Hlavní obsah
Lidé a společnost

Ladislav Boháč: jeden z nejslavnějších milovníků první republiky a také oddaný služebník režimu

Foto: David Sedlecký, Volné dílo, Wikimedia Commons

Elegantní milovník z prvorepublikových filmů, charakterní herec i ředitel Národního divadla. Ladislav Boháč byl umělcem mnoha tváří, jehož osud však neformovalo jen jeviště, ale především dramatické dějiny 20. století.

Článek

Narodil se roku 1907 do vzdělané rodiny na slováckém venkově. Otec, uznávaný profesor a statistik, v něm viděl budoucího právníka. On sám ale už na pražském gymnáziu v Křemencově ulici propadl kouzlu divadla.

Spolužáky mu byli Jiří Voskovec či Miloš Nedbal a pod vedením profesora Milana Svobody poprvé stál na jevišti. Právě Svoboda mu doporučil hereckou dráhu a mladý Ladislav se rozhodl neposlechnout otcovu vůli – práva i konzervatoř nakonec nechal být a dal přednost praxi před teorií.

Ve dvaceti odešel hrát - pohyboval na tehdejších pražských avantgardních scénách, jako bylo Osvobozené divadlo či Gamzovo Umělecké studio. A už v roce 1929 už nastoupil do souboru Národního divadla.

Na prknech Zlaté kapličky okamžitě zaujal svým zjevem i hlasem. Statný mladík s podmanivou dikcí se nejprve uplatnil jako milovník – Romeo, Marcus Antonius, Radúz. Jeho výkon v Goethově Faustovi okouzlil kritiku natolik, že ho označila za jednoho z nejlepších Faustů v historii českého divadla.

Stejně rychle si Boháče oblíbili i filmaři. „Když se tento vážný a jemný herec usměje, je to, jako by se usmála česká země, jako by hýbl lehký vítr obilními klasy. Jeho úsměv je vážný a zádumčivý a v koutku jeho rtů a v zornicích jeho očí probleskuje co chvíli tvrdá a krutá vášeň,“ psal dobový magazín Kinorevue v dobách Boháčovy největší slávy.

Kamera ho milovala – a publikum také. V roce 1937 se objevil v devíti filmech, zamilované hrdiny ztvárňoval s lehkostí a stal se jednou z nejzářivějších hvězd stříbrného plátna té doby. Učaroval divákům jako okouzlující básník Karel Hynek Mácha či šarmantní profesor francouzštiny v komedii Škola základ život v roce 1938.

Za elegantní fasádou jako by se ale skrývala určitá uzavřenost. Ať nosil před kamerou prvorepublikový oblek nebo montérky budovatele, vždy z něj vyzařovala zvláštní aura tajemné uzavřenosti. Možná právě proto dokázal zahrát milovníky stejně přesvědčivě jako vnitřně rozervané duše. Na vrcholu popularity ho zastihla těžká zkouška – nacistická okupace.

Během protektorátu nepřestal filmovat ani hrát divadlo. Pečlivě si ale volil role; vyhýbal se plytkým veselohrám a vystupoval spíše v dramatech a kvalitních adaptacích. Oproti některým kolegům se po válce nemusel zodpovídat z kolaborace – nebyl obviněn z provinění proti národní cti, jak zněla tehdejší obžaloba pro umělce zapletené s nacistickou propagandou.

Přesto měl jeho poválečný start nejistý. Dobře věděl, že svou největší slávu zažil v dobách okupace, a s osvobozením jako by přišel čas zaškatulkovat milovnické role do minulosti.

Po roce 1945 už elegáni s dokonalými způsoby přestali být žádaní. Ladislav Boháč se během následujících let vyvlékl z této škatulky – a vrhl se do charakterových rolí. Historické velkofilmy i budovatelské příběhy potřebovaly hrdiny. Boháč tak později na plátně ztělesnil třeba husitského kazatele Jakoubka ze Stříbra či neústupného odboráře ve filmu Siréna.

Diváci si ale možná nejvíce zapamatovali, jak věrohodně dokázal odhodit svůj dřívější půvab a stát se bezohledným ředitelem Kubátem v dramatě Kariéra. Tím jako by předznamenal vlastní další osud. Z charizmatického milovníka se pomalu stávala autoritativní postava. Na počátku kariéry hrával mladé, inteligentní muže plné života, na jejím konci neživotné figury řídících pracovníků a stranických funkcionářů – to byl Boháčův filmový osud.

Více než film ho po válce přitahovalo divadlo – a politika. Od mládí tíhl k levici a události roku 1945 v něm probudily přesvědčení, že spravedlnost musí zvítězit i mimo jeviště. V únoru 1948 mu bylo čerstvých čtyřicet let. Plně oddaný komunistickým myšlenkám připojil svůj podpis pod provolání levicové inteligence s bojovným názvem Kupředu, zpátky ni krok!

Stal se jedním z jejích hlasatelů: s vážnou tváří recitoval na veřejných shromážděních budovatelské projevy a manifesty. Krátce poté už stál na vrcholu nové mocenské pyramidy české kultury – v září 1949 byl jmenován prvním poválečným ředitelem Národního divadla. Jeho jméno najednou figurovalo vedle rudých stranických špiček.

V období politických procesů padesátých let vedl „Zlatou kapličku“ pevnou rukou čtyři sezóny. Sám později vzpomínal, že se snažil udržet na scéně klasická díla i modernu; kritici mu přiznávali zásadovost v prosazování všech žánrů.

Přesto mnohdy musel ohnout umělecký vkus podle diktátu doby. Osobně však za svou loajalitu sklízel pocty – v roce 1953 obdržel Řád práce a o pět let později titul Zasloužilého umělce.

Jeho soukromý život jako by probíhal v jiném tempu než dramatické dějiny kolem. První manželství s Taťánou, vnučkou slavného básníka (Vítězslava Hálka), se rozpadlo ještě před válkou. Role galantního svůdce mu sice získala zástupy obdivovatelek, on sám ale vždy působil zdrženlivě. Oženil se podruhé až po válce.

S herečkou Hanou Porgesovou po boku zestárl – spojovalo je divadlo i vzájemná úcta. Zatímco v práci se Boháč bezvýhradně klaněl nové ideologii, doma udržoval tradice z dětství. Každou neděli hrál na housle milované Dvořákovy Biblické písně a vzpomínal na dětství v evangelické rodině.

Možná tehdy myslel na svého otce, kterého komunistický režim donutil odejít z univerzity kvůli jeho víře. Podobné úvahy si ale nechával pro sebe. Navenek byl Ladislav Boháč dál vzorným stranickým umělcem.

Na sklonku 60. let se přece jen ještě jednou nadechl k odvážné změně. Pod vlivem celospolečenského tání se roku 1967 rozhodl opustit stálé angažmá v Národním divadle a odejít na „neplacenou dovolenou“. Ve skutečnosti zamířil do nového experimentálního Divadla Za branou, které založil režisér Otomar Krejča.

Tam konečně znovu pocítil tvůrčí svobodu. Zahrál si v avantgardních inscenacích Čechova i Nestroye; mladí kolegové ho respektovali jako hereckou legendu. Novou energii v jeho herectví představovala činnost v Divadle Za branou, vzpomínali později kritici. Jenže svobodomyslné divadlo nemělo dlouhého trvání. Po sovětské invazi režim otočil kormidlem zpět k totalitě a Krejčův soubor se stal trnem v oku normalizátorů.

V roce 1972 úřady Divadlo Za branou bez milosti zavřely. Šestašedesátiletý Boháč stál toho dne na jevišti, když zaznělo poslední představení. Světla zhasla – a on pochopil, že jedna éra končí. Pokorně se vrátil do kamenné budovy Národního divadla, kde dohrál několik posledních rolí. V roce 1974 odešel oficiálně do důchodu.

Svého přesvědčení z osudového února 1948 se však nikdy nevzdal. Zůstal věrný své straně i přes všechny následné deziluze. V lednu 1977 vcházel pomalým krokem do divadla, kde se shromáždily stovky jeho vrstevníků – umělců, které si režim svolal, aby veřejně odsoudili nově vzniklou Chartu 77. 

Jednalo se o akci později zvanou Anticharta. Ladislav Boháč patřil mezi první, kteří ochotně připojili své jméno. Zemřel 4. července 1978.

Zdroje:

https://cs.wikipedia.org/wiki/Ladislav_Boh%C3%A1%C4%8D

https://www.super.cz/clanek/celebrity-ucitel-francouzstiny-z-filmu-skola-zaklad-zivota-byl-sexy-chlap-po-kterem-sly-zenske-jak-vosy-po-limonade-mely-smulu-1198355

https://www.super.cz/clanek/celebrity-idealni-predstavitel-milovniku-mel-za-partnerky-filmove-divy-i-vnucku-slavneho-basnika-867673

https://www.idnes.cz/zpravy/revue/spolecnost/ladislav-bohac-herec-narodni-divadlo-film.A230627_162741_lidicky_kori

https://www.csfd.cz/tvurce/2025-ladislav-bohac/biografie/

https://www.osobnosti.cz/ladislav-bohac.php

https://encyklopedie.idu.cz/index.php?option=com_content&view=article&id=3571:bohac-ladislav&Itemid=111&lang=cs

https://biography.hiu.cas.cz/wiki/BOH%C3%81%C4%8C_Ladislav_1907%E2%80%931978

https://www.cojeco.cz/ladislav-bohac

https://www.kinobox.cz/osobnosti/18112-ladislav-bohac

https://www.blesk.cz/clanek/celebrity-ceske-celebrity/443674/pred-40-lety-rezim-zneuzil-predni-umelce-proti-charte-77-podepsali-a-stydeli-se.html

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Související témata:

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz