Hlavní obsah
Internet a technologie

Pirkova zázračná pilulka

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Foto: Pixabay

Skutečný příběh o zázračné pilulce odkrývá hloubku problému internetových podvodů.

Článek

Poslední dobou se necítím zcela zdravotně fit (podotýkám z neinfekčních důvodů). S nadějí na zlepšení jsem se rozhodl vydat do saunového světa. Otevřel jsem dveře k bylinkové inhalaci a ulehčeně jsem usedl na vyhřátou lavici, kde jsem automaticky sklonil hlavu. Avšak brzy jsem si uvědomil, že nejsem v této léčivé a provoněné místnosti zcela sám.

Přede mnou seděl pár již v důchodovém věku. Zpočátku panovalo ticho, ale brzy paní rázně prolomila mlčení a začala hovořit ke svému manželovi. Byl jsem si vědom nezdvořilosti poslouchat cizí rozhovor, ale nebyl jsem schopen odvrátit pozornost od tématu, které mě zaujalo. Co jiného by se mohlo probírat při bylinkové inhalaci než právě bylinky?

Ona: „A taky jsem viděla, jak Pirk propaguje jednu pilulku. Lidem to pomáhá. Okamžitě to snižuje krevní tlak. I jemu to pomohlo. A je to přírodní, z bylinek.“

On: „No jo. Kdyby byly všechny léky z bylinek, tak by byla polovina lidí mrtvá.“

Ona: „Hmm. Ale co ,když to funguje?“

On: „Nemyslím si, že to má Pirk zapotřebí! Už má vyděláno dost.“

Ona: „Tak chce lidem pomoc!“

On: „To v té reklamě tedy mělo být napsáno, že její výtěžek věnuje nadaci na výzkum kardiovaskulárních chorob!“

Toto byla zajímavá diskuze, která mně připomněla jiný spor, tentokrát o českém šéfkuchaři známé olomoucké restaurace, který se stal kontrolorem kvality pro nadnárodní řetězec rychlého občerstvení, což rozhodně není synonymem pro zdravé stravování. To je však jiný příběh, kterým vás nechci zdržovat a svoje úvahy zkrátím.

Paní z bylinkové místnosti mě přesvědčila natolik, že jsem toužil zjistit více informací. Znám totiž několik lidí s vysokým krevním tlakem, kteří se trápí s léky, které jim nepomáhají. Sice jsem měl své pochybnosti, ale v hlavě mi vířila myšlenka, že v Pirkově pilulce by mohla konečně svítat naděje.

Samozřejmě, neběžel jsem hned do lékárny, ale začal jsem vyhledávat informace na internetu. Brzy mi došlo, že jde o další z řady podvodných reklam, které zneužívají jména celebrit, v tomto případě známého lékaře.

Bohužel jsou tyto internetové podvody běžné a i slavné osobnosti jsou proti nim bezmocné. Příkladem může být Leoš Mareš, jehož jméno je opakovaně zneužíváno na internetu pro propagaci falešných investic.

Nevěřme proto na zázračné pilulky, zázračné investice či jakékoliv jiné zázračné produkty, včetně těch, které tvrdí, že jsou z léčivého molekulárního vodíku.

Internetových šmejdů je mnoho. S pomocí umělé inteligence je nyní snadné vytvářet falešné fotografie a šířit různé dezinformace. Některé firmy zneužívají jména populárních společností s jediným cílem: přimět nás kliknout na jejich webové stránky místo těch, které ve skutečnosti hledáme. Méně pozorným spotřebitelům také může uniknout, že stejně nazvaný obchod propaguje dva zcela odlišné způsoby prodeje, například Lidl je Lidl, Kaufland není Kaufland.

Co s tím můžeme udělat? Zdá se, že nejlepší obranou je zlepšení našeho kritického myšlení a ověřování informací z více zdrojů. Pokud máte obavy, že někdo zneužije vaše jméno na internetu, můžete se proti tomu dokonce pojistit. Několik pojišťoven nabízí pojištění odpovědnosti v běžném životě, které zahrnuje krytí nemajetkových škod způsobených neoprávněným zasahováním do vašeho práva na ochranu osobnosti. V boji proti podvodům tak můžete mít právníky pojišťovny na vaší straně.

Jak ukázal tento příběh, pán z mého vyprávění si vytvořil názor na známého lékaře na základě falešných informací. To se někdy bohužel stává nám všem, ať už si to připustíme, nebo ne. Mně naposledy před týdnem bývalý kolega tvrdil, že jsem prý měl „něco nehezkého“ říct paní K. Ale to je už je zase zcela jiný příběh a já vám slíbil, že moje někdy nekonečné úvahy zkrátím.

Tak si také užijte váš nepracovní den podle vašeho gusta a pozor na internetové šmejdy. Já už vím, co budu dělat - půjdu si znovu užít bylinkovou inhalaci a třeba se tam tentokrát dozvím o nějakém skutečně zázračném produktu či službě. Pokud nějaké znáte a máte s nimi dobrou osobní zkušenost, podělte se o ně prosím v diskusi. Já totiž na zázraky, i přes všechno uvedené, stále tak trochu ještě věřím.

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Reklama

Související témata:
Jan Pirk

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz