Hlavní obsah
Cestování

Krásu hledejte i doma - 87. Most z Ústí n/L. za 750 miliónů mezi deset nejkrásnějších staveb světa

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Foto: Eddie/foto jedné z medailí ve zlatě: Mariánský most v Ústí nad Labem

Mariánský most v Ústí nad Labem zařazen mezi deset nejkrásnějších staveb světa posledního desetiletí minulého století, symbol města, soudní spory o konečnou cenu, zatím stál tři čtvrtě miliardy.

Článek

…Co mají společného londýnský Dóm tisíciletí či mrakodrap Twins v malajském Kuala Lumpur s Mariánským mostem přes Labe v Ústí? No přece všechny tři stavby patří mezi 10 nejkrásnějších staveb světa posledního desetiletí minulého století…

Mariánský most v Ústí nad Labem, postavený v roce 1998, se stal hned po svém vzniku jedním ze symbolů města. Nezapomenutelným ze dvou hledisek. Které chcete číst jako první? To kladné nebo to záporné? Začněme kladným. Roku 1999 získal tento most Cenu Evropské asociace ocelových konstrukcí - ECCS (European Convention Construcional Steelwork) European Steel Design Awards. A hned v roce 2001 byl Mariánský most zařazen především pro zajímavé tvarování konstrukce zavěšeného trojúhelníku v mezinárodní anketě mezi deset nejkrásnějších staveb světa posledního desetiletí minulého století. Tedy po bok londýnského Dómu tisíciletí nebo malajského Kuala Lumpur a jeho Twins (Dvojčat). Autorem Mariánského mostu je architekt Roman Koucký , který už předtím ovlivnil podobu Ústí nad Labem víc, než by se možná zdálo. Ale dnes už o tom mluvit ani moc nechce.

A teď to záporné hledisko, jó? Přes dvacet let let trval soudní spor města se společností Hutní montáže o dostavbu Mariánského mostu. Ústí stál most přes Labe tři čtvrtě miliardy korun, stavební firma žádala po magistrátu dalších zhruba 184 milionů korun a úroky z prodlení ve výši 18,25 procenta za každý rok až do zaplacení. Most měl být hotov do roku 1997, ale stavba se dostala do skluzu, nejprve se objevily trhliny na pylonu, pak velká voda podemlela pomocné podpěry. Firma tvrdila, že se musel změnit projekt, spotřebovalo se více materiálu a stavba se tak prodražila. Jenže město místo zaplacení vyšší ceny uplatnilo sankci za pozdní dodání stavby. První auta se totiž na most dostala až na konci července 1998, tedy o sedm měsíců později, než měla. A firma se s městem soudí ještě o další peníze. Otázky u soudu zněly, zda byl nebo nebyl most postaven podle podepsané smlouvy, či zda město vědělo o navýšení ceny, či co bylo předmětem díla apod. A také kdo byl oprávněný za město na poradách jednat. Případ byl složitý, jeho soudci se měnili, navíc byli přetíženi. Ale hlavně že most stojí a je opravdu nádherný, ne?

Vedle tradičního symbolu města, hradu Střekov, se stal Mariánský most novodobou dominantou města Ústí nad Labem. Ústecký most má délku 198 metrů a jeho pětasedmdesátimetrový pylon na střekovské straně je proti na druhé straně se vzpínající Mariánské skále dominantou města. Spojuje městské části Ústí nad Labem-město a Ústí nad Labem-Střekov a je nejmladším ze tří říčních mostů přes Labe v krajské metropoli, po mostu Dr. Edwarda Beneše a železničním mostu. Leží v místě zvaném Ústecká brána. Byl budován po dobu pěti let a město do něj investovalo 750 milionů korun. Stal se tak nejdražší dopravní stavbou od roku 1948 financovanou nějakým městem. V roce 2002 úspěšně odolal ničivé povodni velkého rozsahu. Most tvoří dva pylony, z každého jednostranně vychází 15 ocelových lan, které nesou mostovku, která je 179 metrů dlouhá. Výška pylonů má být shodná s výškou ústeckého kostela Nanebevzetí Panny Marie, tedy 60 metrů. Most váží 3500 tun.

