Článek
Před nedávnem o takovém případu, byť se šťastnějším koncem, informovala pardubická městská policie. Šest tisíc korun totiž inkasoval podomní zámečník od 72leté ženy za výměnu zámku dveří. Vystrašil ji historkami o vloupání. Zámečník si o částku řekl, přestože mu žena sdělila, že nebude mít na jídlo.
Nejde však o nic nového
Nenechte se ukolébat tím, že se jedná o něco výjimečného či nahodilého. Již před několika lety o desítkách případů oklamaných zákazníků, tehdy společností Groziskon, informovala největší česká spotřebitelská organizace dTest. Pár takových případů si můžete přečíst na webových stránkách její služby pro smírné řešení sporů VašeStížnosti.cz. Pracovníci společnosti Groziskon tehdy také vystupovali jako zámečníci, chodili ve dvojici dům od domu a hledali převážně starší lidi, kteří by je pustili do vchodu a hlavně k sobě domů. Aby zaskočeného seniora dotlačili k výměně stávajícího zámku za nový, údajně bezpečnější, přicházeli s historkou právě vykradeného bytu v sousedství. Svoji lest podporovali nezvaní zámečníci i příběhem o tom, že u toho byla policie a že oslovení museli zahlédnout policejní vozy.
Pustíte-li se do hovoru, můžete přijít o hodně peněz
Jak aktuální, tak dřívější případy nemají společný jen průběh oklamání, ale i nejistotu ohledně peněz. Vystrašení lidé, kteří podomním zámečníkům uvěří, svolí k okamžité výměně vložky zámku u vchodových dveří do bytu. Cenu se však dozvědí až následně. Nezvaní zámečníci chtějí za stejné služby pokaždé jinou částku. Senioři platí i deset tisíc korun v hotovosti hned na ruku. A je naprosto jedno, zda jsou přitom upozorňováni, že si to mohou rozmyslet a dostanou své peníze zpět. Ti, kteří by se rozhodli od smlouvy odstoupit, však záhy zjistí, že své peníze už nejspíš neuvidí.
A co na to zákon
V těchto situacích se jedná o ukázkový příklad klamavé a agresivní praktiky s cílem ovlivnit chování a rozhodování spotřebitelů. Pokud se stanete „obětí“ nekalé obchodní praktiky, zákon vám umožňuje odstoupit od smlouvy ve lhůtě 90 dnů od jejího uzavření (§ 5d zákona o ochraně spotřebitele). Zde ovšem často platí, že co „peklo“ schvátí, už nikdy nenavrátí.
Jelikož společnosti či osoby neporušují jen zákon o ochraně spotřebitele, ale i další právní předpisy chránící spotřebitele, můžete se také obrátit s podnětem na Českou obchodní inspekci.
Co dělat, pokud se dostanete do podobné situace
Případnou výměnu zámku pečlivě zvažte, předem si porovnejte ceny zámků dostupných na našem trhu a rozhodně se nenechte vmanévrovat do smlouvy osobou, která vám zazvoní u dveří. Nečekanou a vámi neobjednanou výměnu zámku odmítněte zvlášť v situaci, kdy ji máte zaplatit sami. Je-li ve vašem městě či obci zakázaný podomní či pochůzkový prodej, informujte místní policii o tom, že byty ve vašem domě obchází podomní prodejce.
A dobrá rada na závěr. Jak se zachovat, když vám podomní prodeje nabídne bezpečnostní vložku zámku dveří?
1) Vyhněte se jim. Neotevírejte jim, neposlouchejte je, nemluvte s nimi. Nejlepší je nevstupovat s nimi vůbec do kontaktu.
2) Nevěřte báchorkám o vykradených sousedech. Aby vás dotlačili k výměně stávajícího zámku za nový, přichází prodejci s historkou o právě vykradeném bytu v sousedství. Svoji lest podporují příběhem o tom, že jste museli zahlédnout policejní vozy.
3) Opakujte „ne“. Nejčastějším důvodem, proč lidé naletí a nechají se zviklat, je zvědavost. Je-li prodejce neodbytný a jde za vámi (na ulici k domu, po chodbě), říkejte „ne“, „nemám zájem“ a hlavně se nezastavujte.
4) Nic nepodepisujte. Nenechte se dotlačit k tomu, abyste svolili k okamžité či pozdější výměně zámku u vchodových dveří do bytu. Nepodepisujte žádné smlouvy, objednávky ani pouhá potvrzení o návštěvě.
5) Neplaťte za to, co nechcete. Podomní prodejci požadují za obyčejný zámek i několik tisíc korun. Pokud jim peníze dáte na ruku, už je nejspíš nikdy neuvidíte.
A pamatujte! I když vy odoláte, můžete včasným přivoláním policisty či strážníka pomoci jinému sousedovi vyhnout se nechtěnému nákupu.