Článek
…Tato kdysi nádherná horská trať má dodnes své kouzlo, zub času z něho ale pořádně ukrojil. Otevíral se z ní úžasný pohled do Bezručova údolí, měla maximální stoupání 14,3 promile a na trati bylo 27 oblouků a 10 ocelových mostů…
Ze stanice Křímov na trati Chomutov - Vejprty vedla kdysi přes Horu sv. Šebastiána železniční trať do německého Reitzethainu. Z více než 13 kilometrů její délky vedlo přes dvanáct a půl po území Čech. Provoz na ní začal v roce 1872 a jako mezinárodní se využívala jen málo. V roce 1923 byla zestátněna, v roce 1949 na ní byla zastavena doprava a v roce 1987 vytrhány koleje. Měla maximální stoupání 14,3 promile, na trati bylo 27 oblouků a 10 ocelových mostů. I zbytky této kdysi nádherné horské tratě mají své kouzlo, i když zub času z něho pořádně ukrojil. Otevíral se z ní úžasný pohled do Bezručova údolí. Nejkrásnější úsek tratě se nacházel právě za stanicí v obci Hora sv. Šebestiána. Dva zdejší velké mosty přes údolí skončily dávno ve sběru železného šrotu, jakož i prostřední mostní pilíř. Zůstalo je těleso tratě, z kterého byly kolejnice, jak již uvedeno, v roce 1987 vytrhány.
Pokud jste příznivci železnic, podívejte se na tuto trať. Nejlepší nástup je od železniční zastávky Reitzenhein do nádraží Křímov. Cestou projedete řadu malých až větších můstků, vše vytesáno z kamene, přejdete i místo, kde stával dřevěný most. Neminete ani zbytky kdysi velkého železného mostu, z kterého zbyly jen unikátní duté pilíře. Je v plánu změnit zaniklou trať výhledově na cyklostezku, ale jednání trvají zatím moc dlouho.
Zmiňme se krátce i o hlavní části trati z Chomutova do Vejprt, z níž větev železniční tratě do německého Reitzenhainu odbočovala v Křímově, byla zrušena v roce 1972 a později byla omezena i doprava na hlavním traťovém úseku Chomutov - Vejprty. Od prosince 2007 jezdily po této trati jen dva páry víkendových vlaků, z nichž na jeden pár byla obvykle nasazena dvoudílná jednotka DESIRO CLASSIC a na druhý motorový vůz řady 810 v letním období posílený o přípojný vůz. Od jízdního řádu 2014/2015 jezdily vlaky pouze během víkendů a státních svátků v období od května do září. Od září 2016 trvalo nesmyslné přerušení provozu na této trati Chomutov - Vejprty. Vlaky na trati Chomutov - Vejprty - Cranzahl v Německu začaly zase jezdit do hor.
Není nezajímavé podívat se ještě krátce na dějiny oné dnes nostalgické trati z Křímova do Reitzenhainu. Koncese na stavbu trati byla získána v roce 1872, s výstavbou se začalo o rok později. Díky stavbě přišlo do oblasti mnoho dělníků a v obci Menhartice zavládl čilý a veselý život. Téměř v každém domě byli ubytováni železniční dělníci. Stavělo se ručně, bez těžké techniky, jediným pomocníkem dělníků byl střelný prach. Trať byla dokončena v roce 1875 z nádraží Hory sv. Šebestiána, na trati neexistovaly žádné zastávky. Převažuje nákladní doprava, přepravuje se černé uhlí z Kladna a hnědé ze Sokolovska - vyváží se do Saska. Intensita dopravy je velmi silná. V říjnu 1918 je stanice Krima-Neudorf přejmenována na Křimov-Nová Ves a Sebastianberg na Horu sv. Šebestiána. V roce 1923 je trať zestátněna.
Osobní doprava byla zde dvakrát denně. Kvůli závějím až osm metrů vysokých je v únoru roku 1924 na čas zastavena. V roce 1933 byly na trať nasazeny motoráky a zřízena stanice Menhartice. Po roce 1938 patřila po záboru pohraničí trať Německým říšským drahám, které na této trati vedly denně jeden pár rychlíků v relaci Chomutov - Chemnitz. Po válce zde došlo po odsunu německého obyvatelstva k rapidnímu poklesu obyvatel. Došlo k snížení přepravy osob i nákladů. V roce 1948 došlo k pozastavení osobní dopravy. Na základě jednání mezi ČSR a NDR svitla naděje k obnovení dopravy i vznik hraničního přechodu Reitzenhain. Trať byla opravena a proměřena, ale z neznámého důvodu k obnovení trati nedošlo. Došlo k chátrání a rozkrádání trati a k zrušení a likvidaci železničních zařízení. A v roce 1972 trať oficiálně zrušena. A dnes z ní zbývají jen nostalgické zbytky, zvláště pro ty, kteří ji pamatují v plné kráse, i když těch pamětníků samozřejmě už moc není.
ALE DOŠLO KE ZMĚNĚ: Zpráva z tisku: Chomutovský deník: Turistické vlaky jezdí až do saského Cranzahlu 29. 6. 2020 autor externí: S platností od 20. června jezdí turistické vlaky z Chomutova do Vejprt, které letos provozuje společnost Die Länderbahn, až do německé stanice Cranzahl. Informace k jízdnímu řádu v loňském roce (2023): Přes hranici vlaky jezdí třikrát denně o víkendech, a to od 20. 6. do 27. 9. (pozor, je-li státní svátek v Česku a pracovní den v Německu, vlaky končí ve Vejprtech). Odjezdy z Chomutova jsou v 8:10, 12:10 a 16:10, z Cranzahlu pak v 10:09, 14:09 a 18:09 hodin. To bylo loni, jak bude letos v hlavní sezóně, je třeba zjistit.