Článek
Začneme zlehka:

screenshot z Novinek
„Hádka o flašku rumu“ zní jako extrémně stereotypní představa o lidech bez domova. Strašně moc doufám, že to je jen nevhodná formulace a znalkyně a znalci nemají takhle stereotypní představy o věcech. A hlavně doufám, že mají na toho člověka i jiné důkazy, než že je bez domova a byl trestaný.
A tedy člověk, co by byl schopen dělat takové věci v zájmu svádění vyšetřování na falešné stopy… Jak by ho paní znalkyně označila? To by podle ní nebyl "maniak"?
Chvilku se ještě pozdržím u znalectví - obrázek je z knihy/skript o forenzní (soudní) psychiatrii a psychologii. Formulace ve mně vyvolává nepříjemný pocit, že se obor opravdu dívá na některé věci velmi stereotypně.

úryvek z knihy o forenzní psychologii
Znalectva je navíc strašně málo a nikdo to nechce dělat.
Zpět k médiím a ilustračním příkladům na screenshotech. Formulace jsou schválně takové, co nejvíc zapůsobí a pohorší.

screenshot z Novinek
Novinky.cz - clickbait bez sdělení, žurnalistika 0.

screenshot z Novinek
Pražský deník - clickbaitový titulek, obsah článku je lepší, ale kolik lidí si ho přečte?

screenshot z Deníku
A"bezostyšná plačtivá" seniorka jako bonus.

screenshot z Novinek
Blesk.cz a PrahaIN.cz jsou na to taky velmi „dobří“. Titulky jsou co nejbombastičtější a někdy jsou dokonce v rozporu s obsahem článku.

screenshot z Blesku
Média mají informovat užitečně, tedy obyvatelstvo v těhle případech uklidnit, ne zalarmovat a poštvat nesmysly, které ještě víc prohlubují stigma kolem jakékoliv návykové problematiky.
Co se termínů týče, „narkoman“ nebo „bezdomovec“ je z těch nejmírnějších, standardem je „sjetý“, „zfetovaný“ i „feťák“. Používat vůči lidem na ulici dehonestující a dehumanizující výrazy je zcela normou a „smažkami“ jsou pro bulvár i ti, co si sem tam dají konopí.

screenshot z Praha IN
Pomáhá to utvrzovat představu, že lidi bez domova jsou zkaženým odpadem, který jen bezohledně působí problémy v tom lepším případě, v tom horším napadá a zabíjí kolemjdoucí. Není potom divu, že jsou běžně napadány a zabíjeny osoby bez domova a nikoho to moc netrápí.

screenshot z Blesku