Článek
Kniha je určena především pro rozvoj řeči, já ji ale kupovala pro rozvoj paměti, se kterou měl syn poněkud problémy a bylo nám doporučeno číst krátké příběhy a následně mu pokládat otázky, ze kterých zjistíme, co vše si ze čtení pamatuje. Naneštěstí se však ukázalo, že jsem jednak neschopná vymyslet dostatečné množství vhodných otázek. Ale hlavně pak to, že nejsem schopná se zároveň soustředit na hlasité čtení a zároveň pořádně vnímat, co že to vlastně čtu. Mé „dys poruchy“ se holt zase jednou rozhodly, že mě trochu potrápí. Takže jsem byla ráda, když jsem našla pomocníka, který tohle alespoň z části vyřeší za mne. V této knize totiž po každé pohádce následuje deset i více otázek, které se týkají právě přečteného textu. A také několik obrázků, podle kterých může dítě převyprávět pohádku samo. K tomu se ještě ke každé pohádce váží další úkoly, které ale už nejsou společné pro všechny pohádky. Mezi těmito dalšími úkoly najdeme například „popletené obrázky“. To jsou takové obrázky, které se vztahují k některé z pohádek, ale zároveň obsahují i motivy, které do pohádky nepatří, a úkolem dítěte je tyto chybné motivy odhalit. A nebo neúplné básničky, ve kterých dítě doplňuje slova na konec veršů tak, aby se básnička rýmovala. A nebo dva téměř shodné obrázky, mezi kterými má dítě najít několik rozdílů. Dále jsou tu úkoly zaměřené na rozvoj či upevňování slovní zásoby, např. s Budulínkem si dítě vyzkouší tvořit slova opačného významu a procvičí si používání předložek, se Smolíčkem se pokusí odhadnout od jakých slov je odvozeno slovo „cukroví“ či „botník“ a s Mášenkou si procvičí zdrobněliny a přirovnání. Kromě těchto úkolů zde dále najdeme i úkoly, které se zaměřují na zrakovou a sluchovou percepci (vnímání), prostorovou orientaci, základní počty, rozšiřování znalostí, procvičování krátkodobé paměti či logického usuzování. V závěru knihy je pak ještě několik kratších básniček na motivy pohádek.
Kniha se dle mého názoru hodí pro batolata, předškoláky i mladší školáky. Výchozí pohádky jsou krátké a prokládané obrázky, z tohoto důvodu mi přijdou vhodné právě i pro batolata. Navíc lze použít i posloupné obrázky, které následují po skončení textu. Mnoho dětí jistě uvítá rozšíření množství ilustrací u pohádky o tyto obrázky. A dětem, pro které je výchozí text pohádky k úkolům moc náročný, mohou rodiče podle obrázků vyprávět zjednodušenou verzi pohádek. Předškoláky by zase mohly zaujmout úkoly i „čtení“ obrázků ve výchozím textu. A školáčci si zde díky otázkám, které následují za textem, mohou ověřit, zda tomu, co si právě přečetli, porozuměli. A zda si z textu něco pamatují.
Naše zkušenost s knihou: Kniha se u nás stala rychle oblíbenou. Oceňuji pak zejména to, že kniha „roste“ s společně s dětmi. Mnohé úkoly jsou totiž zadávány tak, že je vlastně mohou plnit malé i větší děti, jen je rozdíl v tom, jakým způsobem je splní. Zatímco dříve jsem synovi u vyprávění pohádky podle obrázků musela hodně napovídat a zpočátku ho dokonce hlídat, aby dodržoval posloupnost obrázků, nyní podle obrázků samostatně a plynule převypráví třeba i pohádku „O kohoutkovi a slepičce“, která mi na vyprávění přijde zrovna jako jedna z těch z obtížnějších pohádek. Hlavně její závěr, kdy je vlastně potřeba vyprávět dle obrázků pozpátku a nebo lovit v paměti, protože tu sice jsou obrázky znázorňující, jak šla slepička prosit studánku o vodu a následně pak švadlenku o šátek, ševce o střevíčky, prasátko o štětiny, kravičku o mlíčko, louku o travičku a nebe o rosu, ale obrázky, jak jde slepička zase zpět s požadovanými věcmi už v knize nejsou. A zatímco jsem dříve při čtení pohádek musela synovi ukazovat na obrázek nahrazující slovo v textu a leckdy ho i opakovaně upozornit, že čekám, až „přečte“ obrázek, nyní si ani nemusím ukazovat v textu, plynule čtu pohádku a syn si sám jen očima sleduje, který obrázek je na řadě. Ani nevím, podle čeho to vlastně pozná, že je čas „přečíst“ obrázek, ale prostě to nějak pozná. A já musím říct, že je zajímavé a příjemné vidět, jak dělá postupem času pokroky, jak se zlepšuje.
V knize naleznete tyto pohádky: O Červené karkulce, Hrnečku vař, O Budulínkovi, O dvanácti měsíčkách, O koblížkovi, O kohoutkovi a slepičce, O neposlušných kůzlátkách, O Smolíčkovi, O třech medvědech, O třech prasátkách, Zvířátka a loupežníci, Otesánek a O perníkové chaloupce.
Zdroj: Šárka Jechová:"Pohádky k povídání s jednoduchými úkoly pro rozvoj řeči a dalších dovedností", Agentura Rubico, s.r.o., 2014.