Hlavní obsah
Finance

Opatrně u služeb hrazených skrze prémiové SMS zprávy, mohou vás vyjít velmi draze

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Foto: Fotolia

Abyste se vyvarovali nechtěné aktivace prémiových služeb, lze u operátora zablokovat prémiové SMS zprávy. To ale dopadá na všechny prémiové služby. Nelze si zvolit určitý druh služeb, jejichž hrazení skrze prémiové SMS zprávy si přejete ponechat.

Nedávno Český telekomunikační úřad upozornil, že se zabývá rostoucím počtem stížností na prémiové služby, spočívající například v prodeji jízdenek či poskytnutí konkrétního obsahu. A které jsou hrazeny prostřednictvím prémiových SMS zpráv. Oč jde?

Článek

Podle Českého telekomunikačního úřadu si zákazníci, kterým tyto prémiové služby často způsobují nečekané a vysoké náklady, opakovaně stěžují na to, že si je neobjednávali či že nebyli informováni o jejich objednání nebo aktivaci. Stížnosti však směřují i na nedostatečnou kvalitu obsahu poskytovaného v rámci těchto služeb. Existuje ale několik rad i užitečných nástrojů, jak se bránit nežádoucí aktivaci takovýchto prémiových služeb a jak reklamovat jejich nevyhovující poskytování.

O jaké služby se jedná

Narazit můžete na mnohé služby, které jsou hrazeny prostřednictvím SMS zpráv s vyšším zpoplatněním neboli takzvaných prémiových SMS zpráv či též Premium SMS. Jde o široké spektrum služeb, například o prodej dopravních jízdenek, placení parkovacích poplatků či třeba poskytnutí jednorázového hesla pro potřeby přihlašování (třeba k datovým schránkám, byť v kombinaci s opakovaně použitelným heslem).

Dále jde o různé „obsahové“ služby, jako například informace o počasí, aktuální zpravodajství, návody a doporučení, obsah jen pro dospělé, které jsou prostřednictvím SMS zpráv s vyšším zpoplatněním (prémiových SMS zpráv) také přímo poskytovány. Jinak řečeno, objednaný obsah je těmito SMS zprávami i doručován.

Jenže není služba jako služba

Kvůli způsobu své úhrady (skrze prémiové SMS zprávy) se tyto služby obecně označují jako prémiové služby. Někdy bohužel nesprávně jako „prémiové SMS služby“, což stírá rozdíl mezi samotnou (prémiovou) službou a způsobem její úhrady (skrze prémiové SMS zprávy). A to může vést až k chybnému postupu toho, kdo není s prémiovou službou spokojen a chce ji reklamovat.

Zásadní rozdíl totiž spočívá v tom, že přenos prémiových SMS zpráv, sloužících jako platební nástroj, je službou elektronických komunikací, zatímco samotná prémiová služba (například dopravní jízdenka či určitý obsah) službou elektronických komunikací není. V případě reklamace prémiové služby je proto nutné se obrátit na jejího poskytovatele. Tím zpravidla není operátor, který je na základě dohod s jinými podnikateli pouze zprostředkovatelem možnosti hradit prémiové služby (prostřednictvím prémiových SMS zpráv), a případně je skrze prémiové SMS zprávy také objednávat či přenášet obsah poskytovaný v rámci těchto služeb.

Kde a jak reklamovat prémiovou službu

Pro získání více informací týkajících se poskytovatelů prémiových služeb lze využít webových stránek www.platmobilem.cz, které jsou provozovány Asociací poskytovatelů mobilních sítí. Zde lze zadáním telefonního čísla získat kontakt na poskytovatele příslušné prémiové služby, zjistit jeho identitu, využít rad pro bezpečné využívání prémiových služeb a reklamaci takových služeb. K usnadnění reklamačního procesu poslouží nespokojeným zákazníkům tento formulář pro uplatnění reklamace prémiových služeb, včetně potřebného návodu, jak v takovém případě postupovat.

A co dělat, když s reklamací prémiové služby neuspějete

Významný rozdíl je také v dalším postupu v případě neúspěšné reklamace prémiové služby. Vzhledem k tomu, že se nejedná o reklamaci služeb elektronických komunikací ve smyslu zákona o elektronických komunikacích, nelze v případě neúspěchu v reklamačním řízení uplatnit proti tomuto výsledku námitku k Českému telekomunikačnímu úřadu. Neboť ten není oprávněn posuzovat spor ohledně skutečnosti, zda byla daná služba aktivována či nikoliv, zda byla poskytnuta v dostatečné kvalitě a podobně. Vzhledem ke svým zákonným kompetencím může tento úřad posuzovat pouze skutečnost, zda byla prémiová SMS zpráva hradící či přímo doručující prémiovou službu skutečně zaslána či nikoliv. Tedy zda byla tato služba elektronických komunikací řádně poskytnuta a její naúčtování je důvodné. V případě zamítnutí uplatněné reklamace prémiové služby se lze obrátit s žalobou na soud.

A dobrá rada na závěr

Abyste se vyvarovali možné nechtěné aktivace prémiových služeb, lze požádat operátora o blokaci prémiových SMS zpráv. To pak ale dopadá na všechny prémiové služby. Nelze si tedy zvolit kupříkladu určitý druh prémiových služeb, jejichž hrazení a mnohdy i objednání (skrze prémiové SMS zprávy) si přejete ponechat.

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Reklama

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz