Krásu hledejte i doma - 88. Nádherné panorama z Děčínského Sněžníku - nejvyšší české stolové hory

Foto: Eddie/wikipedia.cz: Děčínský Sněžník

Okouzlující výhled, „Větrné lázně“, Děčínský Sněžník, kamenná rozhledna 33 m vysoká, nejvyšší vrchol Labských pískovců, hrabě František Thun

Nejen okouzlující výhled, ale unikátní proudění vzduchu, kdy díky stoupavým termickým proudům kol Děčínského Sněžníku se mísí proudy vzduchu až od Severního moře, pro jejichž blahodárné účinky bývá místo nazýváno „Větrné lázně“

Pískovcová stolová hora, vypínající se 7 km západoseverozápadně od města Děčín se nazývá Děčínský Sněžník. Se svými 723 metry je nejvyšší vrcholem Chráněné krajinné oblasti Labské pískovce. Děčínský Sněžník upoutá jak svým okouzlujícím výhledem, tak zejména pro své unikátní proudění vzduchu. Díky termickým stoupavým proudům kolem stolové hory se zde mísí proudy vzduchu až od Severního moře, pro jejichž blahodárné účinky bývá toto místo nazýváno „Větrné lázně“. Na Děčínském Sněžníku byla v roce 1864 postavena jedna z nejstarších rozhleden na území České republiky. Kamenná rozhledna je vysoká 33 metrů a je to významný kruhový výhledový bod. Nechal ji svým nákladem pro potřeby rakouských, saských a pruských zeměměřičů zbudovat majitel panství hrabě František Antonín Thun. V roce 1936 byl na ní poprvé na území tehdejšího Československa zachycen televizní signál. Byl vysílán z Olympijských her v Berlíně. Celkovou rekonstrukcí prošla rozhledna v roce 1992. Nachází se zde bufet, horská chata a malé jezírko, přístup sem je z několika směrů turistickými značenými cestami. Dostanete se sem z Děčína či z Ústí nad Labem z horské vesničky Sněžník od Hraniční boudy, kde odbočíme směr Děčínský Sněžník. Postupně stoupáme a v závěru kopce nás čeká opět prověrka naší fyzičky. Po cestě kolem skalisek na okraji stolové hory si můžeme všimnout vlevo pěšinky k Drážďanské vyhlídce. Poté se dostaneme k rozhledně. Je z ní vynikající kruhový rozhled na České a Saské Švýcarsko, Lužické hory, České středohoří a Krušné hory. Po zpáteční cestě k Hraniční boudě (s možností dobrého občerstvení) můžeme pokračovat kolem stylového hotelu Švýcarský dům.
Klesáme ven z obce, zatočíme ostře vpravo směr Děčín a po několika kilometrech můžeme udělat odbočku na Kristin Hrádek. Je to lovecký zámeček u hranic s Německem postavený v první polovině 18. století hrabětem Thunem-Hohensteinem a pojmenoval jej po své první manželce Marii Kristýně z Hohenzollernu. Objekt v minulé století chátral a až v 90.letech 20. století došlo k potřebným úpravám. Dnes je to moderní hotel s vybranou kuchyní. Dále míjíme odbočku k Vlčímu jezírku a na další křižovatce můžeme odbočit vlevo směr hotel Maxičky kolem stromy zakrytého přírodního koupaliště přes dřevařskou ves. Maxičky jsou oblíbeným výletnickým místem, oblatí výskytu hub a letoviskem. Turisté se sem hrnuli již od 19. století, kdy Thunové postavilli na břehu rybníka klimatické lázně s letními byty a upravili velký rybník pro rekreační účely. V Maxičkách je i hotel, který se v současné době prodává. Po určitém poklesu zájmu o tuto oblast se rýsuje opět znovuobnovení rekreačního významu obce a okolí. Obec nese své jméno po svém zakladateli hraběti Maxmiliánu Thunovi, který ji založil v roce 1671. Odtud pak je to do Děčína už jen co by kamenem dohodil a navíc sem jezdí a tedy i odtud městská hromadná doprava.
Na závěr pro zájemce jeden docela slušný výlet v okolí Děčínského Sněžníku v zimě na běžkách: Dojet autem, nebo autobusem do obce Sněžník, zastávka Hraniční (někde Hřebenová) bouda, zde je hlídané placené parkoviště. Odtud po silničce směr rozhledna Děčínský Sněžník, po červené na severní okraj hory, 100 m klesání po svých, rozcestí pod Koňskou hlavou, po zelené s kopce, rozcestí, přetnout silnici, po 2km lovecký zámeček dnes hotel s restaurací Kristin Hrádek, návrat kousek zpět k rozcestníku u piketu, pak vpravo - tedy na západ vodítkem elektrické vedení, na 4km dvě údolí, vystoupat na cestu, narazíme na modrou značku, 500 m vpravo na přechod do Saska, zvaný Soví brána (Eulenthor), hned za ním rozcestník, od něj prudce vlevo po žluté do údolí řeky Biely (nejkrásnější úsek mezi pískovcovými skalami a věžemi) - až bude před sebou skalní útvar Grenz Platte sejít ze žluté a pořád rovně k hraniční „závoře“ u obce Ostrov, kousek vzhůru po silnici a poté vlevo po červené 3,5 km (1 km do kopce) k parkovišti u hospody na Sněžníku, celkem cca 20 km, ale nádherných! (Turistická mapa: Českosaské Švýcarsko Děčínsko a Šluknovsko 1 : 50 000).