fl=cro,0,0,1280,960%7Cres,1200,,1%7Cjpg,80,,1)
Naštěstí, jak bylo řečeno, mnoho odsouzených zemřelo udušením dříve, nez uhořeli. Pokud měl odsouzenec štěstí, kat jej předtím podřízl nebo zardousil. Též zmíněné sáčky se střelným prachem sloužily ke zmírnění útrap. I kati byli lidi a jsou známy případy, kdy se snažili utrpení odsouzencům co nejvíce zmírnit.
Zdroje: