Článek
Poměrně specifickým úskalím, s nímž se spotřebitelé obracejí na Český telekomunikační úřad, je otázka zpoplatnění informační služby, která je poskytována na telefonní lince 1188. Jejím provozovatelem je společnost Conectart a.s. Jedná se o linku, prostřednictvím které jsou nabízeny informační a asistenční služby. Ty vás ale mohou v případě nepozornosti vyjít značně draho.
V tomto případě se nejedná o poskytování služeb elektronických komunikací ve smyslu zákonné definice, nýbrž jde o poskytování služeb obsahu, tedy o nabízení příslušných informací, kontaktů, rad a podobně. S tím pak souvisí i zpoplatnění hovoru na danou linku. To je účtováno výrazně vyšší sazbou než běžné volání. Konkrétní částka je uvedena v ceníku jednotlivých operátorů, včetně způsobu účtování dané ceny. Třeba u společnosti Vodafone je to aktuálně 42,90 korun, u O2 40 korun a u T-Mobile 33,90 korun, vše za jednu minutu volání včetně DPH.
Abyste se vyhnuli neúměrně vysokému vyúčtování za tuto službu, buďte obezřetní při jejím využívání. Především pamatujte na to, že necháte-li se přepojit operátorem dané linky na požadované telefonní číslo, je hovor na toto vyžádané číslo účtován cenou volání na linku 1188, nikoli vaším běžným tarifem.
Jak již bylo uvedeno, popsaná služba není službou elektronických komunikací, případnou reklamaci vyúčtování ceny za tuto službu je proto potřeba uplatnit přímo u provozovatele linky 1188. Nikoliv u jednotlivých operátorů, kteří pouze umožňují využití této služby prostřednictvím svých sítí. Podrobnosti týkající se uplatnění reklamace lze nalézt v obchodních podmínkách linky 1188.
Navíc řešení sporů týkajících se vyúčtování cen za tuto službu není v kompetenci Českého telekomunikačního úřadu. Věcně příslušnými jsou pouze obecné soudy.
Na tuto problematiku upozornil Český telekomunikační úřad ve své monitorovací zprávě vydané v listopadu roku 2023.