Zvláště z důvodů neobvyklého řešení bylo třeba volit i netradiční výrobní a montážní postupy. Po celou dobu výroby a montáže probíhal složitý proces sledování geometrie jednotlivých dílů a sestav. Při zachování lodního provozu na Labi byl hlavní stodvacetimetrový nosník hlavního pole vysouván pomocí hydraulického výsuvného zařízení přes řeku. Až 19 paralelních lan má několikanásobný systém ochrany. Každé sedmipramenové lano bylo nejprve galvanizováno, poté opatřeno protikorozním mazacím tukem a voskem a následně povlečeno 1 mm tlustým umělohmotným povlakem. Celý sestavený kabel je pak krytý silnostěnnou trubkou z umělé hmoty, tedy systémem stejným, jako mají nejvýznamnější moderní zavěšené mosty na světě. I když se od samého začátku ozývaly kritické hlasy, které nesouhlasily s drahou a podle nich megalomanskou stavbou, nakonec se most dočkal ocenění nejen ve světě, ale i ve své domovině. V hlasování obyvatel se Mariánský most stal nejkrásnější stavbou Ústeckého kraje. Most patří městu Ústí nad Labem, to jej nabízí k odprodeji státu, ministerstvo dopravy však s jeho převzetím váhá. Smlouvy o převodu mostu za 95 milionů Kč byly již podepsané k říjnu 2010, ale fakticky k převodu ještě nedošlo. Pro jméno mostu, které vyhrálo, tedy Mariánský most, hlasovalo 93 lidí. Mezi dalšími možnostmi, jak se most mohl jmenovat, patřily např. Most barikádníků, Harfa, Vidlák, Mobidik, Manhattan, Semtammost či Most 7. pětiletky.

Spor o Mariánský most, který se mezi městem a firmou Hutní montáže (dnes Witkowitz VHM) vlekl rekordních 23 let, byl nakonec v roce 2020 ukončen smírem. O jeho platnosti rozhodl okresní soud v Ústí nad Labem. Usnesení soudu nabylo právní moci, definitivně tak byl po 23 letech vyřešen nejdelší soudní spor. Schválení soudu předcházelo schválení zastupiteli města. Na základě konstatování současného stavu řízení strany uvedly, že předmětem soudního řízení byl nedoplatek dílčích faktur, nedoplatek ceny souvisejí s valorizací a uplatněné sankce z údajného prodlení se zaplacením faktur, tedy celkem 53 milionů korun. Žaloba na zaplacení částky 215 milionů korun za více práce a úroky za zmíněnou dobu, které se vyšplhaly přes miliardu korun, byla podána žalobkyní 6. dubna 1999. Smír spočívá v dohodě, že město uhradí 30 milionů korun včetně nákladů řízení. „Ukončit spor jsme se rozhodli ve chvíli, kdy ze strany žalobce přišla seriózní akceptovatelná nabídka firmy na jeho urovnání. Odsouhlasením smíru se nám podařilo ukončit 23 let trvající spor, městu tak nehrozí miliardová úhrada a půjde do dalších let s čistým štítem. Uzavření smíru považuji za úspěch nás všech,“ řekl primátor Petr Nedvědický. Ve sporu šlo o to, že firma Hutní montáže měla Mariánský most dostavět a zprovoznit do konce roku 1997, ale stalo se tak až v červenci 1998. V pylonu se totiž objevily trhliny a voda podemlela podpěry mostní konstrukce. Firma proto musela změnit projekt a na stavbu použít více materiálu. Město však odmítlo vícepráce proplatit s tím, že tato odchylka od smlouvy s ním nebyla projednána.

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Reklama

Související témata:

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz