Článek
V tomto článku se zaměřím na slovní hry, které s dětmi doma hrajeme. Některé jsou obecně známé, některé jsem si vymyslela.
1. Koukám se koukám a vidím něco…
Jedná se o oblíbenou hru hrdinů seriálu Bing, který naše děti v určitém věku naprosto zbožňovaly. Není proto s podivem, že ji chtěly hrát také, když se při ní tak strašně moc baví Bing, Sula, Pando i Coco.
Byť já osobně nedokážu pochopit, co na ní přijde našim dětem tak zábavné, je to stále jejich oblíbená hra. Nejspíš je potřeba být malým dítětem, aby tuto hru člověk dokázal ocenit. Výhodou této hry je však to, že je velmi snadná a zvládnou ji i starší batolata.
Princip hry je naprosto snadný. Jeden z hráčů se rozhlédne kolem sebe a řekne: „Koukám se a koukám a vidím něco zeleného“ a ostatní hráči hádají, co by to tak mohlo být. Nevadí, že je kolem těch zelených věcí více. Pokud měl ten, kdo tuto větu pronášel, na mysli zelenou tkaničku od bot, je správnou odpovědí tkanička od bot, i kdybyste se nacházeli zrovna v lese, kde je zelené téměř vše.
Co hra rozvíjí: všímavost, znalost barev
Obměna č. 1: „Koukám se a koukám a vidím něco špičatého/kulatého/hranatého/hebkého/ledového/pruhovaného…“
Obměna č. 2: „Koukám se a koukám a vidím něco na pití/na stavbu domu/na kreslení obrázků…“
Obměna č. 3: „Koukám se a koukám a vidím něco, co začíná na písmeno -a-.“
Obměna č. 4: Vyhledávání v obrázkové knížce - hraje se stejně a je možné použít všechny obměny. Jen místo po okolí koukáte do knížky.
Anketa
2. Řekni stop
Hra, kterou jsem si vymyslela pro nácvik soustředění. Ten, kdo začíná, určí slovo, u kterého mají ostatní říct stop. Následně začne vyjmenovávat různá jiná slova, mezi něž pak vloží ono určené slovo. Ten, kdo řekne stop jako první, určuje nové slovo a začíná vyjmenovávat svou řadu slov.
Co hra rozvíjí: soustředění, pohotovost, paměť
Tip: Přečtěte si společně příběh (nebo učivo) v knížce a používejte slova vztahující se k tomuto příběhu.
Obměna č. 1: Můžete procvičovat učivo do školy, např. říkat stop, pokud uslyším sloveso, podstatné jméno rodu mužského neživotného, přídavné jméno skloňující se podle vzoru jarní, název poloostrova, násobek pěti atd.
Obměna č. 2: Můžete si zkusit zahrát v cizím jazyku a upevnit si tak v něm slovní zásobu.
3. Hádanky
Už ani nevím, jak došlo k tomu, že si syn oblíbil tuto hru, jen vím, že ji měl rád už jako batole a že ji hrál už v době, kdy jeho vyjadřovací schopnosti byly téměř na bodu mrazu, takže naše původní podoba této hry byla opravdu svérázná. Princip hry je opět jednoduchý. Jeden člověk popisuje určitou věc a ostatní se snaží přijít na to, co touto popisovanou věcí je.
Příklad: „Je to barevné a můžeš si to koupit i sám vyrobit. Na ocásku má většinou mašličky. Pojí se s podzimem, ale hrát si s ním můžeš i jindy. Co k hraní ale opravdu potřebuješ, tak to je vítr. Bez něj to nepůjde.“
Pozor, děti bývají občas velmi vynalézavé, takže vám mohou položit i takové hádanky jako je tato: „Je to ledové a má to červenou, zelenou a modrou barvu. Co je to?“
Co hra rozvíjí: vyjadřovací schopnosti, soustředění, kreativitu, paměť - tato hra je podle mne skvělá příprava na ústní zkoušení, na písemné otázky vyžadující širší odpověď a na prezentace
Tip: Potřebujete trénovat logopedii, ale vaše dítě je už klasickým procvičováním neskutečně otrávené (jako to mé) a nespolupracuje? Zkuste mu dávat takové hádanky, aby odpověď obsahovala takovou hlásku, kterou dítě zrovna procvičuje. U nás to velmi pomáhalo.
4. Co mají stejné?
Tato hra je už maličko složitější. Jeden z hráčů vyjmenuje tři až pět věcí a zeptá se ostatních, co mají tyto věci společného. Správných odpovědí je více, záleží na kreativitě a na schopnosti si danou odpověď obhájit. Ten, kdo otázku zadává by však měl mít připravenou nějakou odpověď pro případ, že by nikoho nic nenapadlo. Ten, kdo dokáže jako první smysluplně odpovědět, zadává v následujícím kole svou otázku.
Příklad č 1: „Co mají společného pánev, hrnec, talíř a hrnek?“ možné odpovědi: „všechno je to nádobí“, „patří do kuchyně“, „jejich spodní část je kruh“, „mají část, do které se něco dává a část, za kterou se drží“, „(zrovna teď) jsou špinavé“
Příklad č. 2: „Co mají společného žába, člověk a klokan?“ možné odpovědi: „jsou to živé bytosti“, „mají oči“, „umí skákat“, „žijí v Austrálii“
Co hra rozvíjí: kreativitu, logiku, paměť, vyjadřovací schopnosti
5. Kdo první uvidí
Tato se hra se hodí do auta, obzvlášť v okamžiku, kdy začínáte přemýšlet o tom, jestli máte pokračovat dál v jízdě nebo se místo toho vrhnout na děti a zkusit je nějakým brutálním způsobem umlčet (ti, kteří mají více malých dětí a jezdí na dovolenou autem, jistě vědí, o čem mluvím). V tuto chvíli vyzývám děti, aby se pořádně mlčky dívaly kolem sebe, dokud neuvidí např. vlajku země, do které cestujeme, moře, tunel, řeku… cokoli, záleží na tom, kam jedete a co je poblíž.
Co hra rozvíjí: účinky léků na bolest hlavy, pozornost, soustředění, zeměpisné znalosti
Tip: Pokud se děti na hru nechytají a vy už opravdu potřebujete ukončit ten jejich příšerný jekot, zkuste jim nabídnout soutěžit o odměnu. Kdo první uvidí požadované, dostane nějakou mlsku. A nebo např. může vybrat restauraci, může si zabrat postel jako první nebo si může vybrat program pro první den dovolené.
P. S. Pokud by vás zajímala odpověď na otázku, co je onou ledovou a barevnou věcí, vězte, že se nejedná o nějaké exotické zvíře ani o žádnou novinku na trhu hraček, odpovědí je úplně obyčejný, leč na jmenované barvy obarvený, led.