Článek
Trajekt, který byl přeplněn lidmi mířícími na Vánoce domů
Filipínský trajekt Doña Paz, který patřil společnosti Sulpicio Lines, plul v noci jen pár dní před Vánoci, 20. prosince roku 1987, průlivem Tablas na Filipínách. Ačkoliv kapacita lodi byla 1518 osob a seznam cestujících čítal kolem 1550 lidí, ve skutečnosti se na palubě nacházelo daleko více lidí - údajně přes 4 tisíce osob. Většina lidí přitom mířila domů na vánoční svátky, kterých se bohužel nedočkali. U kormidla se nacházel kapitán Eusebio Nazareno a podle plánu měla loď dorazit do přístavu ve 4 hodiny ráno následujícího dne. Počasí bylo jasné, ale moře bylo tu noc neklidné. Trajekt Doña Paz navíc nebyl vybaven navigačními světly, stejně jako tanker Vector, který převážel benzín a další ropné produkty a plul v průlivu před ním. Pár hodin před cílem tak trajekt narazil do cisternové lodi. Po nárazu došlo k ničivé explozi, z obou plavidel se staly ohnivé koule a po moři se rozlila hořící nafta. Pasažéři, kteří přežili explozi, v panice marně hledali záchranné vesty, které byly v tu doby zavřeny uvnitř lodi ve skříňkách. Nikdo z posádky prý nedával žádné rozkazy a na lodi tak vládnul naprostý chaos. Trajekt Doña Paz se potopil dvě hodiny po srážce, zatímco tanker Vector po čtyřech hodinách.
Mezi přeživšími byl i čtyřletý chlapec
Svědkem tohoto neštěstí byla meziostrovní loď Don Claudio, jejíž posádka hodinu po kolizi z vody vytáhla některé z přeživších. Celkem se zachránilo pouhých 26 lidí, kdy z posádky obou lodí nikdo nepřežil. Přeživší navíc většinou utrpěli rozsáhlé popáleniny, a aby se zachránili, museli plavat v ledových vodách vedle ostatků ostatních pasažérů. Aby toho nebylo málo, místní vody byly zamořeny žraloky. Oficiální zprávy navíc uvádí, že trvalo filipínským námořním úřadům celých 8 hodin, než se o havárii dozvěděly, a záchranné mise byly zahájeny až po dalších 8 hodinách. Mezi přeživšími byl i čtyřletý chlapec, který byl jako zázrakem objeven na kusu dřeva celé dva dny po katastrofě. Stal se tak nejmladším přeživším celé této tragické události. V následujících dnech po katastrofě vytahovali místní lidé utonulé z vody, kdy právě díky počtu těl bylo zjištěno, že kapacita lodi byla mnohonásobně překročena. Počet obětí byl stanoven na neuvěřitelných 4386 osob. Přesný počet obětí však nikdy nebyl potvrzen. Vrak lodi byl objeven až v dubnu roku 2019 výzkumným plavidlem RV Petrel.
Nebezpečná loď v nebezpečných vodách
Plavidlo Doña Paz bylo zkonstruováno roku 1963 jako japonský ropný tanker, který byl následně prodán a přestavěn na trajekt. Od začátku měl velmi špatnou pověst, co se týče bezpečnostních standardů, navíc vyplouval velmi často přeplněný. Moře v oblasti kolem filipínských ostrovů patří k nejnebezpečnějším na světě. Často zde řádí vichřice a lodní provoz je tu poměrně hustý. Jen v letech 1972 až 1987 zde bylo zaznamenáno 80 srážek a 117 potopených lodí. Srážka trajektu Doña Paz se však nepochybně stala nejhorší civilní námořní katastrofou na světě.