Hlavní obsah
Práce a vzdělání

Historie a vývoj mezd pedagogů: Od chlívků k moderním platům

Médium.cz je otevřená blogovací platforma, kde mohou lidé svobodně publikovat své texty. Nejde o postoje Seznam.cz ani žádné z jeho redakcí.

Foto: Pexels

Vývoj mezd pedagogů v České republice odráží proměny společenského postavení učitelů a jejich pracovních podmínek od počátků povinné školní docházky až po současnost.

Článek

Odměňování pedagogů bylo od počátků povinné školní docházky až po současnost nejen zrcadlem společenského postavení učitelů, ale také odrazem vývoje vzdělávacího systému a ekonomických podmínek dané doby.

Jak se měnily požadavky na vzdělání, rostly i nároky na práci učitelů, což ovlivnilo i jejich platy. V počátcích učitelé často žili na hranici chudoby. Zlom přinesl až říšský školský zákon z roku 1869, který stanovil peněžní platy a zrovnoprávnil učitele bez ohledu na pohlaví.

Jak to bylo na začátku

V počátcích povinné školní docházky bylo odměňování pedagogů velmi špatné, podobně jako úroveň tehdejších škol. Učitelé byli odměňováni tím, co dostali od rodičů svých žáků, nebo tím, co si sami vykoledovali.

Běžné bylo, že učitelé obstarávali kostelnické služby a byli závislí na faráři. Pro obživu chovali domácí zvířata a obdělávali pole. Například v 19. století bylo pro učitele překvapivé, pokud u nové školy nebyl chlívek pro chov prasat.

Do roku 1785 dostávali učitelé odměny pouze v naturáliích. V roce 1785 byla zavedena tzv. kongrua, která nařizovala dávat učitelům část platu v penězích. Učitelé museli platit své pomocníky, často své syny, kteří je zastupovali.

Kvůli špatným ekonomickým podmínkám si učitelé museli stále vydělávat i jinak, například hraním na pohřbech, svatbách a v hospodách. Toto bylo zrušeno v roce 1805 kvůli nárůstu alkoholismu mezi učiteli.

V první polovině 19. století došlo k dalším změnám. Obce převzaly vybírání školného a koledování, což mělo učitelům zvýšit autoritu. Přesto často žili v bídě, což vedlo k přísným pravidlům, jako byl zákaz sňatku pro učitelské pomocníky bez dostatečného finančního zabezpečení. Jedním z kritiků finanční situace pedagogů byl Karel Havlíček Borovský.

Situace v druhé polovině 19. století

Hlavní změnu přinesl Hasnerův školský zákon z roku 1869, který stanovoval, že učitelé mají dostávat pouze peněžní plat. Ten se odvíjel od velikosti obce, přičemž větší obce nabízely vyšší platy.

Učitelé na gymnáziích, kteří měli univerzitní vzdělání, byli odměňováni jako státní úředníci a měli vyšší platy. Navíc jim zakázáno brát peníze za soukromé hodiny a služby v kostele. V roce 1875 došlo k dalšímu zvýšení platů a k zrovnoprávnění platů mužů a žen, přičemž učitelky musely dodržovat celibát.

Na konci 19. století se učitelé začali sdružovat do spolků, kde požadovali zvýšení mezd a poukazovali na náročnost své práce. Povolání učitele se stalo lépe placeným a učitelé získali existenční jistotu a nárok na státní penzi.

Odměňování ve 20. století

Na počátku 20. století byly platy učitelů diferencovány podle typu školy. Po první světové válce se situace zlepšila a zavádělo se tabulkové zařazení platů podle vzdělání a praxe. Během druhé světové války a komunistického režimu byly učitelské platy nízké kvůli podceňování vzdělanosti.

Po roce 1950 se učitelé rozdělovali do platových tříd a platy se zvyšovaly po pěti letech. V roce 1956 vznikly nové skupiny učitelů podle ročníku třídy a kvalifikace. Během 80. let se zrychlil platový postup mladých učitelů, ale starší učitelé měli omezené možnosti si polepšit.

V roce 1992 byl přijat nový zákon č. 1/1992 Sb., který upravoval systém odměňování pedagogů. Tento zákon stanovil jasný a přehledný platový systém a ustanovil platové tarify na základě pracovní činnosti a praxe. Dále upravoval nároky na příplatky a odměny. Tento zákon byl v roce 2003 nahrazen zákonem č. 330/2003 Sb., který zavedl šestnáctitřídní platový model a přinesl významné změny v odměňování učitelů dle jejich kvalifikace a náročnosti práce.

Současná platová situace

Navzdory zlepšením zavedeným v předchozích letech se však otázka odměňování učitelů nadále potýká s řadou problémů. Platy pedagogů jsou často považovány za nedostatečné vzhledem k náročnosti jejich práce a společenské odpovědnosti. V posledních letech se mnozí učitelé a jejich zástupci snaží vyjednávat o zvýšení platů, což vedlo k několika protestům a stávek.

V roce 2017 vláda schválila postupné zvyšování platů učitelů s cílem dosáhnout průměrného platu ve výši 130 % průměrné mzdy v České republice do roku 2021. Tento krok byl vnímán jako nutný pro přilákání nových kvalifikovaných učitelů do školství a pro udržení stávajících pedagogů. V roce 2021 však platy učitelů stále nedosahovaly zamýšlené úrovně, což vyvolalo další diskuse a tlak na vládu.

S rostoucími požadavky na kvalitu vzdělávání se také zvyšují nároky na učitele. Moderní technologie, inkluzivní vzdělávání a individuální přístup ke každému žákovi představují pro učitele nové výzvy, které vyžadují nejen více času, ale i další vzdělávání a přípravu.

Budoucnost odměňování učitelů

Do budoucna se očekává, že se diskuse o odměňování pedagogů nezastaví. Je nutné zajistit, aby platy učitelů byly nejen spravedlivé, ale také dostatečně atraktivní, aby učitelské povolání přitáhlo a udrželo talentované jedince. Důležitým faktorem bude také zajištění dostatečných finančních prostředků ze státního rozpočtu a efektivní alokace těchto prostředků do školství.

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz