Článek
S tímto tvrzením dnes přišlo rádio MDR, které dělalo telefonický rozhovor s Poradenským centrem spotřebitelů. Podle jejich vyjádření je třeba dodržovat předpisy prodejen a případné pokyny pro zákazníky. Až do zaplacení je daný sprej nebo přípravek či produkt majetkem obchodníka a pokud nedodržíte nasledujci kroky, může být vaše snaha o přivonění kvalifikována jako krádež nebo poškození výrobku, s povinností si jej koupit. Jak je to tedy správně?

V ideálním případě nabízejí obchody testery. Ať už jde o flakónky s parfémy, nebo v některých případech otevřená balení různých kosmetických a hygienických přípravků. V tomto případě můžete očichávat do aleluja. Co ale dělat tehdy, když testovací výrobky k dispozici nejsou a vy prostě musíte vědět předem, jak ten sprchový gel voní? Základní pravidlo zní: Řešte to s obsluhou. S prodávajícím personálem. Ten buď doplní testery, nebo vám najde řešení, jak si přivonět. Pokud se rozhodnete zkoušet vůně na vlastní pěst, nemusí se vám to vůbec vyplatit.

Pokud totiž začnete stříkat kolem sebe parfémy nebo na sebe lít vodu po holení, výrobek už vlastně používáte a každým použitím z něj něco málo zmizí. Pokud si pak výrobek nekoupíte, je to podobné, jako kdybyste u regálu snědli část čokolády a nechali ji tam. V konečném důsledku se jedná o krádež. Stejně tak se nesmí bez svolení obsluhujícího personálu rozbalovat zboží, které je buď zapečetěné, zafoliované nebo jinak zabalené. Tedy opět, pokud si jej nehodláte koupit. U šamponů, kondicionérů a podobného zboží, si můžete přivonět, pokud u toho neporušíte obal a zároveň nesmí dojít k úbytku obsahu. Tedy, jestli obal zmáčknete moc a pár kapek vylijete, podle spotřebitelského centra jde opět o krádež.

Tato pravidla platí v Německu. Jelikož ale mnoho českých občanů do Německa nakupovat jezdí (a vlastně, obdobná doporučení můžeme aplikovat i na český trh, protože jistá nákupní slušnost by měla platit i u nás), nezapomínejte na základní pravidlo. Pokud chcete cokoliv vyzkoušet či otevřít, vždy si vyžádejte pomoc, svolení či radu prodávajících. Od toho tam jsou. Předejdete tak případným problémům. A jako všude platí - vše je o lidech. Takže zatímco vám to může v jednom obchodě stokrát projít, stačí jeden den, kdy se prodavačka špatně vyspí a rozhodne se být nekompromisní a zbytečný konflikt je na světě.
Vysíláno na MDR Sachsen 15.04.2025